◄ تکذیب خبر عدم ارائه بار به رانندگان ترانزیت برای حمل یکسره به ترکمنستان
سختگیری هایی که در خصوص بازرسی ها در خاک ترکمنستان انجام می شود ممکن است منجر به توقیف کامیون ها در این کشور شود و با توجه به قیمت گزاف هر دستگاه کامیون، رانندگان برای سفر به این کشور ریسک نمی کنند.
در روزهای پایانی شهریورماه 1402 رئیس اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی اعلام کرد که براساس هماهنگی های صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده است از تاریخ اول آبان سال جاری رویه حمل یکسره ناوگان ایرانی برای جابجایی کالاهای ترانزیتی در مرزهای سرخس و لطف آباد به طور کامل جایگزین رویه های ترانشیپمنت و تبادل یدک شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل بین المللی استان خراسان، اگر چه اتخاذ این تصمیم با توجه به مشکلات عدیده حمل و نقل در خاک ترکمنستان با نظرات مخالف از سوی شرکت های حمل و نقل بین المللی همراه بود اما به هرحال این دستورالعمل از اول آبان ماه سالجاری به مرحله اجرا در آمد. اکنون پس از گذشت 17 روز از اجرایی شدن این رویه سایت تین نیوز در گزارشی مدعی شده است به دنبال صدور این دستورالعمل تعداد زیادی راننده ترانزیت با صرف هزینه های زیاد ( 700 تا 800 دلار ) نسبت به اخذ ویزای ترانزیت اقدام کردند اما وقتی برای حمل بار ترانزیت به بنادر جنوبی کشور مراجعه می کنند، با بی توجهی شرکت های حمل و نقل برای ارایه بار مواجه می شوند. در این گزارش به نقل از یک راننده ترانزیت که نام وی فاش نشده، آمده است: در بندرعباس تعداد زیادی راننده کامیون دارای ویزا برای بارگیری کالا معطل هستند اما شرکت های حمل و نقل از ارایه بار و بارگیری آنها سر باز می زنند.
در ارتباط با این خبر گفتگویی با غلام نبی نگهبان، مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی پارس پردیس انجام دادیم.
غلام نبی نگهبان، مدیر عامل شرکت حمل و نقل بین المللی پارس پردیس ترابر، در خصوص درج این خبر گفت: من به عنوان یک فعال حمل و نقل بین المللی به ضرس قاطع اعلام می کنم این خبر کذب محض است و معلوم نیست برخی با نشر این اخبار چه مقاصدی را دنبال می کنند؟! او افزود: شرکت ما اکنون یک صد دستگاه کانتینر آماده برای بارگیری در بندر عباس دارد اما اکثر رانندگان از حمل یکسره ترانزیت به ترکمنستان امتناع می ورزند و ما هم نمی توانیم آنان را به این کار مجبور کنیم.
نگهبان اذعان کرد: من به عنوان مسئول یک شرکت حمل و نقل بین المللی به رانندگان التماس کردم تا سرانجام از 50 دستگاه کامیون فقط 8 نفر راضی به اخذ ویزا برای سفر و حمل بار به ترکمنستان شده اند که فعلا برای 4 نفر ویزا صادر شده است.
او تصریح کرد: از 29 مهرماه که کشتی در بندر پهلو گرفته است بارهای ما به علت نبود کامیون در انبار خوابیده و ما مجبوریم روزانه هزینه های انبارداری، دموراژ را پرداخت کنیم ضمن اینکه صاحبان کالاها نیز از ما ناراضی هستند.
این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی با اشاره به افزایش کرایه ها حمل بار، اظهار کرد: از اول آبان و با اجرایی شدن دستور العمل حمل یکسره به ترکمنستان، کرایه حمل از بندرعباس تا ترکمنستان حدود 15 میلیون تومان افزایش یافته است همچنین علاوه بر این، بابت حمل یکسره باید 530-600 دلار نیز به راننده پرداخت کنیم. او با تاکید بر اینکه 80 در صد از رانندگان با حمل بار به صورت ترانشیپمنت به ترکمنستان موافق بودند، افزود: حالا هم با اعمال رویه جدید اکثر آنان برای حمل بار ترانزیت به ترکمنستان راغب نیستند از این رو از 50 دستگاه کامیون شرکت ما 42 دستگاه یا خارج شدند و یا به حمل سوخت به افغانستان مشغول هستند.
نگهبان در ادامه به مشکلات رانندگان برای تردد در خاک ترکمنستان اشاره کرد و گفت: سختگیری هایی که در خصوص بازرسی ها در خاک ترکمنستان انجام می شود ممکن است منجر به توقیف کامیون ها در این کشور شود و با توجه به قیمت گزاف هر دستگاه کامیون، رانندگان برای سفر به این کشور ریسک نمی کنند.
او افزود: اخیرا ماموران ترکمنستانی در بازرسی یک دستگاه کامیون خارجی گران قیمت، داشبورد یک ماشین را شکستند که خسارت بالایی به صاحب کامیون تحمیل شد. این فعال حوزه حمل و نقل بین المللی، خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات حمل بار یکسره به ترکمنستان، سفر به چارجو از شهرهای این کشور است که به دلیل نامناسب بودن جاده آن، طی این مسیر 100 کیلومتری حتی تا 7 ساعت زمان می برد و رانندگان برای سفر به این منطقه راغب نیستند. او به مشکلات دریافت ویزای رانندگان برای سفر به ترکمنستان، اشاره کرد و افزود: در پروسه اخذ ویزا برای رانندگان ابتدا باید تلکس سبز از مقامات ذیربط ترکمنستانی دریافت شود که متاسفانه با قوانین خاص این کشور برای بسیاری از آنان تلکس قرمز دریافت می شود که در این صورت صدور ویزا امکان پذیر نخواهد بود.
نگهبان که مدعی است شرکت او با وضعیت فعلی ترانزیت به ترکمنستان و نبود راننده و بر زمین ماندن بارها، متحمل خسارات فراونی شده است، تاکید کرد: اگر این وضعیت ادامه یابد، رقبای ما در حوزه ترانزیت وارد میدان می شوند، کما اینکه اکنون هم حمل بار از کریدورهای ترانزیتی موازی مانند پاکستان و افغانستان انجام می گیرد و با ادامه این روند در آینده نزدیک شرکت های حمل و نقل بین المللی با متحمل شدن خسارت های سنگین، زمین گیر خواهند شد.