◄ سهمیه سوخت سواری های کرایه بین شهری کافی نیست
مقدار سوخت مورد نیاز خودروهای سواری کرایه 1500 لیتر در ماه بوده و بدیهی است سهمیه 750 لیتری تخصیص یافته به هیچ عنوان جوابگوی فعالیت آنان نیست و موجب افزایش کرایه و تشتت بین راننده و مسافر خواهد شد.
یک راننده فعال در بخش سواری های کرایه برون شهری سهمیه بنزین اختصاص یافته به این خودروها را ناکافی دانست.
به گزارش تین نیوز، این راننده که نامش در تین نیوز محفوظ است، بیان کرد: مقدار سوخت مورد نیاز خودروهای سواری کرایه 1500 لیتر در ماه بوده و بدیهی است سهمیه 750 لیتری تخصیص یافته به هیچ عنوان جوابگوی فعالیت آنان نیست و موجب افزایش کرایه و تشتت بین راننده و مسافر خواهد شد.
وی گفت: مبلغی که راننده خودروی سواری کرایه تاکنون طی یک ماه برای سوخت پرداخت می کرد یک میلیون و 500 هزار تومان بود که با در نظر گرفتن شرایط جدید و مقدار سهمیه تخصیص یافته این مبلغ با افزایش بیش از صد درصدی به سه میلیون و 375 هزار تومان افزایش خواهد یافت و مسلماً ادامه کار با این شرایط و بدون افزایش کرایه برای راننده امکان پذیر نخواهد بود.
وی ادامه داد: سازمان راهداری اعلام کرده بعد از 2 ماه با در نظر گرفتن مقدار پیمایش خودرو، مقدار سوخت لازم را بر این اساس به هر خودرویی تخصیص خواهد داد که اگر این عمل انجام شود وحتی تمام مقدار سوخت لازم یک خودرودر اختیار آن قرار گیرد بازهم مبلغی در حدود 750 هزار تومان از درآمد راننده نسبت به قبل کاهش خواهد یافت که واقعاً این مبلغ در زندگی تک تک افراد این قشر تاثیرگذار خواهد بود.
این راننده افزود: در خصوص تخصیص میزان سوخت براساس پیمایش می توان خوش بین بود که طرح خوبی باشد به شرط این که درست و اصولی اجرا شده و حق رانندگان فعال وحرفه ای ضایع نشود.
وی با تاکید بر این که برای اجرای این طرح هیچ نیازی به ابزار اضافی نیست، ادامه داد: سازمان راهداری براساس صورت وضعیت های صادر شده برای هر خودرو به راحتی تمام می تواند میزان پیمایش یک خودروی سواری عمومی را در پایان هر ماه استخراج و مقدار سوخت لازم را برای آن در نظر گیرد.
این فعال حمل و نقلی بیان کرد: بر این اساس طرح و نصب هر نوع دستگاهی برای سواری کرایه نوعی سودجویی و فرصت طلبی محسوب می شود که رانندگان سواری کرایه که از محل افزایش نرخ سوخت و لوازم یدکی و. ... به اندازه کافی متضرر شده اند، تن به چنین هزینه هایی نخواهند داد و این عمل را نوعی ناراضی تراشی، تلقی خواهند نمود.
وی پیشنهاد داد: اولاً سهمیه کامل بین ۱۲۰۰ تا 1500 لیتری برای ناوگان فعال خودروی سواری کرایه بیابانی و خودروهای فرودگاهی تحت هر شرایطی در نظر گرفته شود و ثانیاً برای جبران کاهش درآمد راننده با در نظر گرفتن سهمیه کامل سوخت، یا باید حداقل 10 درصد به نرخ کرایه افزوده شود و یا دولت جهت جلوگیری از افزایش نرخ ها، کمکی تحت عنوان یارانه سوخت به رانندگان ناوگان سواری کرایه درنظر گرفته و ماهانه به آنان پرداخت نماید.
این راننده خاطرنشان کرد: البته این کمک ها در اشکال دیگر هم می تواند قابلیت اجرایی داشته باشد، به عنوان مثال در مورد حق بیمه رانندگان که امسال به طور جهشی افزایش داشته و پرداخت آن، کار را برای آنان بسیار سخت نموده است، دولت می تواند برای جبران زیان رانندگان این بخش، درصد مشخصی از حق بیمه آنان را متقبل شده و پرداختی آنان را کاهش دهد.
او افزود: بیش از یک سال است که یارانه بیمه رانندگانی که تازه به ناوگان حمل ونقل می پیوندند حذف شده و یک راننده حرفه ای ناوگان عمومی باید حق بیمه خود را که مبلغی حدود 500 تا 635 هزار تومان است آزاد پرداخت کند، انتظار است دولت از محل درآمد حاصل از افزایش نرخ سوخت، یارانه بیمه رانندگان را به آنها برگرداند.
سلام از شما تشکر میکنم بابت منعکس کردن مشکلات رانندگان خواستم بگم واقعا مبلغ بیمه رانندگان جدید خیلی زیاد و فشار مضاعفی به ما میاد من چند بار به بیمه مراجعه کردم و در جوابم گفتن تعداد زیاد کسانی هستن که دارن از بیمه رانندگان استفاده میکنن ولی شغل دیگری دارن. چرا ما باید چوب این افراد حرام خور رو بخوریم و بیمه رو بدون اختصاص یارانه دولت پرداخت کنیم یعنی دولت نمیتون این افرادی رو که شغل راننده ندارن یا فعالیت رانندگی نمیکنن رو پیدا کن تا در حق رانندگان واقعی اجحاف نشه؟ یکی دیگ از مشکلات ما رانندگان سواری کرایه فعالیت زیاد مسافرکشهای شخصی و عدم برخورد با آنها است علی الخصوص میدان 72 تن قم لطفا رسیدگی کنید ممنون.