تخصیص ۳۰ هزار میلیارد برای پروژه راهبردی راه آهن غرب
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تکمیل راه آهن کرمانشاه به خسروی اولویت نخست استان است، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راه آهن کرمانشاه - خسروی اختصاص یافت.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تکمیل راه آهن کرمانشاه به خسروی اولویت نخست استان است، گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راه آهن کرمانشاه - خسروی اختصاص یافت.
به گزارش تین نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم ، سامانه گرمسیری و سردسیری، پروژه راه آهن کرمانشاه به خسروی، فرودگاه، بیمارستان شهید رئیسی و دهکده لجستیک از مهمترین پروژه ها یا ابرپروژه های استان هستند که هر کدام در جایگاه خود می توانند سبب رونق و توسعه استان در حوزه های مختلف شوند.
برخی از این پروژه ها به دلایل مختلف به صورت ناقص اجرا شده یا به دلیل کمبود اعتبارات زمان بر شده اند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره مهمترین پروژه های استان و روند پیشرفت آن ها با طهماسب نجفی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه گفت وگو نشستیم که در ادامه آمده است.
یکی از مطالبات مردم کرمانشاه در زمینه زیرساخت ها است که اقتصاد و اشتغال را تحت تأثیر قرار می دهد. فرودگاه یکی از این زیرساخت ها است که تاکنون زمان های متعددی برای افتتاح باند اصلی آن اعلام شده، اما عملی نشده است.
در ایام دهه فجر پروژه های بسیاری در زمینه زیرساخت ها، راه ها و آبرسانی افتتاح می شود. یکی از پروژه های کلیدی که در این ایام افتتاح می شود فرودگاه کرمانشاه است. فرودگاه کرمانشاه سال 51 ساخته شده بود و در دهه 70 آسفالت آن روکش شده بود و بعد از آن به دلیل ناکارآمدی روکش آن شرکت فرودگاه های کشور تصمیم به بهسازی و نوسازی فرودگاه گرفت.
برای این پروژه سه بار مناقصه برگزار شد که دو بار پیمانکار انتخاب نشد و بار سوم پیمانکار با مبلغ ریالی 460 میلیارد تومان انتخاب شد. این پروژه از اردیبهشت ماه 1402 آغاز شد و چون ابتدای کار تخریب بود زمان بر شد و سه ماه طول کشید.
طول باند 3.4 کیلومتر و با دو شانه حدود 60 متر عرض و از هر کنار دو استریپ 75 متر دارد. با کمک مجمع نمایندگان استان و حمایت استاندار وقت بیش از 1000 میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شد.
دریافت مجوز پرواز در شب برای فرودگاه کرمانشاه
تعداد تاکسی وی ها از چهار مورد به 6 مورد و محل پارک هواپیما نیز از 6 مورد به هشت مورد افزایش یافته و مجموع مساحت به 68 هزار مترمربع رسیده است. با توجه به نشست های مکرر استاندار و پیگیری انجام شده تعداد پروازها افزایش یافته و علاوه بر این پیگیر برقراری پروازهای بین المللی و خطوط جدید هستیم.
با توجه به نشست های مکرر استاندار و پیگیری انجام شده تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش یافته و علاوه بر این پیگیر برقراری پروازهای بین المللی و خطوط جدید هستیم و خوشبختانه چهارشنبه هفته گذشته مجوز پرواز شب نیز دریافت شد و پیگیر این هستیم که یک شرکت هواپیمایی بیس پروازی این فرودگاه قرار بگیرد که پرواز نیز برقرار شود.
نشست هایی با شرکت های هواپیمایی برگزار شده و تعدادی نیز اعلام آمادگی کرده اند، اما باید برنامه کاری خود را اعلام کنند.
ساخت باند اصلی این فرودگاه 30 شهریور و استریپ ها نیز دهم آبان ماه به اتمام رسید، اما برای افتتاح رسمی منتظر حضور وزیر راه بودیم، اما این افتتاح در دهه فجر انجام می شود، البته اکنون نشست و برخاست روی باند انجام می شود.
بودجه هزار میلیارد تومانی برای افزایش سرعت قطار کرمانشاه
هر چند قطار بعد از سال ها انتظار به کرمانشاه رسید، اما نواقصی از جمله کیفیت پایین واگن ها و سرعت پایین قطار سبب گلایه مردم شده است. در این زمینه برنامه و راهکاری پیش بینی شده است؟
گلایه مردم در زمینه سرعت پایین قطار بجا است. سرعت قطار از کرمانشاه تا بیستون مطلوب و معادل 100 کیلومتر در ساعت است و سرعت از بیستون تا فیروزان با حدود 139 کیلومتر فاصله، حدود 60 کیلومتر در ساعت است. استاندار در این زمینه نشستی داشتند و مکاتبات بسیاری انجام شده و افزایش سرعت قطار کرمانشاه در دستور کار است.
واقعیت این است که براساس پیش بینی انجام شده 1000 میلیارد تومان تنها برای افزایش سرعت در 139 کیلومتر حدفاصل بیستون تا فیروزان نیاز است که البته ایستگاه هایی تکمیل نشده و نواقصی نیز در این مسیر وجود دارد که باید تکمیل شود.
از طرف دیگر فاز دوم قطار کرمانشاه شامل کرمانشاه به خسروی است که مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب حدود 110 کیلومتر طول دارد و پیشرفت فیزیکی قابل قبولی دارد و در مجموع 57 درصد و از نظر زیرساختی 87 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و 20 کیلومتر آن آماده ریل گذاری است.
در تیرماه امسال 30 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع استجازه رهبر معظم انقلاب و تصویب هیئت دولت برای پروژه راهبردی راه آهن کرمانشاه - خسروی اختصاص یافت و پیگیر این موضوع هستیم و نشست های متفاوتی برگزار شده است.
حجم صادرات از طریق مرزهای خسروی، پرویزخان و سومار قابل توجه است و در شبانه روز 1240 کامیون این مبادلات تجاری را انجام می دهند. در صورتی که استفاده از حمل و نقل ریلی سبب کاهش آلایندگی، انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف سوخت، تراکم و ترافیک جاده، استهلاک جاده و افزایش ایمنی را به همراه دارد و اقتصاد سبز این موضوع را تأیید می کند
زمان مشخصی برای اتمام پروژه قطار کرمانشاه به خسروی تعیین شده است؟
تکمیل این پروژه نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار است که رقم بالایی محسوب می شود. این پروژه 11 تونل دارد که 10 مورد آن بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
مکاتباتی در زمینه نوسازی واگن ها انجام شده و در سفر وزیر راه این موارد مطرح خواهد شد.
راه آهن کرمانشاه به خسروی اولویت نخست مجموعه استانداری و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه است زیرا مطالبه جدی مردم است.