◄ تولید انبوه ناوگان حمل و نقل ریلی ملی در یک بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله
می توانیم با تکیه بر ظرفیت های ایجاد شده، به تولید انبوه ناوگان حمل و نقل ریلی در یک بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله نائل آییم.
مدیرعامل شرکت مترو تهران از امکان افزایش ۲ برابری بهره وری از شبکه موجود مترو خبر داد.
به گزارش تین نیوز، مسعود درستی 16 آبان که در جمع اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور با بیان این مطلب گفت: هزینه های سنگینی برای ساخت مترو در کلانشهرها و خصوصا در پایتخت صورت گرفته است اما متناسب با مخارج انجامشده، شاهد بهره وری حداکثری از شبکه موجود نیستیم.
وی افزود: ۲ نکته اساسی در زمینه میزان کارایی خطوط مترو در هر شهر وجود دارد یکی اینکه راه آهن درون شهری در صورت بهره مندی از یک شبکه و هم افزایی خطوط مختلف، راندمان لازم را پیدا می کند و مسئله بعد در جذب حداکثری مسافر، فراهم بودن زیرساخت مهمی به نام ناوگان حمل و نقلی به اندازه و باکیفیت است.
درستی عنوان کرد: به طور نمونه، در حال حاضر شبکه مترو تهران از این دو ویژگی به شکل مطلوب بهره مند نیست؛ یعنی اولا ایستگاه های مترو در اقصی نقاط شهر وجود ندارد و دوم آنکه در همین خطوط جاری، نیاز به ناوگان بهتری از لحاظ استانداردهای کمی و کیفی داریم تا شرایط بهره وری از خطوط ساخته شده و یا در هر حال احداث، ارتقا یابد.
درستی در مورد راهکار عملی حل این دو مسئله گفت: در زمینه ایجاد ایستگاه های فراگیر برای پایتخت، راهی جز حرکت به سوی ساخت خطوط چهارگانه جدید نداریم تا پراکندگی ایستگاه ها، شامل حال تمام مناطق شهر شود. اما در مورد بهرهمندی از تعداد واگنهای مکفی و باکیفیت، قطعا باید افق دید متولیان امر، تکیه بر تولیدات داخلی باشد؛ در حقیقت منتظر ماندن برای ورود ناوگان از کشورهای دیگر آن هم در دوران تحریم های بین المللی، از یک سو به معنای دست روی دست گذاشتن بوده و از سوی دیگر فرسودهشدن قطارهای موجود را در بردارد.
وی افزود: در کشور خودمان هم می توانیم با تکیه بر ظرفیت های ایجاد شده، به تولید انبوه ناوگان حمل و نقل ریلی در یک بازه زمانی ۲ تا ۶ ساله نائل آمده و نیاز شبکه مترو کلانشهرها به واگن و قطار را تا حدود زیادی برآورده سازیم.