بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ فعالان ترانزیت در پیچ و خم مالیات بر ارزش افزوده / چرا کشتیرانی جمهوری اسلامی معاف شده است؟

◄ فعالان ترانزیت در پیچ و خم مالیات بر ارزش افزوده / چرا کشتیرانی جمهوری اسلامی معاف شده است؟

تین نیوز | نماینده سازمان امور مالیاتی کشور در پاسخ به اعتراضات اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران مبنی بر اخذ غیر قانونی مالیات بر ارزش افزوده از فعالان ترانزیت گفت: سازمان امور مالیاتی تنها مجری قانون مصوب قوه مقننه است و در صورت غیر قانونی بودن چرا در لایحه پیشنهادی به هیئت دولت برای سال آینده مطرح شده است؟

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی، نبوی یکی از فعالان ترانزیت کشور با اشاره به جریمه مالیاتی 14 میلیارد تومانی مالیات بر ارزش افزوده بر شرکت خود اظهار داشت: در حالی که طبق قانون شرکت های فعال ترانزیت معاف از مالیات هستند اما کارشناسان اداره مالیات و دارایی پس از بررسی مبلغ 14 میلیارد تومان جریمه مالیات بر ارزش افزوده برای بنده منظور کرده اند که در نهایت پس از خواهش و التماس برای تجدیدنظر به 2 میلیارد تومان یعنی مالیات بدون در نظر گرفتن جریمه و دیرکرد برای مدت 5 سال به صورت شفاهی در نظر گرفته شد.

وی افزود: علی رغم اینکه اداره مالیات می دانست شرکت های ترانزیتی معاف از مالیات هستند. دلایل خود را ورود ارز به کشور بدون استفاده از سیستم بانکی اظهار کرد و این درحالی است که حتی شرکت نفت نیز نتوانسته طی مدت تحریم ها حتی یک سنت از طریق بانک وارد کشور کند.

ناجی پور یکی دیگر از اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران نیز در ادامه با اشاره به معافیت شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از مالیات بیان کرد: به همین دلیل این شرکت مالیات بر ارزش افزوده را در صورت حساب شرکت های فورواردی قید نمی کند و اداره مالیات و دارایی نیز در واکنش به این موضوع، شرکت های فورواردی را به پرداخت جریمه ای برابر با صورت حساب کل صورت حساب کالا محکوم می کند.

وی در ادامه بیان داشت:  سپس اداره امور مالیاتی به این نتیجه رسید که شرکت ترانزیت کار دو صورت حساب یکی برای کرایه پرداختی به شرکت کشتیرانی و دیگری برای سود حاصله صادر کند. اما این مسئله عملی نیست زیرا شرکت نمی تواند امور مالی و کاری خود را در اختیار مشتری خود قرار دهد. لذا کشتیرانی جمهوری اسلامی باید شرکت های فورواردی را شارژ کند و این اطلاعات در اختیار مشتری قرار گیرد یا اینکه توافق شود مالیات بر ارزش افزوده فقط برای سود حاصله محاسبه شود.

مولایاری، معاون امور مالیات بر ارزش افزوده پس از استماع اظهارات فعالان بخش خصوصی حمل و نقل و ترانزیت اتاق تهران تصریح کرد: مسایلی که شما فرمودید بسیار زیاد است. اما باید در نظر داشت که سازمان مالیاتی تنها مجری قوانین است و مالیات های اخذ شده را وارد خزانه می کند.

وی افزود: همچنین اگر بخش ترانزیت از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده است، چرا در لایحه پیشنهادی اخیر به هیئت دولت ارسال شده است؟! اما در حوزه ترانزیت داخلی، شرکت ها مشمول ترانزیت می شوند و به خاطر اینکه بخشی از ارائه خدمات ترانزیت در ایران اتفاق می افتد، جزء ماخذ قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشت قانون اخذ جریمه مالیات به دلیل عدم استفاده از سیستم بانکی برای ورود ارز به کشور لغو شده است. شما می توانید در دفاعیه خود اعمال کنید. همچنین در مورد فعالان ترانزیتی که مقیم مناطق آزاد باشند آن بخش نیز معاف است.

مولایاری با اشاره اخذ مالیات از شرکت های فورواردی در برابر شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز بیان داشت: طبق ماده 19 مالیات بر ارزش افزوده، فعالان اقتصادی مکلف به صدور صورت حساب هستند و طبق ماده 17 و 21 باید این مالیات را تهاتر کنند. و اظهارات ناجی پور امکان پذیر نیست اما باید توجه داشت این ایرادی است که سازمان بنادر و شرکت کشتیرانی وارد چرخه مالیاتی کرده است.

امیر عبدالله، عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران نیز در ادامه از معاون امور مالیات بر ارزش افزوده با طرح سوالی مبنی بر اینکه" چرا سایر شقوق حمل و نقل همانند شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی از مالیات معاف نمی شوند؟ پاسخ وی را جویا شد.

مولایاری در پاسخ به این سوال تصریح کرد: اگر سایر شقوق حمل و نقل در بخش ریلی، جاده ای و هوایی همان دلایل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را در دست داشته باشند آنها نیز شاید بتوانند از مالیات معاف شوند.

امیر عبدالله در ادامه یادآور شد: ترانزیت داخلی کالای وارداتی تنها 5 درصد در داخل کشور و 95 درصد در خارج کشور اتفاق می افتد و این در حالی است که ممیزی های سازمان امور مالیاتی کشور 100 درصد را بر شرکت های فعال در ترانزیت مالیات محاسبه می کند. همین امر باعث می شود تا صاحبان کالا از این پس با شرکت های خارجی و معاف از مالیات کار کنند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسن صادقی بازرگانی

    نوع فعالیت شرکت‌های حمل‌و‌نقل بین‌المللی خدماتی است. و به کار صدور خدمات مشغول هستند. حداکثر درآمد آنها از خدمات ارائه شده برای صادرات و واردات و ترانزیت در داخل کشور از صفر تا ۵ درصد است. و بنا به نص صریح قانون معاف از پرداخت مالیات هستند سالیان دیری است این قانون جاری و ساری است علی‌ای‌حال چون که برخی از اعضا به مشکل خورده‌اند این چنین نارحت شده‌اند نماینده اداره مالیات را فراخوانده‌اند. بزرگواران صنعت حمل‌ونقل، حمل‌و‌نقل بین‌المللی معاف از مالیات است. اگر سوادتان نمی‌رسد یک تیم حقوقی با بودجه تشکیلات(انجمن، اتاق و…) خود استخدام کنید تا از تضیع حقوق‌تان جلوگیری کنند.(البته نحوه قراردادتان چنان باشند که جواب قطعی بگیرید. چون هر که با شماها می نشیند از نحوه سخن گقتن‌تان می‌فهمند که هم می‌توان از اینها خورد و هم از آن طرف) تا دیوان عدالت اداری بروند. این آقا که فرموده‌اند مجری قانون هستند درست نمی گویند ایشان زورگوی قانون هستند. انگار اعضای محترم اتاق در یک پیاده‌رو گام برمی‌دارند. یک پلیس راهنمایی و رانندگی بیاد بگوید بده بیاد. ایشان گویند چرا ما که در این کوچه خلوت پیاده می‌رویم آن مامور قانون بفرمایند نه من مجری قانون هستم. باید بدهید. اخذ مالیات از مؤسسات حمل‌و‌نقل بین‌المللی از مبنا نادرست است. ماموران قانون مالیات نیک می‌دانند. علی‌ای‌حال از بی صاحب بودن مؤسسات حمل‌و‌نقل بین‌المللی(به‌ویژه جاده‌ای) سوء استفاده می‌کنند. دوران خان و ارباب و فئودال ده‌ها سال قبل منقرض شده است. تمامی آنچه که در این سال‌ها از شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی به عنوان مالیات اخذ شده است غیر قانونی و باج بوده است. حق‌تان است باید برگردانند.(زهی خیال باطل) برای خودم گفتم تا انجمن، اتاق و… این چنین است. همین است.

  • یوسف مجیدی

    با سلام و احترام موضوع خیلی پیچیده و سنگین طرح شده و ۴ پاراگراف آخر قابل فهم و هضم نیست شاید فعل و فاعل اشتباها درج شده باشد علی ایحال اگر ممکن است خودتان اگر در جلسه بودید و متوجه شدید کمی توضیح دهید متشکرم