بازدید سایت : ۸۳۱۱۷

۸ سیستم دریایی برای تضمین ایمنی و امنیت کشتی ها

۸ سیستم دریایی برای تضمین ایمنی و امنیت کشتی ها

تین نیوز | ایمنی و امنیت کشتی ها در دریا مستلزم بکاری گیری همزمان سیستم های دریایی متنوعی می باشد . صنعت کشتیرانی از سیستم های مختلفی برای رهگیری مدام کشتی ها استفاده می کند تا به محض بروز سانحه و یا فاجعه از ماجرا مطلع گردند .
 
 در اینجا 8 مورد از این سیستم ها معرفی شده اند ، سیستم هایی که نه تنها به حصول اطمینان از ایمنی کشتی کمک می کنند بلکه فراهم کننده داده های مهمی برای صنعت کشتیرانی می باشند .

1- سیستم گزارش امنیت کشتی - Ship Security Reporting System
سیستم گزارش امنیت کشتی یک سیستم هشدار دهنده بوده که وظیفه آن ارسال سیگنالهای بروز مشکل (Distress  ) بصورت مستقیم از کشتی به مرکز امنیت دریایی مستقر در شاخ آفریقا (MSCHOA) و یا عملیات تجارت دریایی انگلیس ((UKMTO می باشد .  
 
سیستم گزارش امنیت کشتی نسخه بروز شده سیستم هشدار امنیت کشتی shipsecurity alert system میباشد که سیستمی کند و ناکارآمد بود .
 
2- سیستم شناسائی اتوماتیک - Automatic Identification System
سیستم شناسایی اتوماتیک یا AIS یکی از عالی ترین سیستم های  ناوبری و رهگیری کشتی بوده که همراه با دیگر داده های ناوبری موقعیت دقیق کشتی را مشخص می نماید . این سیستم همچنین قادر به ارسال و دریافت اطلاعات لحظه ای ( زمان واقعی ) بین کشتی ها و یا کشتی و ساحل می باشد .  
 
3-  سیستم GMDSS -Global Maritime Distress Safety System
GMDSS سیستمی است  بین المللی که با بهره گیری از فناوریهای ارتباطی زمینی و ماهواره ای و همچنین سیستمهای رادیوئی موجود در روی کشتیها و با  اعلام  اتوماتیک به ایستگاههای مخابراتی ساحلی و همچنینن کشتیهای موجود در منطقه حادثه ، سعی در کمک رسانی و نجات هرچه سریعتر به کشتی سانحه دیده را دارد . این سیستم برای دریافت و ارسال سیگنال ها از تجهیزات متنوعی نظیر اینمارست ، ناوتکس  و EPIRB استفاده می کند .   بر اساس قوانین سولاس کشتی ها با توجه به محدوده دریانوردی و تناژ ملزم به استفاده از تجهیزات GMDSSمتناسب می باشند .

4-سیستم شناسایی و رهگیری برد بلند -  (LRIT)
 Long Range Tracking and IdentificationSystem
سیستم LRIT یک سیستم رهگیری و شناسایی بین المللی بوده که توسط سازمان جهانی دریانوردی  IMO و بر اساس کنوانسیون سولاس استفاده از آن بر روی کشتی ها الزامی می باشد .  

5- سیستم مانیفست خودکار AMS -  Automated Manifest System
سیستم مانیفیست خودکار یک سیستم رهگیری بار بوده که از الزامات کشتی ها برای ثبت اطلاعات بار حمل شده توسط کشتی می باشد . این سیستم برای اولین باردر سال 2004 و توسط آمریکا  برای افزایش سطح امنیت بنادر مورد استفاده قرار گرفت .

6-سیستم پایش شناور -Vessel Monitoring System
سیستم پایش شناور و یا سیستم رهگیری کشتی یکی از مهمترین سیستمها در صنعت کشتیرانی بوده که وظیفه آن پیداکردن موقعیت کشتی ها در سرتاسر جهان می باشد  . این سیستم یکی از ابزارهای اساسی برای رهگیری کشتی ها می باشد.

7- سیستم AMVER - Automated Mutual Assistance Vessel Rescue System
AMVER یک سیستم ایمنی است که توسط USCG برای بهبود کمک رسانی سریع به کشتی هایی که در موقعیت اضطراری می باشند در نظر گرفته شده است  . این سیستم به پیداکردن موقعیت کشتی ها و درنتیجه مدیریت بهتر بحران کمک می کند .  
 
8- سیستم مدیریت کشتی - Vessel Management System
این سیستم از ابزارهای متنوعی برای پایش و مدیریت ترافیک کشتیرانی در دریا استفاده می کند . سیستم VMS  با کمک سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS)نه تنها به موقعیت یابی دقیق کشتی ها در دریا کمک می کند بلکه داده های مهمی در باره آب و هوا و شرائط محیطی را نیز جابجا می کند .
 
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.