◄ تحریم ها و برقی کردن راه آهن
تین نیوز | معاون سابق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن گفت: تحریم ها در مقوله برقی کردن راه آهن تنها باعث ایجاد ناهماهنگی هایی شدند که باید در این پروژه به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و هماهنگ پیش بروند.
عباس قربانعلی بیک، اولین مجری طرح برقی کردن راه آهن در گفتگو با تین نیوز، در خصوص تاثیر رفع تحریم ها در برقی کردن راه آهن گفت: بی تردید تحریم در برقی کردن راه آهن تاثیر داشته است.
قربانعلی بیک بیان داشت: تحریم ها در مقوله برقی کردن راه آهن نتواستند موجب ممنوعیت و محدودیت تامین قطعات شوند بلکه تنها بازخورد این مقوله ایجاد ناهماهنگی در برنامه ریزی ها و هماهنگ های مورد نیاز این پروژه بوده است.
وی با اشاره به زمان اجرایی شدن توافق نامه لوزان ابراز داشت: بی تردید تا زمان رفع کامل تحریم ها همزمان با انجام مطالعات امکان سنجی برقی کردن راه آهن کشور توسط مشاور خارجی، بررسی کاهش آثار تحریم در راه آهن الزام دارد.
این کارشناس ریلی در خصوص مشکلات اصلی برسر راه اجرایی کردن پروژه های برقی کردن عنوان داشت: مسئله اصلی دراین جا پیچیدگی برقی کردن است که به نسبت یک پروژه معمولی خرید لکوموتیو یا واگن بسیار دشوارتر است.
وی تصریح کرد: در برقی کردن قطار چند فعالیت باید به صورت کاملاً برنامه ریزی شده و هماهنگ پیش رود از جمله احداث خط بالاسری، احداث پست های تامین برق، اصلاح سیستم علائم، اصلاحات لازم در خط، تامین لکوموتیو برقی پیش بینی سیستم های تعمیر و نگهداری، اصلاح واگن های موجود و تامین واگن های مسافری جدید و ... که انجام دقیق این امور، دشواری های خاص خود را دارد.
شایان ذکر است اولین بار پیشنهاد برقی کردن این مسیر توسط مشاورین ژاپنی حدود 40 سال پیش به عنوان گزینه ای بجای احداث راه آهن سریع السیر مطرح شد ولی پس از انقلاب برقی کردن این مسیر برای اولین بار در سال 82 در کمیسیون مشترک یکی از کشورهای اروپایی مطرح و مورد تایید احمد خرم، وزیر راه وترابری محترم وقت در دولت هشتم قرار گرفت.