بازدید سایت : ۳۴۳۶۵

فن آوری گردشگری دریایی را در ورق سوخته های به جا مانده جستجو کنیم

فن آوری گردشگری دریایی را در ورق سوخته های به جا مانده جستجو کنیم

تین نیوز | نیاز امروز صنعت گردشگری دریایی ایران، گذشته دریایی و معماری کهن بومیان ساحل نشین است.
رئیس هیئت مدیره شرکت کیش پارس مارین در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: کشورهایی که به دنبال جاذبه گردشگری از طریق دریا هستند تلاش می کنند تا تجهیزات و خدمات متناسب با شرایط طبیعی ساحل و دریا را برای گردشگر مهیا کنند.

به گفته حمید سلیمانی مقام آنها توانسته اند با الهام از تاریخ دریانوردی با استفاده از سنگ و چوب به جای آهن و بتن و نیز استفاده از فانوس به جای لامپ های رنگارنگ، فضاهای رویایی در کنار دریا و شناورها برای گردشگران به وجود آوردند.

وی ادامه داد: کشورهای موفق در صنعت توریسم دریایی، توانسته اند با مهندسی سنت ها در دانشگاه ها درک درستی از آداب و رسوم و معماری و صنعت نیاکان خود دریافت کنند و به این ترتیب روح گردشگران را از کالبد خارج کنند.

سلیمانی مقام با اشاره به اینکه در این کشورها،همه چیز حساب شده و با حفظ اصالت و فرهنگ ارائه می شود، عنوان کرد: اما از آن مهم تر درک درست نیاز های گردشگری است.

وی تصریح کرد: آنها می دانند که توریست امروز چه می خواهد و فهمیده اند که چگونه متناسب با اقلیم و فرهنگ و قوانین خود این خدمات را دسته بندی کنند؛ در کدام نقطه از کشور می توانند محدودیت های احتمالی خود رارفع کنند و چگونه از خصوصیات اخلاقی و رفتاری بومیان خود در مناطق خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته در زمینه توریسم دریایی موفق شده اند از یک قایق چوبی به اندازه ده ها شناور فایبر گلاس برای گردشگران جاذبه ایجاد کنند، گفت: در این کشورها نور، صدا ، دما و رنگ همه با علم در کنار هم قرار گرفته است و در این میان پول نقشی را ایفا نکرده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیش پارس مارین اذعان داشت: این تناسب هزاران سال است که در طبیعت به نمایش درآمده است اما دیدن این پرده عظیم برای مدیران کشور ما بسیار کوچک و دور است.

سلیمانی مقامی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور در بحث گردشگری دریایی حرکت رو به جلویی را آغاز کرده است، اظهار داشت: اما این حرکت چهل سال پیش در جوامع غربی آغاز شده است.

وی تاکید کرد: در واقع باید گفت نقطه شروع ما در توسعه گردشگری دریایی نقطه پایان آنها ست؛ این پایان در بحث گردشگری دریایی در جوامع غربی به مفهوم پایان دادن به استفاده از تکنولوژی ناهنجار در کنار طبیعت است.

سلیمانی مقام در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ایران برای به اوج رسیدن در گردشگری دریایی بیشتر از سایر کشورهای دنیا از پتانسیل های لازم برخوردار است، کشوری با هفت هزار سال تاریخ و با تمدنی مشهور به میهمان نوازی اما با این وجود برای ساختن و چیدن در مانده است.

این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی یادآور شد: هنوز ما نتوانسته ایم گذشته خود را درک کنیم، گذشته را متعلق به خود نمی دانیم و دچار فراموشی شده ایم و برای میزبانی به دنبال آینده ایی هستیم که میهمانان آن قرن ها با ما فاصله دارند.

وی تاکید کرد: در بخش گردشگری کشور به خصوص بخش دریایی، هیچ درک درستی در اجزا این سیستم نیست و کارگزاران که تصدی امور را به دست گرفته اند هریک به جهات مخالف نگاه می کنند؛ بومیان در دانشگاه ها تحصیل می کنند اما منطقه بومی رشد نمی کند، صنعتگر در گیر کارگران بومی و بومیان گرفتار زندگی شهری و سواحل و جزایر ما بکر ، خالی و بی توجه رها شده اند.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیش پارس مارین عنوان کرد: آشفته بازاری که در سواحل شمالی وجود دارد، سکوت و تاریکی که در دریای خزر داریم و انبوه زباله در کرانه ها نشان از عدم درک ما از گذشته و تفرق در نگریستن به آینده است که دامنه این هرج و مرج لحظه به لحظه به سواحل جنوب نزدیکتر می شود.

وی اذعان داشت: امروز به دنبال تکنولوژی و فن آوری در صنعت گردشگری دریایی هستیم که سالها پیش در کتابخانه ها به آتش کشیده شده است؛باید فن آوری را در ورق سوخته های به جا مانده جستجو کرد.
سلیمانی مقام در ادامه گفت: فن آوری گردشگری دریایی هنوز هم در خانه های دریانوردان کنگ یافت می شود؛ ساحل مکران سراسر از نسخه های تاریخی این فناوری است.

به گفته وی، در کوچه پس کوچه های بوشهر هنوز هم دست نوشته هایی دیده می شود؛ آوا و آواز صیادان معاصر فریاد همین فن آوری است.

رئیس هیئت مدیره شرکت کیش پارس مارین خاطرنشان کرد: نیاز به گوش شنوا و چشم بینا داریم تا هنر دست کشتی سازان را در برش چوب های لنج ها ببینیم؛ این چشم ها زمانی بینا و گوش ها زمانی شنوا خواهند شد که تاریخ خود را باور کنیم؛ باور توانایی ها درک فن آوری گردشگری دریایی است.

به گفته سلیمانی مقام، این درک مشترک گروه خاصی از کارگزاران گردشگری و دریایی هسته تدوین فن آوری گردشگری دریایی خواهد بود و آنگاه همه اجزا موجود به درستی در کنار هم قرار می گیرند.

وی در ادامه تاکید کرد: رشد این صنعت تراوش بلوغ و استعدادهای مناطق ساحلی و دریایی خواهد شد و همه چیز به سرعت به سوی هدف حرکت خواهد کرد چرا که شاخص ها مشخص شده است و هر منطقه با توجه به توانای های خود از این شاخص ها بهره خواهند گرفت و تضارب آرا از بین خواهد رفت.

وی عنوان کرد: به این ترتیب همه چیز در جایگاه خود قرار می گیرد فقط کافیست دستورالعمل ها صحیح تدوین شود در این صورت دانشگاه ها قادر خواهند بود فن آوری نوینی برای آینده ترسیم کنند.

سلیمانی مقام اظهار داشت: با این اقدامات بومیان و دانشگاهیان برای توسعه گردشگری دریایی کاربرد پیدا می کنند و مناطق بومی رشد اقتصادی بیشتری از شهرها خواهند داشت.

این فعال بخش خصوصی در امر گردشگری دریایی در خاتمه سخنان خود با تاکید بر اینکه فقط کافیست درک کنیم نیاز امروز ایران یک قایق پارویی چوبی سنتی اما مهندسی شده است، اظهار داشت: بنابراین امروز نیاز گردشگری دریایی کشتی سازی های مدرن و اسکله های فولادی،بنادر بتنی و چادرهای ضدباران نیست، بلکه نیاز امروز گردشگری دریایی ایران گذشته دریایی و معماری کهن بومیان ساحل نشین است.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.