بازدید سایت : ۵۹۳۴۳

◄ اعتراض کشاورزان به تملک و تغییر کاربری زمین ها در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا

اظهارات مندرج در نامه روستاییان مبنی بر این موضوع که در 40 سال گذشته در این 20 کیلومتر از مسیر، طرح های توسعه ای روستایی، طرح تجهیز و نوسازی اراضی به منظور اسکان پایدار جمعیت، افزایش مکانیزاسیون در زمین های کشاورزی و روستاها و طرح های بالادستی ایجاد کانال های انتقال آب انجام شده صحیح است.

اعتراض کشاورزان به تملک و تغییر کاربری زمین ها در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا
تین نیوز

جمعی از کشاورزان و روستاییان مستقر در ابتدای مسیر راه آهن رشت آستارا به تملک و تغییر کاربری زمین های در مسیر پروژه راه آهن رشت آستارا اعتراض دارند.

به گزارش تین نیوز، این کشاورزان در آبان سال 1402 نامه اعتراض خود را به استاندار گیلان تحویل داده اند و رونوشت به نهادهای نظارتی نیز زده اند ولی تا کنون به خواسته  این روستاییان و کشاورزان پاسخ منطقی و قانع کننده ای داده نشده است(تصویر نامه پیوست و لینک فایل نامه اینجا است).

 

محمد رضا حدادی کارشناس حوزه اقتصاد، مهندسی ارزش و پدافند غیرعامل در این زمینه به خبرنگار تین نیوز گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اقدام به ارزیابی و خرید زمین های کشاورزی و شبکه های آبیاری و زهکشی، جهت تملک 20 کیلومتر از مسیر 162 کیلومتری راه آهن رشت آستارا نموده که موجب اعتراض و نارضایتی اجتماعی کشاورزان در همین 20 کیلومتر از مسیر شده است.

بیشتر بخوانید: 

وی با بیان این که کشاورزان درخواست کرده اند که ارزیابی و خرید زمین های کشاورزی، متوقف و شرکت ساخت مسیر پروژه را در این 20 کیلومتر تغییر دهد، افزود: کشاورزان منطقه، مشاور گرفته اند و مطالعات کارشناسی آنها نشان می دهد که از نظر شیب و شعاع قوس و طول مسیر، این تغییر مسیر، امکان پذیر است و لذا کشاورزان پیشنهاد کرده اند شرکت ساخت، مسیر پروژه را تغییر دهد تا خسارت کمتری به روستاییان و کشاورزان در این 20 کیلومتر وارد شود.

محمدرضا حدادی تاکید کرد: البته چالش های اجتماعی، محیط زیستی و کشاورزی، در 140 کیلومتر بعدی این مسیر نیز همچنان به قوت خود باقی است و مشابه آتش زیر خاکستر می تواند کل منطقه گیلان را تحت تاثیر و نابودی قرار دهد.

این کارشناس خاطرنشان کرد: اظهارات مندرج در نامه روستاییان مبنی بر این موضوع که در 40 سال گذشته در این 20 کیلومتر از مسیر، طرح های توسعه ای روستایی، طرح تجهیز و نوسازی اراضی به منظور اسکان پایدار جمعیت، افزایش مکانیزاسیون در زمین های کشاورزی و روستاها و طرح های بالادستی ایجاد کانال های انتقال آب انجام شده صحیح است.

او گفت: به عبارت دیگر مردم و دولت در این مسیر هزینه های زیادی را متحمل شده اند که باید مورد توجه شرکت ساخت قرار گیرد و شرکت ساخت نباید فقط جزیره خود را ببیند و نباید صرفا نگاه پیمانکاری داشته باشد.

کارشناس حوزه اقتصاد، مهندسی ارزش و پدافند غیرعامل افزود: به منظور جلوگیری از افزایش نارضایی اجتماعی که می تواند منجر به تهدید اجتماعی شود ضروری است نهادهای نظارتی دستور توقف ارزیابی و تملک این 20 کیلومتر از مسیر را صادر نمایند.

وی عنوان کرد: نکته قابل تامل که همواره قبل از کلنگ زنی پروژه ها تاکید شده، این موضوع بوده است که ابتدا باید از محل تامین منابع مالی مورد نیاز برای تملک مسیر پروژه، اطمینان حاصل شود و سپس اقدام به تملک شود و همچنین باید از تملک تکه تکه ای مسیر پرهیز شود که متاسفانه علی رغم وجود تجارب تلخ در شرکت ساخت، این مهم نیز رعایت نشده و با تخصیص اعدادی بسیار خنده دار، اقدام به ارزیابی و تملک بخشی از 20 کیلومتر ابتدای مسیر کرده است که حتی توان مالی برای تملک این 20 کیلومتر را نیز ندارد.

حدادی تاکید کرد: تملک این پروژه در حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع می خواهد و ضروری است قبل از اطمینان از توجیه پروژه و قبل از مهندسی ارزش و قبل از اطمینان از محل تامین منابع پروژه، مردم منطقه را درگیر نکنیم چرا که بیش از 90 درصد مسیر این پروژه خاص نیاز به تملک دارد و اثبات عدم توجیه فنی اقتصادی محیط زیستی و امنیتی این پروژه بارها اعلام شده است. 

وی گفت: گزارش آسیب شناسی پروژه راه آهن رشت آستارا و ضرورت مهندسی ارزش بین کریدورهای شمالی جنوبی ریلی موجود در ایران قوی، جهت هدایت منابع کشور به اجرای طرح های جایگزین موجود برای راه آهن رشت آستارا ، در سال 1401 از سوی مجلس شورای اسلامی برای وزارت راه و شهرسازی ارسال شده که متاسفانه توجهی نشده است.

این کارشناس افزود: به طور کلی شرکت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، طرح های آزادراهی و بزرگراهی و ریلی زیادی در شمال کشور تعریف کرده و یا در حال مطالعه می باشد که آسیب جدی به محیط زیست و کشاورزی و منابع طبیعی استان های شمالی کشور که جزو استان های مولد جهت تامین امنیت غذایی کشور محسوب می شوند زده است.

کارشناس حوزه اقتصاد، مهندسی ارزش و پدافند غیرعامل ادامه داد: به منظور خروج از بحران و جلوگیری از ایجاد بحران های بزرگتر و غیرقابل جبران، گزینه پیشنهادی برای تردد مسافر و بار در نوار ساحلی شمال کشور، استفاده از اقتصاد دریا محور و ایجاد خط کشتیرانی مسافری، توریستی و باری دریایی به طول 650 کیلومتر از بندر ترکمن در شرقی ترین بندر ایران در استان گلستان و بندر آستارا در غربی ترین بندر شمالی ایران در استان گیلان می باشد که در این مسیر دریایی ساحلی، بندر گز در استان گلستان و بنادر امیرآباد، نکا، نوشهر و فریدون کنار در استان مازندران و بنادر انزلی و کاسپین در استان گیلان را نیز پوشش می دهد.

به گفته وی با این کار، عملا ایجاد خط کشتیرانی 650 کیلومتری ساحلی بین 9 بندر اصلی ایران در دریای خزر و حذف مسیرهای جاده ای و ریلی جدید در استان های شمالی، همچنین تقویت ناوگان کشتیرانی ایران در دریای خزر و انتقال بار و مسافر به بنادر کشورهای همسایه در شمال ایران و انتقال بار به اروپا در صورت وجود بار، انجام خواهد شد در این خصوص از توانمندی های شرکت کشتی سازی صدرا مستقر در شمال کشور نیز می توان بهره برد.

حدادی خاطرنشان کرد: مجوز محیط زیستی پروژه برای کل مسیر راه آهن رشت آستارا تا کنون صادر نشده که ضروری است قبل از اقدام به ارزیابی و تملک مسیر، طرح نهایی شرکت ساخت برای سازمان محیط زیست ارسال شود تا این سازمان بتواند نسبت به کل طرح، اعلام نظر نماید و ضروری است تا قبل از اعلام نظر سازمان محیط زیست، ارزیابی و تملک مسیر متوقف شود چرا که تغییرات بسیار زیادی در مهندسی ارزش روی مسیر اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این که متاسفانه به تهدیدات مغفول احداث راه آهن رشت آستارا برای کشور توجهی نشده است، به تین نیوز گفت: در ایران امکانات و زیرساخت های موجود برای انتقال بار و مسافر در کریدورهای شمالی جنوبی وجود دارد و نیاز این صنعت تامین ناوگان و تجهیزات و دو خطه کردن برخی از مسیرها است نه احداث زیرساخت های جدید نظیر راه آهن رشت آستارا.

حدادی اظهار امیدواری کرد تصمیم صحیح بر اساس منافع ملی اتخاذ شود چرا که شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی پروژه های ریلی زیادی را به صورت همزمان در کشور کلنگ زنی کرده است که برخی تعطیل و برخی بعد از گذشت بیش از ده ها سال، پیشرفت چشمگیری نداشته و برخی در صورت اتمام نیز، چشم اندازی برای عبور بار برای آنها وجود ندارد.

کارشناس حوزه اقتصاد، مهندسی ارزش و پدافند غیرعامل تاکید کرد: ضروری است نهادهای نظارتی بر اساس خواسته های مردم حرکت کنند نه بر اساس منافع صرفا پیمانکاری یا دلالی قشر اندکی از جامعه برای واردات کالا و خدمات غیرضروری به ایران. به عبارتی دیگر منافع بلند مدت اکثریت مردم نباید فدای منافع کوتاه مدت قشر اندکی از افراد اجرا کننده پروژه شود.

 

نامه کشاورزان د راعتراض به راه آهن رشت آستارا

دانلود فایل آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی

    کشاورزان و روستاییان را دریابید‌.
    نابودی گیلان مولد در دستور کار اسرائیل و جمهوری آذربایجان با اجرای این پروژه.

  • ناشناس

    یعنی کشاورزی که بخش کمی از زمینش را برای احداث ریل می فروشد و بعدا می تواند از طریق همین ریل , بارش را به مقاصد صادراتی مثل روسیه بفرستد و درآمد دلاری کسب کند کسب و کارش را توسعه دهد متضرر شده ؟! در چنین منطقه جذابی , کلی کارخانه فرآوری و بسته بندی و ... هم قطعا سر و شکل می گیرد تا جوانان بومی این مناطق هم شغل داشته باشند . شما شاید بتوانید یکسری روستایی را هم جمع کنید اما زمان در حال گذر است بالاخره این ریل ساخته می شه بعدش همین روستاییان یقه شما را رها نخواهند کرد که ای بابا اصلا بحث منافع من روستایی و بومی , منافع و امنیت ملی و .... وسط نبوده درد صرفا روس ستیزی بوده و بس .
    یکسری یک اسم جمهوری آذربایجان و اسرائیل وسط علم کردند که به بهانه آن , هر طرح ملی را بکوبند پس با این اوصاف اقدام ایران برای ساخت سدهای مشترک با جمهوری آذربایجان هم غلط بوده دیگه درسته ؟ چون اسرائیل آنجاست ما باید جمهوری آذربایجان را دور بندازیم و بیشتر به اسرائیل جوشش بدیم درسته ؟
    مطالب بچگانس .

    • معین

      اعتراض روستاییان بجاست.
      شما پیمانکاران و دلالان همیشه با وعده های پوشالی سر روستاییان کلاه گذاشتید.
      پول نفت من روستایی رو میخوایید بگیرید بعد زمین کشاورزی من روستایی رو هم میخوایید نابود کنید برای وعده های سر خرمن.
      روستایی دیگه مشاور میگیره و به حرف شماها هیچگونه اعتمادی نیست.

    • محمد

      برای کشاورزان نمی‌تونید کاری کنید حداقل زمین‌هایی که سالیان طولانی براش زحمت کشیدند رو نابود نکنید
      این همه دروغ مسئولین صرفا برای کلنگ زنی این پروژه بس نیست؟
      شرکت ساخت این همه پروژه تو کشور کلنگ زده و رها کرده، اگر عرضه داره بره همونها رو تموم کنه

  • اکبر

    راه آهن اردبیل- پارس آباد، بهترین مسیر جایگزین برای راه آهن گرانقیمت رشت- آستارا، با کمترین هزینه برای تملک زمین های خیلی ارزان نسبت زمین های مرغوب شالیزاری شمال و حتی در بعضی جاها بایر، همراه با فراوانی مصالح راهسازی در منطقه و بدون درد سر تراکم جمعیت شمال کشور، جهت تکمیل حلقه گمشده مسیر کریدور شمال- جنوب می باشد.

  • Ali

    تمام این سوزش سایت شما و اینکه تقریبا هفته ای یه متن به مخالفت راه آهن آستارا میذارید ، فقط به خاطر راه آهن اردبیل ، این چرندیات تون به درد خودتن میخوره راه آهن آستارا ساخته میشه شمام آب خنک بخور آروم شی