رشد ۶۸ درصدی سهم ریل از بودجه ۹۶
تیننیوز| کمبود بودجه وزارت راه و شهرسازی در سالهای اخیر بر بار بدهیهای این وزارتخانه به پیمانکاران افزوده است.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، آنطور که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی میگوید دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی را با بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران از دولت دهم تحویل گرفته و باوجود تسویه حدود ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومان از این رقم، تا امروز رقم این بدهی به بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بدهی که به شرط کمک نقدی ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت، وزارت راه و شهرسازی میتواند بخشی از آن را تا پایان سال تسویه کند.
به گزارش روزنامه گسترش تجارت، آنطور که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی میگوید دولت یازدهم وزارت راه و شهرسازی را با بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران از دولت دهم تحویل گرفته و باوجود تسویه حدود ۲ هزار و۷۰۰میلیارد تومان از این رقم، تا امروز رقم این بدهی به بیش از ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ بدهی که به شرط کمک نقدی ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دولت، وزارت راه و شهرسازی میتواند بخشی از آن را تا پایان سال تسویه کند.
بار تسویه بدهیهای وزارت راه و شهرسازی به پیمانکاران، قرار نیست بر دوش بودجه این وزارتخانه باشد و این بدهی با کمک دولت و با استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه پرداخت خواهد شد. بودجه وزارت راه و شهرسازی، نگاه ویژهای به ریل داشته و آنطور که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع این وزارتخانه میگوید، در بودجه پیشنهادی سال ۹۶ بودجه بخش ریلی رشد ۶۸ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. از مجموع بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه وزارت راه و شهرسازی، بیش از ۳هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای بخش ریلی در نظر گرفته شده است.
امیر امینی در نشست روز گذشته خود با خبرنگاران، در پاسخ به پرسش «گسترش تجارت» مبنی بر برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تسویه بدهیهای معوق پیمانکاران این وزارتخانه، گفت: بدهیهای وزارت راه و شهرسازی تا امروز به مبلغ ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سامانه وزارتخانه ثبت شده است؛ البته بخشی از بدهیها هم قابل محاسبه نیست و ثبت نشده است. امینی ادامه داد: برای پرداخت بدهیها در قانون بودجه سال ۹۵ و در لایحه بودجه ۹۶ پیشبینیهای خوبی شده که به منابع ردیفهای بودجه بستگی ندارد و اگر تمهیدات پیشبینیشده فراهم و عملی شود، بدهیها قابل پرداخت است. در واقع میتوانیم این بدهیها را با تکیه بر اوراق تسویه خزانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت پرداخت کنیم. از مجموع ظرفیتهای پیشبینی شده در بخش اسناد و اوراق در سال ۹۵، نتوانستیم مبلغ زیادی دریافت کنیم و مجموع بودجهای که از این بخش امسال به ما ابلاغ شد، حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه و ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت بود. البته امیدواریم تا پایان سال حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر ازاین محل به ما داده شود. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر دولت بتواند حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی به ما اختصاص دهد، میتوانیم تا پایان امسال بخشی از مطالبات نیروی انسانی و کارگری پروژههای وزارت راه و شهرسازی را پرداخت کنیم. آنطور که امینی میگوید، براساس برآورد وزارت راه و شهرسازی، در کل کشور حدود ۱۳ هزار قرارداد فعال در حوزههای عمرانی داریم که در این پروژهها، حدود ۹۵ هزار نفر بهطور مستقیم کار میکنند. اگر پروژههای راه روستایی را نیز در نظر بگیریم، در مجموع حدود ۱۲۳ هزار نفر بهطور مستقیم روی پروژههای وزارت راه و شهرسازی مشغول کارند و اگر خانوادههای این افراد را نیز در نظر بگیریم میتوان گفت در مجموع حدود ۴۳۰ تا ۴۵۰ هزار نفر از پروژههای راه و شهرسازی در کشور ارتزاق میکنند. امینی یادآور شد: در زمان آغاز به کار وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم، بدهیهای این وزارتخانه به پیمانکاران حدود ۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را پرداخت کردهایم. از سوی دیگر در این مدت ۴ تا ۴۵۰۰ میلیارد تومان بدهی جدید ثبت شد و اکنون میزان بدهی به ۹هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶
سهم وزارت راه و شهرسازی و هر یک از بخشهای حملونقل از لایحه بودجه ۹۶ محور بخش دیگری از سخنان معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در نشست روز گذشته با خبرنگاران بود. امینی با بیان اینکه پیشنهاد دولت در لایحه بودجه، در مجلس تغییر چندانی نکرده، گفت: در لایحه بودجه ۹۶، مجموع بودجه سهم تملک داراییهای سرمایهای وزارت راه و شهرسازی (هم در حوزه حملونقل و هم در حوزه مسکن) بیش از ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است. به گفته او در برنامه ششم توسعه پیشبینی شده در مدت ۵ سال، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به حوزه حملونقل تزریق شود که در این میان، ۷۷ هزار میلیارد تومان، سهم منابع عمومی است. در این محاسبات، قیمتهای سال ۹۳ در نظر گرفته شده است.
امینی ادامه داد: با درنظر گرفتن ردیفهای متفرقه بودجه و تبصرهها در مجموع ۱۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۶ برای وزارت راه و شهرسازی (بودجه عمرانی) در نظر گرفته شده که امیدواریم سال آینده محقق شود. به گفته معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶، ویژه بخش حملونقل است.
افزایش ۶۸ درصدی بودجه ریلی
آنطور که معاون وزیر راه و شهرسازی میگوید، در لایحه بودجه ۹۶ در بخش حملونقل، ۲۴۶ طرح جادهای وجود دارد که حدود ۳۶ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومان اعتبار به آنها اختصاص یافته است. به گفته امینی، در لایحه بودجه سال آینده، بودجه در نظر گرفته شده برای بخش جادهای نسبت به سال ۹۵ کاهش ۲۳ درصدی داشته است. وی ادامه داد: در لایحه بودجه۹۶، ۴۸ طرح ریلی داریم که حدود ۳ هزار و ۵۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای آنها در نظر گرفته شده که رشد ۶۸ درصدی نسبت به بودجه ۹۵ داشته است. امینی بیان کرد: در لایحه بودجه ۹۶ همچنین برای ۸ طرح حملونقل هوایی، ۱۸ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و برای سایر پروژهها ۵۲ هزار میلیارد تومان اختصاص یافته است. معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی افزود: در لایحه بودجه ۹۶ در بخش مسکن ۱۳ برنامه و ۱۰۱ طرح داریم که ۷۳۷ میلیارد تومان منابع برای آن پیشبینی شده است. به گفته امینی، در مجموع بودجه حملونقل در لایحه بودجه ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۵ درصدی و بودجه حوزه مسکن و شهرسازی، کاهش ۳۶ درصدی داشته است.
بودجه لازم برای نگهداری راهها
آنطور که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی میگوید این وزارتخانه برای توسعه زیرساختهای جادهای شامل راه اصلی، بزرگراه و آزادراه و توسعه زیرساختهای ریلی، به منابع مالی زیادی نیاز دارد. امینی با بیان اینکه حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی کشور، بالای ۵۰ درصد و حدود ۱۴۲ هزار میلیارد تومان، کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، گفت: برای اتمام ۵۰ هزار کیلومتر انواع راه در دست ساخت در کشور (که در پیوست یک لایحه بودجه آمده) حدود ۱۶۳ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. از این میزان ۸۴ هزار میلیارد تومان مربوط به طرحهای ریلی و حدود ۷۹ هزار میلیارد تومان مربوط به طرحهای جادهای است.
وی با بیان اینکه حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان فقط برای توسعه زیرساختهای حملونقل و توسعه شبکه جادهای کشور نیاز است، اظهار کرد: حدود ۱۵ میلیون خودرو در کشور داریم. اگر هر خودرو حدود ۹۵۰ هزار تومان در سال برای توسعه جادهای و ۳۵۰ هزار تومان برای توسعه ریلی، یعنی در مجموع یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند میتوانیم در ۵ سال به اهداف توسعه زیرساختهای حملونقل جادهای و ریلی دست یابیم.
انتشار طرح جامع حملونقل
انتشار طرح جامع حملونقل به عنوان نخستین سند توسعه حملونقل کشور، خبری است که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع در بخش دیگری از سخنان روز گذشته خود به خبرنگاران داد. به گفته او، این طرح شامل بیش از ۱۵ هزار برگه سند است که در این مرحله فقط منتشر شده و در فازهای بعد، تکمیل، پایش و بروزرسانی مداوم این طرح در برنامه معاونت حملونقل وزارت راه قرار دارد. به گفته امینی این سند در طول برنامههای پنجساله به روز خواهد شد. معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسش دیگر «گسترش تجارت» درباره تضمین اجرایی شدن طرح جامع حملونقل کشور گفت: در حال حاضر این طرح فقط منتشر شده و برای تبدیل آن به یک سند متقن و قابل استناد، باید هزینه شود. برای رسیدن به اهداف طرح جامع تا سال ۱۴۰۴ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است؛ بنابراین باید مطالعاتی انجام شود که مشخص شود سهم هر سازمان و هر بخش شامل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی برای رسیدن به اهداف چقدر خواهد بود و همین مطالعات و تقسیم کار، تضمین اجرای این طرح خواهد بود. امینی تاکید کرد: در حال حاضر هر فعالیتی که در حوزه حملونقل در کشور انجام میشود براساس طرح جامع حملونقل است؛ البته در گذشته برخی پروژهها بدون مطابقت با این طرح آغاز شده که مشکلاتی ایجاد کرده اما از این به بعد اجازه توسعه شبکه ریلی و جادهای خارج از این برنامه را نمیدهیم. در توسعه ناوگان نیز مبنا همین طرح خواهد بود. وی از خبرنگاران و دستاندرکاران حوزه حملونقل خواست نظرات خود درباره محتوای این سند را به وزارت راه و شهرسازی اطلاع دهند.
اهداف توسعه حملونقل در برنامه ششم توسعه
آنطور که معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی میگوید، در لایحه برنامه ششم توسعه، ۵ محور اساسی در حوزه حملونقل و ۳ محور اساسی در حوزه توسعه سکونتگاههای شهری و مسکنی ارائه شده است. امینی در این زمینه گفت: تصمیم مناسبی که در برنامه ششم گرفته شد این بود که باید ۲۵ درصد شبکه قابلتوسعه حملونقل جادهای به بخش خصوصی داده شود؛ یعنی با در نظر گرفتن ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه موجود، باید در برنامه ششم ۵ هزار کیلومتر آزادراه بسازیم یا بزرگراه را تبدیل به آزادراه کنیم. همچنین در حال حاضر ۱۲ هزار میلیارد تومان قرارداد برای توسعه آزادراهها با بخش خصوصی داریم. با در نظر گرفتن همه این ارقام، میتوانیم تا پایان برنامه ششم در مجموع ۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه داشته باشیم. وی بیان کرد: این میزان آزادراه ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری میخواهد که باید ۳۵ هزار میلیارد تومان آن از سوی بخش خصوصی تامین شود و ۱۵ هزار میلیارد تومان را دولت بپردازد. معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: برای توسعه شبکه ریلی پیشبینی کردهایم ۱۰ درصد شبکه ریلی از سوی بخش خصوصی به قطارهای پرسرعت اختصاص یابد که شامل هزار کیلومتر توسعه شبکه ریلی است. علاوهبر این احداث شبکه حملونقل حومهای نیز دنبال میشود و پیشبینی جابهجایی مسافر تا ۴۰ میلیون نفر در حومه کلانشهرها مطرح است. امینی ادامه داد: در حوزه مسکن توسعه سکونتگاهها و بازآفرینی شهری در کنار نوسازی و بازسازی بافت فرسوده از محورهای برنامه ششم توسعه است. به گفته او براساس برنامه ششم توسعه سرمایهگذاری بانکها، نهادهای مالی و بخش خصوصی در حوزه مسکن باید ۳۷۰ هزار میلیارد تومان باشد. وی یادآور شد: از سال ۹۲ تاکنون اقدامات مناسبی در حوزه ریلی انجام شده و توانستهایم سهم ریل از حملونقل را ۲ درصد افزایش دهیم. همچنین سهم بخش هوایی از حملونقل در ۳ سال گذشته، ۵ درصد افزایش داشته است.