◄ دور زدن کریدور شمال جنوب توسط روسیه ؛ پای راه آهن هم در میان است!
برخی کارشناسان اقتصادی با گمانه زنی درباره انصراف روسیه از کریدور شمال جنوب 7 دلیل برای دور زدن این مسیر توسط همسایه شمالی و تعریف مسیر جدید با دور زدن ایران ذکر کرده اند.
برخی فعالان اقتصادی با گمانه زنی درباره انصراف روسیه از کریدور شمال جنوب 7 دلیل برای دور زدن این مسیر توسط همسایه شمالی و تعریف مسیر جدید با دور زدن ایران ذکر کرده اند. به زعم آنها راه آهن نیز در این موضوع نقش دارد.
به گزارش تین نیوز، با وجود آن که روسیه و ایران در سال های اخیر روابط سیاسی و اقتصادی خود را گسترش داده اند در حوزه حمل و نقل پروژه مشترک عمده ای را به سرانجام نرسانده اند. این درست است که اخیرا ایران و روسیه طرح اتصال راه آهن رشت آستارا را کلید زده اند اما گمانه زنی هایی درباره توقف طرحی عظیم تر نیز وجود دارد که اگر صحت داشته باشد ایران را از کریدور شمال جنوب کنار می گذارد.
یک فعال اقتصادی ایران در روسیه در این باره نوشته است: اخیرا خبری در خصوص دور زدن ایران در کریدور شمال - جنوب در برخی رسانهها منتشر شده است.
جلالی فر می افزاید: به نظر می رسد این که گفته شده کریدور شمال به جنوب از مسیر سن پطرزبورگ روسیه به بندر مامبایی هندوستان که از ایران عبور میکرد منتفی شده و احتمالا مسیر جایگزین از بندر چنای هند به شرق دور روسیه انتقال پیدا کرده است، ۷ دلیل کلی دارد:
1. رقابتی نبودن هزینه حمل کالاهای ترانزیتی از بنادر هند به بندرعباس
2. مشکلات و تاخیر فراوان در خدمات استریپ و استافینگ در بندرعباس.
3. بالا بودن هزینه ها ازجمله THC و هزینههای متفرقه شرکت های پورت اپراتوری.
4. بالا بودن هزینههای جادهای و عدم وجود اقدامات تسهیگرانه و حمایتی در واردات کشندههای جدید و عدم توسعه ناوگان جادهای.
راه آهن در میان است
5. مدیریت راه آهن ایران بجای کاهش هزینهها و تعرفه برای رقابتی کردن فضا دقیقا عکس آن عمل میکند!
6. اولویت راه آهن کشور افزایش درآمد سازمانی و شرکتی خودشان بوده نه شرکتهای بخش خصوصی.
7. راه آهن ایران بجای اینکه قیمت خود را با مسیر کشورهای رقیب مقایسه کند با خطوط جادهای مقایسه و بعد قیمت میدهد.
انتهای پیام
بعضی از کارشناسان و یکسری از رسانه ها ، بشدت غربگرا هستند خصوصا بعد از اینکه آمریکایی ها بابت احداث کریدور شمال جنوب اظهار خشم و ناراحتی کردند این ها بشدت فعال شدند و روزانه همه مدل تلاشی می کنند تا وجهه روس ها را خراب کنند که نهایتا به این برسند که این کریدور شکل نگیرد دیگر حتی به استدلال های کودکانه هم رسیدند آخه کدوم کشور نرمال همه تخم مرغ هایش را در سبد یک کشور می چیند که شما چنین انتظاری از روس ها دارید که ۱۰۰ درصد باستان را از خاک ایران عبور دهید ؟ ایشون حتی نمی دانند هند دنبال بندر چابهار است نه بندرعباس ! بقیه استدلال های این دست کارشناسان هم همین اندازه کودکانس ، جان هر کی دوست دارید ۲۴ ساعته پای بی بی سی فارسی نشینید سطح کارشناسی هاتونو به همین سطح ضعیف می کند .
مطلب ضعیف است و خودش ناقض مطالب خودش..
متاسفم که تین نیوز هر تراوش ذهنی یک کارشناس خودخوانده را به سرعت به خورد خوانندگانش میدهد.
دقیقا تحلیل درستی از شرایط مسیر کریدور شما جنوب دارند
کلاه گشاد ترانزیت سر مسئولین ایرانی رفته.
در هیچ کجای دنیا کشور ثالث با پول قرضی، نمیاد مسیر ترانزیت در کشور خودش برای دو کشور دیگر که در مبدا و مقصد بار هستند بسازند.
ساختن راه آهن رست آستارا با پول قرضی خطای راهبردی است و قطعا آمریکا و اسرائیل از این موضوع خوشحالند.