بارقههای امید در بازار کشتیهای کانتینری
تیننیوز| با وجود احتمال بهبود نرخ کشتیهای کانتینری اما همچنان این بخش از بازار کشتیرانی پیچیده و غیر قابل پیشبینی خواهد بود.
تحلیل هزینههای کشتیهای کانتینری در سه ماهه سوم سال 2016 نشان میدهد که بارقههای امید در این بخش از کشتیرانی به چشم می خورد.
موسسه اطلاعات دریایی Xeneta نروژ اعلام کرد با وجود احتمال بهبود نرخ کشتیهای کانتینری اما این بخش از بازار کشتیرانی پیچیده و غیر قابل پیشبینی خواهد بود.
موسسه Xeneta که دادههای بیش از 600 شرکت بین المللی، بیش از 60 هزار مسیر بندر-به-بندر، و نزدیک به 17 میلیون نرخ قراردادی را در اختیار دارد و آن را پردازش میکند، اظهار کرده است که ورشکستگی هانجین زمینه را برای تجارت بیش از هر زمان دیگری باز کرده است.
پاتریک برگلوند، مدیرعامل Xeneta، گفت: "بی شک سه ماهه متفاوتی بود. نرخ اجاره کشتیها در مسیر شماره یک جهان یعنی شرق آسیا به آمریکای شمالی به طرز چشمگیری افزایش یافت که دلیل آن ورشکستگی یک شبه خطوط کشتیرانی هانجین بود. این رخداد موجب افزایش نرخ ها شد به این ترتیب که میانگین حمل هر کانتینر 40 فوتی در سه ماه سوم 2016 نزدیک به 47 درصد افزایش داشت و به یک هزار و 826 دلار رسید."
وی اظهار کرد: "اطلاعات روز نشان می دهد که نرخ ها در حال کاهش هستند و این بدان معنی است که اثر ورشکستگی هانجین به تاریخ پیوست. همچنان موضوع مازاد ظرفیت کشتیرانی مطرح است گرچه کمی نسبت به گذشته متوازنتر شده است."
نرخ حمل دریایی هر کانتینر 40 فوتی در ماه آوریل امسال به 662 دلار رسیده بود که تا پایان ماه سپتامبر این نرخ به 1500 دلار برای هر کانتینر افزایش یافت. این روند نشان می دهد که بازار حمل و نقل دریایی کانتینری به سمت ایجاد ثبات می رود. چنانچه روند قیمت ها از این پس کاهشی شود، احتمال چالش برانگیز بودن سال 2017 برای کشتیرانی ها وجود خواهد داشت.
اما تاکنون در سال جاری شاهد افزایش نرخ ها در فصول مختلف بوده ایم. بطور مثال نرخهای کانتینری در پایان سه ماهه نخست سال نسبت به ابتدای سه ماهه آخر 258 درصد افزایش داشتند.
برگلوند اذعان کرد با توجه به تغییرات روزانهای که در بازار کشتیهای کانتینری رخ می دهد پیش بینی این بخش از بازار در سال 2017 بسیار سخت است.
موسسه اطلاعات دریایی Xeneta نروژ اعلام کرد با وجود احتمال بهبود نرخ کشتیهای کانتینری اما این بخش از بازار کشتیرانی پیچیده و غیر قابل پیشبینی خواهد بود.
موسسه Xeneta که دادههای بیش از 600 شرکت بین المللی، بیش از 60 هزار مسیر بندر-به-بندر، و نزدیک به 17 میلیون نرخ قراردادی را در اختیار دارد و آن را پردازش میکند، اظهار کرده است که ورشکستگی هانجین زمینه را برای تجارت بیش از هر زمان دیگری باز کرده است.
پاتریک برگلوند، مدیرعامل Xeneta، گفت: "بی شک سه ماهه متفاوتی بود. نرخ اجاره کشتیها در مسیر شماره یک جهان یعنی شرق آسیا به آمریکای شمالی به طرز چشمگیری افزایش یافت که دلیل آن ورشکستگی یک شبه خطوط کشتیرانی هانجین بود. این رخداد موجب افزایش نرخ ها شد به این ترتیب که میانگین حمل هر کانتینر 40 فوتی در سه ماه سوم 2016 نزدیک به 47 درصد افزایش داشت و به یک هزار و 826 دلار رسید."
وی اظهار کرد: "اطلاعات روز نشان می دهد که نرخ ها در حال کاهش هستند و این بدان معنی است که اثر ورشکستگی هانجین به تاریخ پیوست. همچنان موضوع مازاد ظرفیت کشتیرانی مطرح است گرچه کمی نسبت به گذشته متوازنتر شده است."
نرخ حمل دریایی هر کانتینر 40 فوتی در ماه آوریل امسال به 662 دلار رسیده بود که تا پایان ماه سپتامبر این نرخ به 1500 دلار برای هر کانتینر افزایش یافت. این روند نشان می دهد که بازار حمل و نقل دریایی کانتینری به سمت ایجاد ثبات می رود. چنانچه روند قیمت ها از این پس کاهشی شود، احتمال چالش برانگیز بودن سال 2017 برای کشتیرانی ها وجود خواهد داشت.
اما تاکنون در سال جاری شاهد افزایش نرخ ها در فصول مختلف بوده ایم. بطور مثال نرخهای کانتینری در پایان سه ماهه نخست سال نسبت به ابتدای سه ماهه آخر 258 درصد افزایش داشتند.
برگلوند اذعان کرد با توجه به تغییرات روزانهای که در بازار کشتیهای کانتینری رخ می دهد پیش بینی این بخش از بازار در سال 2017 بسیار سخت است.