تردد روزانه ۸۰۰ کامیون؛ پایانه مرزی آستارا در آستانه افتتاح
مدیرکل حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای گفت: روزانه حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، به صورت رفت و برگشت در پایانه مرزی آستارا امکان تردد دارند.
مدیرکل حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای گفت: روزانه حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، به صورت رفت و برگشت در پایانه مرزی آستارا امکان تردد دارند.
به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، گذرگاه مرزی آستارا یا مرز آستارا از مهمترین نقاط گمرکی ایران است که در داخل شهر آستارا و در حاشیه رودخانه مرزی آستارا چای به موازات دو شهر هم نام آستارا در ایران و جمهوری آذربایجان کشیده شده است. اتصال دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از طریق یک پل در منتهی الیه رودخانه آستارا چای صورت می پذیرد.
شهرستان مرزی بندر آستارا که در شمال غربی استان گیلان و در حاشیه دریای خزر و همسایگی کشور جمهوری آذربایجان، قرار دارد، در حال حاضر از سه راه مرزی دریایی، زمینی و ریلی با خارج از کشور در ارتباط است و راه زمینی جدید به عنوان چهارمین مرز به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
مرزهای سه گانه مستعد و مناسب داد و ستد شهرستان مرزنشین آستارا در شمال غربی استان گیلان، همواره از منظر ارزآوری و صادرات ملی برای جمهوری اسلامی ایران دارای اهمیت بوده و در شرایط تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمنان ایران اسلامی و احیای قابلیت های تجاری استان سرسبز گیلان و همچنین کشور، جایگاه خاصی دارند و ارزش های اقتصادی خود را در صادرات برون مرزی کشور به خوبی نشان دادند.
این شهرستان مرزی شمال ایران که موقعیت خاصی که در منطقه دارد، نقش مهمی در تجارت بین المللی جمهوری اسلامی ایران ایفا می کند و موقعیت بسیار عالی آستارا برای تجارت خارجی، نظر مسئولان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان را برای ایجاد و بهره برداری از چهارمین گذرگاه مرزی جلب کرده است.
روزشماری برای افتتاح پایانه مرزی موقت آستارا
جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای با اشاره به اینکه پایانه مرزی آستارا نبض تجارت ایران با کشورهای شمالی است، گفت: پایانه مرزی آستارا یکی قطب های مهم کشور محسوب می شود که اهمیت این پایانه مرزی هرسال نسبت به سال گذشته چشمگیرتر می شود.این پروژه، به عنوان یکی از پروژه های پیشران توسعه مبادلات مرزی اعم از صادرات، واردات و ترانزیت با کشور آذربایجان و کریدور حمل و نقل محسوب می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان حمل و نقل جاده ای در ادامه تاکید کرد: پس از موافقت نامه تجاری که با اوراسیا منعقد شد؛ بنابراین شد برخی از اقلام به خصوصی از معافیت تجاری برخوردار شوند که امکانات خوبی برای توسعه تجاری با کشورهای عضو اوراسیا که بزرگترین اقتصاد کشورها «روسیه» است. این روند موجب ایجاد یک جهش مستمر در صادرات «ایران» به اوراسیا به ویژه به کشور روسیه شد که از مرز آستارا تردد می کنند.
وی ادامه داد: پس از اتفاقاتی که در جنگ بین روسیه و اوکراین رخ داد که موجب تحریم های برای کشور روسیه شد که امکان به دلیل تحریم های که علیه کشورش شد موجب پیدایش راه های جدید شد که یکی از این مسیرها کریدور شمال - جنوب بود که توجه کشور روسیه برای رسیدن به آب های آزاد ایران افزایش پیدا کرد. یکی از گذرگاه های مهم و نزدیک به منطقه غرب روسیه «پایانه مرزی آستارا» به شمار می رود.
هدایتی در خصوص افتتاح پایانه مرزی آستارا، گفت: عملیات اجرایی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن، با کارکرد انتقال کامیون های خالی برگشتی و رویه های مرزی مربوطه، در محل منتهی الیه پل جدید آستارا چای و جهت افزایش تردد روزانه این مرز تا حدود ۸۰۰ دستگاه کامیون، به صورت رفت و برگشت طبق توافق با جمهوری آذربایجان است و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
وی گفت: عدد قطعی در خصوص ارزش این پروژه پیش بینی نشده اما با توجه به هزینه های اولیه حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که تأمین بودجه این پروژه تماماً توسط وزارتخانه راه و شهرسازی صورت گرفته است.
هدایتی با اعلام اینکه اینکه این پل مشترک مرزی در حد فاصل ۵۰ متری ضلع شمالی پل ریلی آستارا به عنوان یک پل اتومبیل رو و ترانزیتی جدید اوایل دی ماه امسال به بهره برداری و افتتاح می شود خبرداد.