سرمایه گذاری هشت هزار میلیارد ریالی دولت برای توسعه راه های استان کرمانشاه
بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل جاده ای و توسعه راه های مواصلاتی؛ افزایش مناسبات اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه، کاهش هزینه های تجارت، صنعت و انتقالات و در نهایت توسعه، رشد اقتصادی و برخورداری مناطق محروم را به دنبال دارد؛ این مهم با حمایت دولت سیزدهم در استان کرمانشاه در حال انجام است.
بهبود وضعیت شبکه حمل و نقل جاده ای و توسعه راه های مواصلاتی؛ افزایش مناسبات اقتصادی و فرهنگی با کشورهای همسایه، کاهش هزینه های تجارت، صنعت و انتقالات و در نهایت توسعه، رشد اقتصادی و برخورداری مناطق محروم را به دنبال دارد؛ این مهم با حمایت دولت سیزدهم در استان کرمانشاه در حال انجام است.
به گزارش ایرنا، دسترسی مناسب به راه از عوامل کم شدن هزینه های تجارت و از مزیت های نسبیِ مناطق مختلف کشور برای تولید محسوب می شود، مراکز تولید مانند روستاها، شهرک های صنعتی، کارخانجات و واحدهای تولیدی برای فروش محصولات و حضور در بازارها به مهمترین عامل یعنی راه نیاز دارند.
وجود راه مناسب می تواند تولید کنندگان را به بازارهای مختلف رسانده و زمینه حضور سرمایه گذاران را به مناطق مختلف بویژه مناطقی که از ظرفیت های فراوان برخوردارند فراهم کرده و باعث توسعه آن منطقه و استفاده بیشتر از تولیدات بومی می شود.
توسعه هر منطقه براساس ظرفیت های مختلفی صورت می پذیرد که یکی از مهمترین آنها زیرساخت های ارتباطی و حمل و نقل جاده ای است به همین دلیل کرمانشاه به عنوان یک استان مرزی با داشتن راه های استراتژیکی و سوق الجیشی نیازمند افزایش زیرساخت راه برای ادامه این فرایند توسعه است.
مشکلات راه های مواصلاتی در استان کرمانشاه در حالی است که این استان به علت برخورداری از جاذبه های گردشگری و مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی با عتبات عالیات سالانه میزبان میلیون ها زائر و گردشگری از اقصی نقاط دنیا می باشد، که دولت سیزدهم حمایت های خود را با تزریق هشت هزار میلیارد ریال در حوزه راهسازی این استان آغاز کرده است.
شبکه حمل و نقل، ستون فقرات توسعه کشور
محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور اخیرا در جلسه بررسی وضعیت توسعه و نگهداری شبکه حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور، توسعه بخش حمل و نقل کشور را از رویکردهای اصلی دولت سیزدهم برشمرده و گفته: باید به نحوی برنامه ریزی شود که توسعه خطوط ریلی و شبکه جاده ای شامل بزرگراه ها و آزادراه ها با سرعت هر چه بیشتر انجام شود؛ چرا که شبکه حمل و نقل به مثابه ستون فقرات برای توسعه کشور است.
معاون اول رئیس جمهور توسعه خطوط ریلی و جاده ای کشور را پیش نیاز توسعه ترانزیت کشور دانست و افزود: اگر ترانزیت رونق پیدا کند و اهداف تعیین شده در این بخش محقق گردد، در مدت زمانی کوتاه شاهد بازگشت سرمایه گذاری های صورت گرفته برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده ای کشور خواهیم بود.
مخبر بر اهمیت توسعه حمل و نقل ریلی کشور تاکید و خاطرنشان کرد: توسعه شبکه ریلی و جاده ای نقش گسترده ای در رشد اقتصادی و نیز رفاه اجتماعی و اشتغال زایی دارد و با توجه به اینکه ایران با ۱۵ کشور همسایه است، با توسعه خطوط ریلی کشور گامی مهم در جهت بهره برداری از ظرفیت های ترانزیت برداشته خواهد شد و از تلفات انسانی و مالی در ترددهای جاده ای نیز کاسته می شود.
توافق هشت هزار میلیاردی استانداری کرمانشاه و سازمان راهداری کشور
دولت سیزدهم همواره حمایت از مناطق محروم را سرلوحه کار خویش قرار داده و در این راستا طی تفاهم نامه ای که بین استان کرمانشاه و سازمان راهداری کشور منعقد شد، هشت هزار میلیارد ریال اعتبار برای بهسازی و نگهداری راه های اصلی و فرعی استان کرمانشاه اختصاص پیدا کرد.
در این تفاهم نامه که به امضای «محمدطیب صحرایی» استاندار کرمانشاه، «داریوش امانی» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، «مجتبی بخشی پور» رئیس مجمع نمایندگان استان، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، معاون سازمان راهداری کشور، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیرکل راهداری استان کرمانشاه رسیده، مقرر شده است که ۶۵ درصد از توافق ۸۰۰ میلیارد تومانی، توسط سازمان راهداری کشور و ۳۵ درصد هم از اعتبارات سازمان راهداری استان تامین شود.
به طور قطع با ابلاغ این اعتبارات و اجرای پروژه های زیرساختی و توسعه ای راه ها و مناسب سازی بزرگراهها و جاده ها علاوه بر فراهم کردن سفر ایمن و تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر، کمک زیادی به توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصاد ملی می کند که مسئولان ارشد استان با علم به این مسئله به میدان عمل وارد شدند.
تفاهم نامه آسفالت راههای روستایی استان کرمانشاه با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)
در راستای توسعه شبکه جاده ای روستایی استان کرمانشاه، تفاهم نامه بزرگ استان کرمانشاه و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن مجتبی(ع) منعقد شده که محورهای متعددی از جمله در حوزه راه سازی دارد. از جمله بندهای توافق آسفالت ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در سطح استان است. همچنین یکی از محورهای آن احداث جاده مرزی معروف به جاده برکت در مسیر قصرشیرین به خسروی است که در روزهای اخیر اجرایی شده است.
۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان کرمانشاه آسفالت می شود
قرارداد آسفالت ۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان کرمانشاه در نشستی با حضور استاندار و قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) بررسی و پیگیری شد.
علاوه بر توافق میلیاردی اخیر برای توسعه راههای استان، جلسه ای نیز به ریاست استاندار کرمانشاه و با حضور فرمانده قرارگاه نجف اشرف غرب کشور، سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و مدیران مرتبط جهت پیگیری و تامین اعتبار طرح های احداث راه های روستایی استان کرمانشاه برگزار شد.
در این نشست موضوع انعقاد قرارداد استانداری با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) برای احداث راه های روستایی، بررسی و دنبال شد.
استاندار کرمانشاه در این جلسه از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خواست که طبق یک برنامه مدون نسبت به آسفالت راه های روستایی در استان اقدام کند.
صحرایی با اشاره به همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در ساخت ۲۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان از این موضوع به عنوان یک فرصت اشاره و از اقدام سپاه پاسداران در هماهنگی و همکاری برای این موضوع قدردانی کرد.
احداث "جاده برکت" یک اقدام راهبردی
با توجه به نزدیک شدن به رویداد بین المللی اربعین و لزوم توسعه زیرساخت های مرز خسروی استاندار کرمانشاه دستور احداث جاده برکت را صادر کرده است که مسیر تردد زائران اربعین و ترانزیت کالا در مرز خسروی به طور کامل از هم جدا شود.
«محمدطیب صحرایی» در این راستا به خبرنگار ایرنا گفت: تمامی اقدامات بهداشتی، درمانی و راه سازی و آنچه که برای پذیرایی از زائران نیاز است همچون ایجاد سایبان ها در نقاط ورودی و خروجی مرز و امکاناتی که باید در نقطه صفر مستقر شود، با روند خوبی در حال اجراست و امیدواریم استقرار این امکانات مقدمه سفر خوبی برای زائران سید الشهدا(ع) باشد.
وی اظهار کرد: یک کار بسیار مهم و راهبردی که با سرعت و جدیت در مرز رسمی خسروی در حال پیگیری است، ایجاد یک جاده دسترسی ترانزیتی به موازات مسیر عبور زائران است، تا تداخلی بین آمد و رفت کامیون ها و زائران نباشد.
استاندار کرمانشاه گفت: تا اربعین امسال جاده ترانزیتی و تردد زائران در مرز خسروی به طور کامل از هم جدا خواهد شد که این مهم کمک می کند تا مسیر زائران کاملاً آماده پذیرایی عبور زائران پیاده و سواری ها و ماشین های مسافری باشد و در عین حال به موازات یک جاده عریض چهارگانه برای آمد و رفت کامیون ها و ترانزیت نیز آماده سازی خواهد شد.
صحرایی اضافه کرد: احداث جاده برکت برای جداسازی ترانزیت و تردد زائران در نهایت منجر به برقراری ایمنی و سلامت عبور و مرور زائران خواهد شد. همچنین بعد از ایام اربعین نیز یک امکان بسیار خوب را به مرز و پایانه خسروی اضافه می کند.
افزایش ایمنی جاده های استان کرمانشاه در دستور کار است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمانشاه گفت: باتوجه به اهمیت محورهای مواصلاتی استان در سفرهای ایام اربعین حسینی (ع)، افزایش ایمنی در جاده ها از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفته است.
فریبرز کرمی افزود: محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه از مهمترین مسیرهای تردد زوار اربعین است که فراهم ساختن مسیری ایمن برای تردد زائران از مهم ترین اولویت های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای است.
وی گفت: برای افزایش ایمنی در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه اقداماتی همچون آشکارسازی، ایمن سازی نقاط پرتگاهی و رفع نقاط پرحادثه، ارتقای روشنایی، نصب انواع تابلو و علایم ایمنی، نصب و تعمیر حفاظ های ایمنی شامل گاردریل، هندریل و نیوجرسی و ایمن سازی تقاطع های همسطح در حال اجراست.
کرمی افزود: یکی دیگر از مهم ترین اقدامات پیش بینی شده برای ایمنی تردد زائران اربعین حسینی (ع)، اجرای طرح «پویش همراهان سفر ایمن» است که با توجه به تجربه موفق اجرای این طرح در ایام نوروز و کاهش تصادفات رانندگی، پویش همراهان سفر ایمن در ایام اربعین با ارایه محتوای ویژه برای میزبانی از زائران حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام اجرا خواهد شد.
وی از بازدید و بازرسی مستمر از مجتمع های خدمات رفاهی خبر داد و گفت: مجتمع های خدمات رفاهی از نظر وضعیت بهداشتی، نظافت محوطه و مناسب سازی فضاهای داخلی بویژه نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی مورد بازدید و بازرسی قرار می گیرند و در صورت مشاهده هرگونه مشکل به آنها اخطار کتبی داده می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کرمانشاه در پایان افزود: زوار اربعین حسینی (ع) همواره برای کسب اطلاعات از آخرین وضعیت راه ها می توانند از طریق سامانه های مختلف ۱۴۱ شامل اپلیکیشن ۱۴۱، سایت مرکز مدیریت راه ها، شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ و تلفن پاسخگوی شبانه روزی ۱۴۱ اطلاعات کامل از مسیر موردنظر را کسب نمایند.
توسعه راه های کرمانشاه می تواند به رونق و ارتقای وضعیت اقتصادی، فرهنگی، رفع بیکاری و موضوعات اجتماعی کمک شایانی کند؛ یقینا مرزهای خسروی، پرویزخان، سومار، شوشمی و بازارچه های مرزی فرصت های بسیار طلایی هستند برای برون رفت استان محروم کرمانشاه از بن بست اقتصادی، مرز بین المللی خسروی در حال حاضر علاوه بر ترانزیت روزانه کالا به جایگاه اصلی خود یعنی دروازه تاریخی کربلا نزدیک می شود.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۵ هزار ۴۵ کیلومتر مربع، یک و نیم درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده است.
استان کرمانشاه دارای هشت هزار و ۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی، روستایی و بزرگراهی است که از این میزان ۴۶۷ کیلومتر آن بزرگراه، ۴۷۳ کیلومتر راه اصلی، هزار و ۸۹۱ کیومتر راه فرعی و پنج هزار و ۲۲۰ کیومتر راه روستایی است.
همچنین ۹۲ درصد حمل و نقل در استان کرمانشاه از طریق جاده، پنج درصد هواپیما و سه درصد با قطار صورت می گیرد.
آقای مدیر کل راهداری کرمانشاه بی توجهی شما جاده های شهرستان نهاوند را تبدیل به کشتارگاه نموده اید بجای شعار دادن فکری برای تعریض جاده فعلی نهاوندحوزه کرمانشاه کنید که هرروز شاهد تصادف ونابودی جان ومال مردم هستیم