بازدید سایت : ۲۸۴۵۳
در گفتگو با تین نیوز مطرح شد:

◄ اجاره به شرط تملیک بهترین روش واگذاری لوکوموتیوهای راه آهن است

خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو اجاره به شرط تملیک را بهترین روش جذب سرمایه گذارانی می داند که قصد تملک لوکوموتیوهای واگذار شده از سوی شرکت راه آهن را دارند.

اجاره به شرط تملیک بهترین روش واگذاری لوکوموتیوهای راه آهن است
تین نیوز

در حالی که کارشناسان صنعت حمل ونقل ریلی معتقدند در شرایط کنونی سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در هیچ یک از وجوه صنعت حمل ونقل ریلی را ندارند و به نظر می رسد واگذاری لوکوموتیو ها از سوی شرکت راه آهن در راستای خصوصی سازی راه آهن ایران موفقیتی در پیش نداشته باشد. چنانچه خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت الوند نیرو معتقد است: با توجه به عدم جذابیت صنعت ریلی برای سرمایه گذاران اگر راه آهن بخواهد این لوکوموتیوها را در ازای پول نقد به فروش بگذارد این اقدامی اشتباه است و «اجاره به شرط تملیک» بهترین روش برای جذب سرمایه گذارانی است که قصد خرید و مالکیت این لوکوموتیوها را دارند.

به گزارش تین نیوز، خشایار حسینی، مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو در پاسخ به این سوال که واگذاری لوکوموتیوهای باقیمانده در اختیار راه آهن به بخش خصوصی چگونه قابل انجام است به خبرنگار تین نیوز گفت: مطابق آمارهای بانک جهانی بحث خصوصی سازی در راه آهن های دنیا زمانی اتفاق می افتد که بخش مسئول خصوصی سازی «خود گردان» باشد. در واقع در کشورهایی که خصوصی سازی در آنها انجام شده به این صورت است که وقتی می خواهند خصوصی سازی را به بخشی واگذار کنند آن بخش را به بنگاهی تبدیل می کنند که «خودگردان» باشد یعنی هزینه فایده کند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اقتصاد ریلی خودگردان نیست و زیان ده است وقتی شرکت راه آهن  1800 میلیاردتومان  زیان انباشته  دارد این اقتصاد اقتصاد بیماری است  و واگذاری به بخشخصوصی دردی را درمان نمی کند. این حرف به این معنا نیست که به بخش خصوصی واگذار نشود به این معناست که اول باید اقتصاد راه اهن را درست کرد  وبعد به بخش خصوصی واگذار کرد.

خشایار حسینی

اجرایی شدن واگذاری لوکوموتیوهای در اختیار راه آهن نیازمند چه اقداماتی است؟

حسینی توضیح داد: واقعیت این است که در حال حاضر اقتصاد ریلی یک اقتصاد ورشکسته است و سرمایه گذار بخش خصوصی این تمایل را ندارد که در صنعتی سرمایه گذاری کند که ریسک سرمایه گذاری در آن بسیار بالاست و حاشیه سود بسیار پایینی دارد. قطعا یکی از جذابیت ها برای سرمایه گذار نقدپذیری و نقدشوندگی سرمایه است و متاسفانه نقدشوندگی سرمایه یکی از معضلات صنعت ریلی کشور  است.  وقتی سرمایه گذار در چنین بخشی از اقتصاد سرمایه گذاری می کند باید انتظار سود خیلی بیشتری را داشته باشد با این استدلال که در صنعتی سرمایه گذاری کرده ام که نقدشوندگی تقریبا صفر است و  اگر سود بانکی برای مثال  30 درصد است باید حداقل 60 درصد سود بسازم در حالی که اصلا اینگونه نیست و در حال حاضر در حوزه واگن 10درصد و 15 درصد سود دارد که آن هم در صورت های مالی نشان داده می شود در حالی آن هم نصیب سرمایه گذار نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

رسوایی دیگر در بخش ریلی/ افتتاح نمایشی از سوی رکوردشکنان راه آهن

 

نیروی انسانی راه آهن تعیین تکلیف شود

مدیرعامل شرکت ناوگان ریلی الوند نیرو با تاکید بر اینکه  معضل مشترک تمامی راه آهن های دنیا «نیروی انسانی» است، اذعان داشت: کارشناسان صنعت ریلی باید درباره اولویت های موجود راه آهن جهت احیای این صنعت تصمیم گیری کنند و به تدریج این کار انجام شود و بخشی از آن نیز واگذاری لوکوموتیوهاست. بحث منابع انسانی نسبت به شقوق دیگر در راه آهن از اولویت و اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در گام نخست نیروی انسانی را تعیین تکلیف کنند؛ چون 60درصد درآمد عملیاتی راه آهن صرف دستمزد کارکنان می شود و این اقتصاد نمی تواند باپرجا شود . 20 تا 25 درصد معقول است و رقم 60 درصدی نشان از بیماری این صنعت است.

خشایار حسینی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به عدم جذابیت صنعت ریلی برای سرمایه گذاران اگر راه آهن بخواهد این لوکوموتیو را با پول نقد به فروش بگذارد این تصور اشتباهی است و اجاره به شرط تملیک بهترین روش برای جذب سرمایه گذارانی است که قصد خرید و مالکیت این لوکوموتیوها را دارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.