رونق ترانزیت گلستان با حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده ای
برای رسیدن به هدف گذاری ۲۵ درصدی در ترانزیت ورودی جاده ای به مرز اینچه برون، به استفاده مؤثرتر از پتاسیل حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده ای در استان نیازمندیم.
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گلستان گفت: برای رسیدن به هدف گذاری ۲۵ درصدی در ترانزیت ورودی جاده ای به مرز اینچه برون، به استفاده مؤثرتر از پتاسیل حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده ای در استان نیازمندیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، عادل مصدقی، در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی اداره کل، با اشاره به تحقق اهداف ترانزیتی استان با حمل و نقل ترکیبی ریلی و جاده ای، اظهار کرد: «در برنامه هفتم توسعه، هدف گذاری ترانزیت تا پایان برنامه کشور، ۴۰ میلیون تن پیش بینی و برنامه ریزی شده است که سهم استان گلستان در سال جاری بسیار مهم است.»
به گفته مصدقی، در شش ماهه سال جاری، بیش از ۲۴ هزار تردد در مرز اینچه برون به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، افزایش قابل ملاحظه ای را نشان می دهد و سهم ترانزیت بیش از ۱۲ درصد از کل ترددها در سال جاری است.
وی افزود: «یکی از راه های رسیدن به اهداف ترانزیتی استان، تسهیل و ساده سازی تردد ناوگان از تنها مرز بین المللی جاده ای استان با حذف موانع بازدارنده و کاهش یا حذف هزینه های سربار و استفاده از تکنولوژی روز است.»
مصدقی بیان کرد: «استفاده از فناوری های به روز ترافیکی و نظارتی، ITS، X-Ray و اسناد الکترونیکی، مانیتورینگ تردد مرزی، کاهش و حذف ترانشیپ و استفاده از حمل یکسره کالاها از مرز، و همچنین توجه به نوسازی ناوگان ملی و به کارگیری توان ناوگان و رانندگان بین المللی ایرانی در استان و به ویژه مرز اینچه برون از مواردی است که مجموعه سازمانی و دستگاه های ذی نفع باید پیگیر و در دست اقدام داشته باشند.»
وی ادامه داد: «شرکت های حمل و نقل بین المللی استان، بیشتر نقش کریر (حمل کننده) را ایفا می کنند و کامیون های تحت پوشش و استیجاری را با قواعد حقوقی و عقد قرارداد در اختیار و مسئولیت شرکت در می آورند. این رویه با آموزش و توجه به تخصصی شدن در بخش رانندگان و متصدیان حمل، می تواند دورنمای ایده آلی را در خدمت به بخش بازرگانی ترسیم کند.»
مصدقی افزود: «توجه به جاده های مناسب و استاندارد و ساخت و بهسازی آن پس از مرز اینچه برون در کشور همسایه ترکمنستان برای فعال سازی مسیر ترانزیتی اینچه برون به آلتین عصر مرز بکتاش از موضوعات مهم منطقه است که در دست پیگیری قرار دارد.»
وی همچنین گفت: «توجه به مقررات توزین توسط متصدیان حمل در تردد جاده ای برای حفظ سرمایه ملی و براساس توزین بار و محورهای بارگیری ناوگان، نقش مهمی در ایمنی تردد و حفظ محمولات از مسئولیت های شرکت های حمل دارد.»
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای گلستان ادامه داد: «عدم بهره برداری از تیرپارک اینچه برون آسیب هایی را در تدوین برنامه ها به حوزه بین المللی وارد می کند.»
وی با بیان اینکه با بهسازی و بازسازی تیرپارک اینچه برون، پایش و تسهیل در تردد ناوگان جاده ای و اقدامات مؤثر، شاهد روند بهبود در بخش های مختلف پایانه اینچه برون خواهیم بود، گفت: «نقطه عطف تلاش های تمام مجموعه استان در حوزه اینچه برون در بخش جاده ای، ریلی و منطقه آزاد در حوزه حمل ونقل است که توسعه این بخش نیازمند توجه ویژه ای است تا استان تحت تأثیر مثبت قرار گیرد.»