بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

جاده هایی که نیازمند جراحی هستند؛ بحران در محور «زرند- راور»

جاده پر تردد و حادثه خیز «زرند- راور» برای بهبود وضعیت نیازمند اعتبار ویژه ای است و معادن می توانند در این خصوص نقش تعیین کننده ای ایفا کنند.

جاده هایی که نیازمند جراحی هستند؛ بحران در محور «زرند- راور»
تین نیوز |

جاده پر تردد و حادثه خیز «زرند- راور» برای بهبود وضعیت نیازمند اعتبار ویژه ای است و معادن می توانند در این خصوص نقش تعیین کننده ای ایفا کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، جاده های زرند با وجود حجم بالای ترانزیت و تردد از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند و نیاز است که دو بانده شدن، بهسازی، روکش آسفالت و تعریض جاده های اصلی این شهرستان به صورت ویژه در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

یکی از این جاده ها، محور «زرند- راور» است که یکی از شاهراهای ارتباطی بین استان کرمان و خراسان رضوی است که تردد زیادی در آن جریان داشته و دارای نقاط حادثه خیز زیادی است.

طبق گفته مسئولان اعتبارات استانی و شهرستانی برای رسیدگی به وضعیت این محور کافی نیست و نیاز است اعتبارات ملی برای آن در نظر گرفته شود.

همچنین با توجه به وجود معادن و صنایع فراوان در زرند و البته عدم توسعه زیرساخت های متناسب در این شهرستان، نیاز است معادن هم پای کار بیایند. اعتبارات ۱۵ درصدی حقوق دولتی معادن می تواند مرهمی در این زمینه باشد اما به نظر می رسد از این ظرفیت استفاده نشده است و مسئولان ملی باید در این زمینه مساعدت بیشتری داشته باشند.

داریوش رحیمی که ساکن زرند است به بازار گفت: طول این جاده تا گردنه علیرضا ۱۷ کیلومتر است و چندین روستا در مسیر این جاده قرار دارد. عرض جاده باید بیشتر و حتی دو بانده شود.

۱۲ کیلومتر بحرانی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان  اظهار کرد: در این محور نقاط حادثه خیز متعددی وجود دارد. اولین قسمت جاده ۱۷ کیلومتر از زرند تا گردنه ده علیرضاست که ۱۲ کیلومتر آن وضعیت بسیار بدی دارد و باید اصلاح اساسی انجام شود.

احسان عراقی زاده گفت: باید از کمک معادن استفاده کرده و سریعتر یک مسکن برای این جاده تزریق کنیم تا تصادفات آن کاهش یابد. روکش آسفالت این قسمت را در دستور کار قرار داده ایم و تصویب شد که پیمانکار زودتر کار را آغاز کند و وضعیت ایمنی جاده بهتر شود.

وی بیان کرد: گردنه ده علیرضا در سال ۹۰ اصلاح شد و رمپ های فرار را در این مسیر قرار داده ایم تا در صورتی که خودروها نتوانستند ترمز بگیرند در این رمپ ها جا بگیرند.

عراقی زاده ادامه داد: آمار تصادفات گردنه علیرضا به صفر رسیده است. در مورد گردنه عیسی آباد هم کار تعریض و بهسازی به صورت امانی انجام شده و از حدود شش ماه پیش که این کار تمام شده تقریبا تصادفات فوتی در این منطقه صفر شده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای شمال استان کرمان با تاکید بر اینکه اصلاح این جاده ها نیازمند اعتبار کافی است، گفت: باید فکر اساسی برای این جاده شود که اعتبار مورد نیاز برای آن در حد اعتبارات استانی و شهرستانی نیست.

وی گفت: کارهایی که انجام شده مسکن های موقت است و باید درمان و جراحی اساسی در این جاده ها انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی شخص در بحث جاده های زرند ورود کند

فرماندار زرند در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: جاده زرند تا سه راهی مسجد ابوالفضل ۲۴ کیلومتر طول دارد که شش کیلومتر آن دو بانده شده اما مابقی این سال به مدت چندین سال متوقف شده بود.

سید رضا حسینی نژاد گفت: یک اعتباری از شهرستان برای این محور در نظر گرفته شد و به واسطه شرایط خاص با استاندار کرمان صحبت کردم و ترک تشریفات این جاده انجام شد. قرار بر این شد مجموعه سازندگی سپاه به کمک ما بیاید و بتوانیم هر چه سریعتر دو بانده شدن مابقی مسیر را هم آغاز کنیم.

وی عنوان کرد: اعتبار مورد نیاز برای این جاده از حد و اندازه شهرستان و استان بیشتر است. در گردنه ده علیرضا اقدامات خوبی از سوی راهداری در بحث تعریض و ایمن سازی انجام شد.

حسینی نژاد گفت: نیاز است شخص وزیر راه و شهرسازی در بحث جاده های زرند ورود کند. چرا که در این زمینه کاری با اعتبارات استانی و شهرستانی پیش نمی رود.

وی ادامه داد: باید به سمت اعتبارات مرتبط با حقوق معادن پیش برویم؛ این حقوق از سوی معادن زرند پرداخت شده و به خزانه دولت رفته است. ۱۵ درصد این مبلغ باید برای جاده های این شهرستان برگشت داده شود. نیاز است وزیر راه و شهرسازی شخصا به این موضوع ورود کرده و دستور رئیس جمهور در این خصوص را دریافت کند تا این پول برگشت داده شود و ما بتوانیم وضعیت جاده ها را سر و سامان دهیم.

وی یادآور شد: از کمک معادن زرند حتما استفاده می کنیم. در بحث ۱۷ کیلومتر جاده زرند به سیریز به دلیل اینکه بار ترافیکی را معادن به وجود آورده اند حتما از کمک معادن استفاده می شود، دستگاه قضائی هم حامی این موضوع است. این کار را در دستور کارمان قرار می دهیم.

فرماندار زرند گفت: توسعه کارخانجات و معادن انجام شده اما زیرساخت مرتبط با آن در شهرستان زرند دیده نشده است. از جاده های شهرستان استفاده می کنند و ماشین های سنگین معدنی در جاده های شهرستان تردد دارند.

سرپرست راه و شهرسازی استان کرمان اظهار کرد: در محور «زرند- کوهبنان» ۳۵ کیلومتر واریانت تعیین کردیم که بتوانیم بحث پابدانا و گردنه هایش را حذف کنیم تا این محور از ایمنی بهتر و کامل تری برخوردار باشد.

رضا حافظی ادامه داد: آسفالت ۱۵ کیلومتر این محور انجام شده و عملیات اصلی و فرعی ۱۵ کیلومتر هم در حال انجام است. در سفر رئیس جمهور ۳۵۰ میلیارد تومان برای این راه اعتبار در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: ۳۰۰ میلیارد تومان از مبلغ گفته شده در حوزه معادن است. یکی از معضلاتی که در بحث تخصیص اعتبار داریم این است که در سفر رئیس جمهوری از اعتبارات سفر میزان قابل توجهی از این اعتبارات در حوزه تامین منابع از معادن بوده است که متاسفانه تا به امروز معادن هیچ واریز وجهی را برای انجام پروژه ها نداشته اند.

حافطی بیان کرد: هر آنچه صرف شده از اعتبارات استانی و داخلی دستگاه ها بوده است.

رفع مشکلات محور مواصلاتی و پرتردد «زرند- راور» از مطالبات جدی مردم به شمار می آید چرا که وقوع سوانح رانندگی در این محور خسارت جانی و مالی فراوانی به همراه داشته و نیاز است مسئولان در راستای رسیدگی به وضعیت آن سریعتر چاره اندیشی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مصطفی پاسخ

    باسلام محور زرند راور یه محور ترانزیتی هستش که شرق کشور را به خلیج فارس مرتبط میکنه و این جاده در حد یه جاده روستایی هستش