◄ معضلی به نام سوخت/ قیمت ارزان گازوئیل و افزایش وسوسه قاچاق
رانندگان و کامیونداران از تشکیل صف های طولانی و معطلی چندین ساعته در جایگاه های سوخت استان های مرزی از جمله هرمزگان خبر می دهند.
رانندگان و کامیونداران از ادامه تشکیل صف های طولانی و معطلی چندین ساعته در جایگاه های سوخت استان های مرزی از جمله هرمزگان خبر می دهند.
به گزارش تین نیوز ، از دیگر سو، شماری از جایگاهداران، مسئولان شرکت پخش فراورده های نفتی را به عنوان عامل بروز این گونه رخدادها معرفی کرده و می گویند آنان با اعمال محدودیت شدید در تخصیص سهمیه سوخت جایگاه ها، موجب کمبود سوخت در جایگاه ها شده و در نتیجه کسب و کار رانندگان و جایگاهداران را با مشکل و با محدودیت بسیاری روبه رو کرده اند.
این جایگاهداران می پرسند چرا یک راننده و کامیوندار باید برای تهیه 100 لیتر گازوئیل به هر جایگاه که می رسد توقف کند و با تلمبه خاموش و نازل آویزان مواجه و یا با اعصاب خراب با متصدیان جایگاه ها درگیر شود و راه 10 ساعته را به علت توقف های بی فایده برای تامین سوخت 12 ساعته طی کند و نیازمند بازار آزاد و یا ... بشود؟
این در حالی است که چندی پیش یک راننده کامیوندار از حمله مسلحانه اشرار به خود و همکارش با هدف سرقت سوخت از کامیونش خبر داده بود و یکی از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای نیز در توضیح چرایی وقوع چنین رخدادهایی در جاده ها، گفت: بخشی از این مشکلات ناشی از قیمت غیر واقعی گازوئیل است. گازوییل یک دلاری به قیمت کمتر از یک صدم در اختیار راننده قرار می گیرد تا به صاحبان کالا خدمات مفتی بدهد.
به گزارش تین نیوز، برخی رانندگان نیز معتقدند قاچاق سوخت آنقدر سود دارد که حتی خرید و فروش ناوگان سنگین برای دریافت سهمیه سوخت دولتی ارزان و فروش آن به قیمت بالاتر رونق گرفته است.
تصاویری نیز از تبلیغ قاچاق سوخت و فروش آن در شبکه های اجتماعی دیده می شود که به نظر نمی رسد افرادی که به این کار مبادرت می کنند راننده واقعی باشند و حتی گفته می شود این افراد صاحبان سرمایه ای هستند که برای قاچاق سوخت نسبت به خرید ناوگان سنگین و دریافت کارت هوشمند اقدام کرده اند.
پیشنهاد رانندگان و کامیونداران واقعی برای فروش سوخت از طرف رانندگان غیر واقعی این است که تمهیداتی اندیشیده و بررسی شود که این افراد صورت وضعیت و بارنامه های صوری را چگونه و از چه طریقی به دست می آورند که سهمیه سوخت خود را به طور مرتب دریافت و سپس این سهمیه را به قیمت بالا می فروشند در حالی که بسیاری از رانندگان واقعی اگر به دلیل بیماری، خراب شدن کارت سوخت، خرابی ناوگان و یا هر مشکل دیگری برای مدتی امکان فعالیت نداشته باشند، با کمبود صورت وضعیت و بارنامه مواجه شده و به همین دلیل سهمیه سوخت شان قطع یا کاهش می یابد.
در این زمینه البته مشاهده شده که انجمن صنفی کارفرمایان موسسات و شرکت های حمل و نقل تهران و حومه چندین بار نسبت به صدور بارنامه صوری توسط متصدیان حمل، هشدار داده است.
در یکی از اطلاعیه های این انجمن آمده است: پیرو اطلاع رسانی های قبلی و برابر اطلاع واصله، گاهی متصدیان حمل به منظور شارژ گازوئیل ناوگان حمل و نقل ، اقدام به صدور بارنامه صوری می نمایند. این موضوع تخلف مبنی بر قاچاق مواد سوختی محسوب شده و مراتب در کمیسیون ماده 12 اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران مطرح و برابر مقررات برخورد قانونی به عمل می آید.
نوید خیرمند روز جمعه 28 بهمن فیلمی از صف دو کیلومتری کامیون ها برای سوختگیری در استان هرمزگان در شبکه های اجتماعی منتشر و با اشاره به وجود پالایشگاه در استان هرمزگان، کمبود سوخت در این استان را عجیب توصیف کرد.
امروزه بیش از اینکه نگران سرقت کامیون باشیم نگران سرقت گازوئیل داخل باک هستیم
شوخی نیست هر هزار لیتر گازوئیل قیمت واقعیش ۵۰ میلیون تومان است.
در حالی که جابجایی کالا و مصرف همان سوخت ۵۰ میلیون کرایه ندارد
دولت بواسطه ما به صاحبان کالا باج میدهد
ما هم به بهانه گازوئیل مفتی بار مفتی میبریم!
نمیدونم دوستان چرا اینقدر مدیریت ضعیف دارن . عرضه ندارن جلوی قاچاق سوخت رو بگیرن میخوان بگن گازویل ارزونه. آقا جون اگر قرار سوخت گرون بشه باید کرایه هر سال نسبت به سال قبل افزایش پیدا کنه و اول دلال کرایه رو حذف کنند . دوم قیمت کشنده باید بیاد پایین و خودروی اسکانیا که تو عراق ۳۰هزار دلاره اینجا نهایتا بشه ۳۴هزار دلار بعد سراغ گرون کردن سوخت بیاید