◄ حملونقل ریلمحور نیازمند فرهنگسازی است
تیننیوز| مدیرکل راهآهن شمال غرب کشور گفت: توسعه سیستم حملونقل ریلی حومهای از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی بوده و قطار ریل باس «تهران – قزوین» نیز با کمترین هزینه و زمان سفری مناسب به همین منظور پیشبینی و راهاندازی شده است.
علی خدائی با اشاره به ویژگیهای ممتاز استفاده از سیستم حملونقل ریلی و مزایای آن گفت: سیاستهای کلان دولت تدبیر و امید و وزارت راه و شهرسازی توسعه سیستمهای حملونقل ریلی و افزایش میزان بهرهبرداری از آن است.
وی افزود: کاهش 7 برابری مصرف سوخت، ایمنی بیش از 50 برابر و آلودگی 20 برابری کمتر هوا، بخشی از مزایای این سیستم حملونقلی بوده که میتواند بستر سفری ایمن را برای هممیهنان فراهم کند.
خدایی با اشاره به اینکه کاهش فوقالعاده اشغال سطح زمین نسبت به بسترهای حملونقل جادهای یکی دیگر از مزایای راهآهن است، خاطرنشان کرد: سهم ناچیز در آلودگی صوتی و ظرفیت بالای جابهجایی مسافر و کالا ازجمله ویژگیهای قابلتوجه ریل است.
خدایی با اشاره به ترافیک بالای محورهای مواصلاتی استان بهویژه مسیر «قزوین – کرج – تهران» گفت: شرکت راهآهن در این خصوص علاوه بر قطارهای مسافربری معمول، قطار ریل باس حومهای «تهران – قزوین» را جهت پوشش زمان اوج ترافیک جادهای در این مسیر راهاندازی کرده که مردم بتوانند با کمترین هزینه و زمانی مناسب از آن استفاده کنند.
پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حملونقل، تیننیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه میخوانید.
این کاربر در پیام خود با تاکید بر شناساندن مزایای حملونقل ریلی به مردم آورده است: مهمترین کار برای شناساندن و استقبال مردم تبلیغات مناسب در زمینه حملونقل ریلی است.
وی افزوده است: همچنین برای استقبال مردم به منظم و مرتب حرکت کردن ریلباسها توجه شود تا اعتماد عمومی شکل بگیرد.
این کاربر خاطرنشان کرده است: بهنظرم صدا و سیما بهخاطر ایجاد فرهنگ ریلی باید روزانه بخشی از برنامههایش را به تشریح مزایای حملونقل ریلی و تشویق مردم به استفاده از آن اختصاص دهد.
به گفته این کاربر شرکت راهآهن هم باید از ظرفیت صداوسیما استفاده کند تا حملونقل ریلمحور و شهر ریلپایه به الگو تبدیل شود.
ساخت دو ایستگاه، ایستگاه مرکزی و ایستگاه غرب تحول ایجاد خواهد کرد و دسترسی به راه اهن افزایش چشمگیر خواهد یافت اگر ما میخواهیم مانند لندن برلین مسکو پاریس توکیو راه اهن ما متحول شود باید مانند انها تهران هم صاحب چندین ایستگاه راه اهن شود مثلا ایستگاه شرق ایستگاه غرب ایستگاه مرکز ایستگاه شمال یعنی تهران پتانسیل ساخت ۴ ایستگاه دیگر رادارد. اینها باعثمیشوند فاصله دسترسی مردم به راه اهن بسیار کاهش یابد و پوشش جمعیت بیشتری را خواهند داشت. تبلیغات هم مهم است چون باید مزایا را گفت و مردم را تشویق کرد باید بگونه ای مزایا محیط زیستی انرا تبلیغ کرد که سفر با قطار نشانه با شخصیت بودن بشود منظورم القا یکنوع فرهنگ هست. لذا از الان در صداوسیما و حتی کتابهای درسی باید ذهن ها را با مترو و راه اهن تشویق کرد و بدی های حمل و نقل شخصی را گفت