بازدید سایت : ۳۶۳۸۵

طرحی که می تواند راه را برای توسعه همه جانبه رفسنجان باز کند

یکی از مهمترین نیازهای رفسنجان در بخش زیرساختی و ارتباطی راه آهن است و تکمیل این طرح نقش مهمی در توسعه بخش های دیگر دارد و می تواند بخشی از فلات مرکزی ایران را به بنادر مهم جنوب در بخش ترانزیت ریلی کالا و بار متصل کند.

طرحی که می تواند راه را برای توسعه همه جانبه رفسنجان باز کند
تین نیوز

یکی از مهمترین نیازهای رفسنجان در بخش زیرساختی و ارتباطی راه آهن است و تکمیل این طرح نقش مهمی در توسعه بخش های دیگر شهرستان دارد و حتی می تواند بخشی از فلات مرکزی ایران شامل استان های یزد، کرمان، هرمزگان و غیره را به بنادر مهم جنوب در بخش ترانزیت ریلی کالا و بار متصل کند.

راه آهن احمدآباد کشکوئیه در رفسنجان به کرمان می تواند به عنوان یکی از محورهای کریدور ارتباطی در این منطقه باشد و با توجه به صنعتی بودن رفسنحان در بخش حمل و نقل ریلی نقش آفرینی کند.

در خصوص این محور ریلی و تعیین تکلیف آن جلسه ای با حضور فرماندار رفسنجان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان تشکیل شد و حسین رضایی فرماندار اظهار کرد: این راه آهن می تواند یکی از مهمترین خطوط ریلی کشور قلمداد شود و در یک برنامه بلندمدت راه های اتصال یزد به رفسنجان، کرمان، باغین و چابهار و جنوب کشور را از نظر حمل و نقل ریلی همرسانی کند.

فرماندار رفسنجان افزود: اجرای راه آهن احمدآباد به کرمان مصوبه نخستین سفر شهید رئیسی به استان کرمان بوده و جزو مصوبات شورای راه آهن قرار گرفته است.

رضایی با اشاره به مسافت ۱۴۰ کیلومتری این طرح(احمدآباد کشکوییه رفسنجان به باغین کرمان) و پیش بینی بالای ۳ همت اعتبار اجرای آن، ادامه داد: مقرر شد شرکت ملی صنایع مس ایران به همراه شرکت چینی camse کارگروه آن را تشکیل دهند و موضوعات مطالعات طرح، تامین مالی و اجرای آن را پیگیری و انجام دهند.

روح الله بهرامشاهی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان رفسنجان هم در این نشست اظهار کرد: مسیر ۱۴۰ کیلومتری خط راه آهن قرار است از احمدآباد کشکوئیه رفسنجان به سمت انبارهای شرکت نفت در رفسنجان، فرودگاه، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان و باغین کرمان اجرا شود و به خط ریلی چابهار متصل شود.

وی افزود: اجرای این خط ریلی یکی از پروژه های مهم زیرساختی جهت توسعه همه جانبه رفسنجان خواهد بود. با احداث این خط ریلی شرکت های بزرگ سرمایه گذاری هم رغبت پیدا می کنند در منطقه ویژه اقتصادی شهرستان حضور یابند و سرمایه گذاری و اشتغال زایی کنند و در نهایت رونق اقتصادی برای شهرستان رفسنجان رقم بخورد.

بهرامشاهی بیان کرد: با وجود معادن مس در عنبرآباد و زاهدان، کنستانتره های استحصالی از این معادن می تواند توسط این خط ریلی به منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان انتقال یابند و دپو شوند و سپس به وسیله کامیون ها بارگیری و به سرچشمه رفسنجان جهت فرآوری شدن، ارسال شوند.

وی مزیت دیگر این خط ریلی را کاهش هزینه های تمام شده نقل و انتقال عنوان کرد و گفت: با خط ریل هم حجم زیاد از کالا جابجا می شود، هم نسبت به دیگر مراکز جابجایی بار قیمت ها مناسب تر است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: این منطقه مکانی بکر برای سرمایه گذاری است و پیگیری ها در جهت احداث خط ریلی به طور جدی در حال انجام است تا کسانی که در این منطقه سرمایه گذاری می کنند بتوانند به راحتی محصولات تولیدی را به داخل و خارج کشور ارسال کنند.

وی ادامه داد: طی سه سال گذشته بالغ بر ۶۰ همت ( ۶۰ هزار میلیارد تومان) تقاضای سرمایه گذاری در این منطقه داشتیم که نیمی از آن به مرحله اجرا رسیده و در چهار حوزه شامل مونتاژ ماشین آلات معدنی، تولید کودهای شیمیایی، سولار و انرژی های تجدیدپذیر و نیز it و ict فعالیت دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.