حجم تقاضای ساخت کشتی در داخل را باید افزایش داد
تین نیوز | رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به وضعیت بحرانی این صنعت در کشور تأکید کرد: اثر هر اقدامی برای خروج از این شرایط باید با افزایش حجم تقاضا ساخت داخل سنجیده شود.
پیمان مسعودزاده افزود: صنعت کشتیسازی در ایران به دلیل نوپا بودن، تحریم، نبود سفارش و رکود اقتصادی در چند سال گذشته دوران سختی را سپری میکند و علیرغم توسعه زیرساختها، نبود سفارش بالفعل باعث شده تامین هزینههای جاری و حقوق کارکنان نیز با مشکل مواجه شود.
وی افزود: در این شرایط، اولویت اول باید افزایش تقاضا از طریق «نگاه به بازارهای فراملی»، «استفاده از روشهای نوین تأمین مالی برای افزایش قدرت خرید» و «ساماندهی بازار داخل» باشد.
عضو هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران ادامه داد: قدم بعدی تدوین و پایش شاخصهایی برای سنجش وضعیت صنعت دریایی شامل حجم تولید، ضریب اشتغال، ظرفیتها، میزان بهرهوری، درصد رشد و ... و ارزیابی و اعلام رسمی آن برای آگاهی از وضعیت صنعت و استفاده از آن در برنامهریزیهاست.
وی یادآور شد: شاخصهای ارزیابی وضعیت صنعت دریایی موضوعی است که سالها مغفول مانده و به همین دلیل هیچگاه وضعیت این صنعت با اعداد کمی قابل اعتماد، رسما سنجیده نشده است.
به عقیده مسعودزاده، سومین گام تدوین برنامه توسعه صنعت دریایی با شاخصهای معین و برنامههای کمی در دورههای چهار ساله است تا طی آن، یک دولت بتواند پاسخگو باشد.
رییس کمیته کشتیسازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به تحقیقی که با همکاری کمیته دانشجویی این انجمن در مورد کشور ترکیه انجام شده، گفت: در این تحقیق به خوبی مشخص است که علت رشد صنعت دریایی ترکیه تدوین و اجرای برنامههای مدون 5 سالهای است که به درستی تهیه و اجرایی شده بود.
وی تأکید کرد: اعتقاد ما بر این است که توسعه زیرساخت، تدوین قانون، تشکیل کمیته، برگزاری سمینار و همایش و غیره در صورتی مفید و اثربخش خواهد بود که خروجی آن افزایش سفارشهای ساخت داخل و رشد توسعه صنعت دریایی کشور شود. در آن صورت است که صنعت قطعه سازی، اشتغال نیروهای متخصص، تولید مقالات علمی و پروژههای تحقیقاتی و کلاسهای رده بندی و... بقا و توسعه یابد.