پارلمان بخش خصوصی به دنبال تشکیل انجمن گردشگری دریایی
روسای کمیسیونهای گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی شدند.
روسای کمیسیونهای گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز پس از تلاشهای یکساله و برگزاری جلسات مختلف بالاخره در آخرین جلسه خود خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی ایران به منظور ایجاد هماهنگی لازم در بخشهای حاکمیتی و انجام فعالیتهای زیر ساختی در این بخش شدند .
مجری شرکت سرمایهگذاری گردشگری دریایی در گفت وگو با خبرنگار مارین تایمز با اشاره به اینکه در این جلسه مقرر شد که حداکثر تا پایان خرداد ماه گام های عملی در این بخش برداشته شده و مراتب به اطلاع هم وطنان برسد، گفت: یک سال است که به صورت جدی وارد مبحث گردشگری دریای در ایران شدهایم، اما متاسفانه با وجود همه این تلاشها و کارهای جسته و گریختهای که تاکنون در این حوزه انجام شده است، نتیجه ملموسی حاصل نشده بود که دلایل اصلی آن را میتوان مشخص نبودن سیاست توسعه گردشگری دریایی، نبودن سند بالادستی تدوین و تصویب شده و در آخر نبود متولی مشخص برای این کار دانست.
کاپیتان امیرحسین مزینیفر درباره مشکلاتی که بر اثر مشخص نبودن متولی این صنعت در کشور ایجاد میشود؛ اظهار کرد: متاسفانه به همین دلیل زمانی که یک سرمایهگذار به حوزه گردشگری دریایی علاقهمند و مشتاق میشود دچار یک نوع سردرگمی میشود زیرا از یک طرف سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را روبهروی خود میبیند و از زوایای دیگر سازمان بنادر ودریانوردی، سازمان چنگلها مراتع و آبخیزداری و ... را مشاهده میکند علاوه بر آن نهادهای امنیتی، نظامی و ... نیز به نحوی به این موضوع مرتبط میشوند که در نوع خود به جای اینکه جاذبه ایجاد کنند موجب دفع سرمایهگذار میشود.
وی خاطرنشان کرد: برای رفع همین چندگانگیها و تعدد تصمیمگیران و تصمیمسازان این عرصه، در اتاق بازرگانی، معادن و کشاورزی ایران و البرز جلساتی را برگزار کردیم و به بررسی این موضوع پرداختیم تا اینکه در آخرین جلسه کمیسیون روسای گردشگری این دو اتاق تصمیم بر آن شد که پارلمان بخش خصوصی به صورت جدی به حوزه گردشگری دریایی و ساحلی ورود کرده و سرمایهگذاری کند.
وی افزود: بنابراین روسای کمیسیونهای گردشگری اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و البرز خواستار تشکیل انجمن گردشگری دریایی ایران به منظور ایجاد هماهنگی لازم در بخشهای حاکمیتی و انجام فعالیتهای زیر ساختی در این بخش شدند.
مجری شرکت سرمایهگذاری گردشگری دریایی افزود: امیدواریم با تدوین آییننامهها و استانداردها و همکاری شرکتها و ارگانهای دریایی مختلف به جایی برسیم که سرمایهگذار خارجی از رود به حوزه دریایی ایران هراس نداشته باشد و شرایط کشور به گونه ای باشد که اگر دولت، سرمایه گذار خارجی جذب نمیکند حداقل در راه آن نیز مانع ایجاد نکند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تا کنون سرمایهگذاران خارجی به فعالیت در حوزه گردشگری دریایی در ایران ابراز تمایل کردهاند؟ گفت: بسیاری از بانکهای معتبر بینالمللی اعلام کردهاند که به طرحهای گردشگری درایی در ایران به صورت فاینانس تا 90 درصد پروژه تسهیلات با سود 3.5 درصد اختصاص خواهند داد که اگر ریل گذاری و بستر سازی این امر به خوبی انجام شود و اعتماد سازی صورت گیرد این کار اجرایی خواهد شد.
مزینیفر با بیان اینکه علاوه بر تصمیم که در این اتاق گرفته شد، بخش خصوصی برای ورود به این حوزه ابراز تمایل کرد، تاکید کرد: با وجود اینکه بعضی از سرمایهگذاران بخش خصوصی در مناطق مختلف اقدام به راهاندازی گردشگری دریایی کردهاند اما چون پراکنده است و آمایش دولتی برای پراکندگی آن صورت نگرفته است باید به دنبال آن باشیم تا همه ارگانهای دریایی را با یکدیگر همراه کنیم و بتوانیم یک برنامه منسجم و عملیاتی برای این موضوع تدوین کنیم و هر چه زودتر کار عملی را آغاز کنیم.
وی تصریح کرد: پارلمان بخش خصوصی اکنون در این اندیشه است که زنجیره گردشگری دریایی را با همه امکانات، لوازم، تجهیزات و جوانب مختلف را در کشور راهاندازی کند زیرا اگر این زنجیره کامل شکل نگیرد دچار سرنوشت پروژهای مانند کشتی میرزا کوچک خان خواهد شد.
ضرورت غنیسازی فرهنگ گردشگری دریایی در بین مردم
مجری شرکت سرمایهگذاری گردشگری دریایی اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم این زنجیره راکامل داشته باشیم باید در راستای غنیسازی فرهنگ گردشگری دریایی در بین مردم ایران کوشا باشیم و ذهنیت آنها را نسبت به گردشگری دریایی تصحیح کرده و با جوانب صحیح کار آنها را آشنا کنیم. باید بتوانیم در ذهن مردم کشور و مسوولان این موضوع را نهادینه کنیم که گردشگری دریایی مغایر با موازین دینی نیست بلکه میتوانیم با رعایت کامل موازین اسلام گردشگری دریایی را در کشور داشته باشیم.
وی تاکید کرد: با همکاری اعضای پارلمان بخش خصوصی و سرمایهگذاریهای داخلی و حتی خارجی میتوانیم پکیج کامل هلدینگ گردشگری دریایی را با ساخت ماریناهای مختلف، قایقهای بادبانی، ورزشهای آبی و ساحلی متنوع، مجتمعهای گردشگری ساحلی با استانداردهای جهانی و ... در اختیار داشته باشیم و به جذب گردشگری بپردازیم.
مزینی فر با بیان اینکه اکنون باید از ورود جدی بخش خصوصی به این مقوله و به تبع آن سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی خشنود باشیم، افزود: بر اساس برنامهپیشبینی شدهای که داشتهایم باید بتوانیم با اجرای این طرحها 20 میلیون گردشگر دریایی خارجی را با پهلودهی به کشتیهای کروز بینالمللی به سواحل و جزایر خود جذب کنیم و حمل و نقل مسافر دریایی، گردشگری و بومگردی را تقویت کنیم.
وی درباره گنجاندن مقوله بومگردی و گردشگر تاریخی در پکیج گردشگر دریایی گفت: از آنجایی که شهرهای ساحلی ما به یکباره توان خدمات دهی به 2 تا 3 هزار گردشگر را ندارند و اگر یک کروز بینالمللی به ایران بیاید حداقل 3 هزار گردشگر دارد که باید با یک پکیج زمانبندی درست تعدادی از آنها را به سمت شهرها و اماکن تاریخی گردشگری و بخشی را به سمت بومگردی جذب کنیم و پس از آن به سمت دریا برگردانیم.
امکان تحقق شعار اشتغالزایی 4 میلیون نفری در صنعت گردشگری
این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه هر کشتی کروز میتواند مطابق 20 بوئینگ 747 مسافر و گردشگر وارد ایران کند، اظهار کرد: بدین ترتیب میتوانیم انقلابی نه تنها در گردشگری دریایی بلکه در صنعت گردشگری ایجاد کنیم زیرا آنها بسیاری از هتلها و اماکن تفریحی ما را پر خواهند کرد.
وی افزود: البته در تامین زیرساختها اندکی مشکل داریم که خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی قول همکاری و تامین زیرساختها را داده است تا بتوانیم به شعار اشتغالزایی 4 میلیون نفری توسط صنعت گردشگری را که یکی از برنامههای رئیس دولت دوازدهم است، در یک برنامه 15 ساله جامه عمل بپوشانیم.
مزینی فر با بیان اینکه به کلیه تفریحات و سرگرمیهایی که در عمق دریا، ساحل، جزایر، مرابها، تالابها و سدها انجام میشود گردشگری دریایی گفته میشود، خاطرنشان کرد: مهمترین بخش آن ورود کشتی کروز به سواحل جزایر کشور است این در حالی است که باید بدانیم گردشگری دریایی مقولهای است که نمیتوانیم در بخشهایی از کیفیت بکاهیم زیرا باید همه چیز درجه یک و عالی باشد تا بتوان گردشگر را جذب و ماندگار کرد.
وی افزود: البته گردشگر دریایی که به ایران میآید به هتل 7 ستاره نیاز ندارد زیرا خودش هتلهای خوبی را در کشورش دارد اما این به شرطی است که بتوانیم زنجیره کامل بومگردی، طبیعتگردی و گردشگری دریایی را به هم آمیخته کرده و تامین کنیم.
تاکید بر راهاندازی گردشگری دریای با حفظ پایدار محیط زیست
مزینی فر تصریح کرد: علاوه بر همه اصول و مبانی نامبرده باید هر پروژه و برنامهای که در این عرصه تعریف میشود مطابق با حفظ شرایط محیط زیستی باشد زیرا در هر اقدامی که انجام میشود باید حفظ پایدار محیط زیست در اولویت قرار گیرد و همانطور که همه میدانیم این کار غیر ممکن نیست زیرا در بسیاری از کشورها پروژههایی مانند پل معلق، آسانسور و اتوبان در دریا و ساحل و جنگل احداث شده است که کوچکترین آسیبی هم به محیط زیست وارد نشده است.