بازدید سایت : ۶۲۹۳۸

◄ اقدام عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف دفتر صنایع هوایی و معاونت حمل و نقل

در ساختار جدید وزارتخانه صمت، دفتر صنایع هوایی منحل و تنها یک دفتر با عنوان دفتر صنایع خودرو، نیرو محرکه و حمل و نقل ذیل معاونت جدید صنایع، ماشین آلات و تجهیزات به فعالیت خواهد پرداخت.

اقدام عجیب وزارت صنعت، معدن و تجارت در حذف دفتر صنایع هوایی و معاونت حمل و نقل
تین نیوز |

شنیده ها حاکی از آن است که در ساختار جدید وزارتخانه صمت، دفتر صنایع هوایی منحل و تنها یک دفتر با عنوان دفتر صنایع خودرو، نیرو محرکه و حمل و نقل ذیل معاونت جدید صنایع، ماشین آلات و تجهیزات به فعالیت خواهد پرداخت.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس صنعت هوانوردی درباره مشکلات سیاستگذاری جدید وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار ما عنوان کرد: در صورت ابلاغ ساختار جدید و با گرفتاری های متعدد صنعت خودرو، دیگر نباید خروجی از این وزارتخانه در حوزه حمل و نقل به ویژه صنایع هوایی متصور بود.

وی در توضیح این دیدگاه خود افزود: در سال های اخیر، صنعت حمل و نقل هوایی به دلیل مشکلات ناشی از تحریم های غیرقانونی و عدم تخصیص منابع مالی مناسب جهت توسعه ظرفیت‌ها و توانمندسازی در بومی سازی و تولید اقلام دارای فناوری بالا، در شرایط سختی به فعالیت خود ادامه می دهد.

وی تاکید کرد: باتوجه به تجارب موفق کشورهای درحال توسعه، در کنار سازمان هواپیمایی کشوری وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی رگولاتوری و سیاستگذاری در حوزه حمل و نقل هوایی، مطابق وظایف تعیین شده در قانون تمرکز امور صنعتی، بند (ت) ماده 48 و بند 25 مانده 119 برنامه هفتم توسعه، وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی سیاستگذاری و سازماندهی توسعه صنعتی، هدایت و حمایت از واحدهای صنعتی و تولید داخلی و اعطای کمک های مالی لازم جهت توسعه و بهبود صنایع فعال در صنعت به ویژه صنایع هوایی می باشد.

این کارشناس صنایع هوانوردی خاطرنشان کرد: به نظر می‌ رسد، باتوجه به تجارب موفق قبلی جناب آقای دکتر اتابک وزیر صنعت، معدن و تجارت در صنایع سیمان و فولاد که موجب تحولات مثبتی در آنها شده و با توجه به شرایط کنونی صنعت هوایی که به شدت تحت تاثیر تحریم های غیرقانونی قرار دارد و نیازمند هم‌افزایی بین وزارتخانه‌های دست اندرکار راه و شهرسازی، صنعت معدن و تجارت و دفاع و پشتیبانی است، حفظ دفتر صنایع هوایی در وزارت صمت به عنوان حلقه اتصال فعالان این صنعت می تواند موجب رفع موانع موجود، توسعه و رونق صنایع فعال در حوزه هوایی گردد. 

چارت جدید وزارت صمت

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ابراهیمی

    سلام ، قبل از آقای احمدی نژاد وزارت صنایع یک شرکت داشت بنام صنایع هوایی پروژه های موفق ساخت هواپیما و گلایدر و هلیکوپتر را از بخش خصوصی خرید و آورد زیر مجموعه سازمان گسترش کرد بعد آقای احمدی نژاد آمد همه را یکجا با فرودگاه آزادی و ساختمانها و املاک را توسط خصوصی سازی متوقف کرد. این پیچاندن ها برای نابود کردن دستاوردهای صنعتی کشور هست.
    رئیس جمهور و رهبر معظم را به حضرت عباس قسم میدم بخش دولتی هسا، صها ، پنها و قدس را برای رفع نیازهای نظامی نگهدارند و اجازه دهند بقیه امور صنعت هوایی در بخش خصوصی انجام بشه تا دست آوردهای آنها نسل به نسل بماند و ادامه و رشد پیدا کند و تهش یک چیز مفیدی برای کشور بماند.

    • امینی

      دوست عزیز جناب ابراهیمی
      شما شبیه ساز پرواز میسازید و ایرلاین ها بدلایلی از شما خرید نمی کنند
      آیا انتظار دارید پرسنل یک نهاد دولتی برای شما بازاریابی کنه؟!!
      وزارت صمت وظایف قانونی داره و دیگر صنایع دارن از اون بهره میبرن
      صنعت هوایی تا حالا جا مونده و صرفا متکی به وزارت راه بودن و اون هم اختیارات مشخص خودش داره ..

      قاعدتا خدمات وزارت صمت ممکنه شامل همه فعالان صنعت هوایی نشود!!

  • دانیال

    اسرائیل فقط نیروی هوایی داره و با اون میاد ورق جنگ و معادلات منطقه را عوض میکند!

    باز ما اهمیت راهبردی این صنعتی که 40 ساله تحریمه نمیفهمیم و درکی از زنجیره تامین و لزوم تقسیم وظایف در نهادهای حاکمیتی نداریم و میاییم یک سمت حذف میکنیم

    این صنعت نیازمند نهاد پاسخگو و پیگیر غیر از سازمان هواپیمایی که وظیفه نظارت و سیاست گذاری در حوزه عملیات پرواز را دارد برای حمایت از صنایع دارد وگرنه صرفا منتظر وزارت دفاع شدن نتیجه اش همین است که میبینید..

  • سعید

    سلام. از هر گونه کوچک سازی دولت استقبال کنید. این دفتر ها و دستک ها جز هزینه برای ملت ندارند. اینها فقط دستگاه های تولید مدیر کل و معاون هستند.اگر اینها بیل زن باشند با هر چارت سازمانی امور هوائی را میتوانند به پیش ببرند.

  • هوانورد

    صنعت هوايي «نظامي» كشور بسيار بزرگ و عمدتاً نظامي و در اختيار سازمان صنايع هوايي نيروهاي مسلح و همچنين سپاه است. از طرفي صنعت هوايي «غيرنظامي» كشور بسيار كوچك است كه مورد حمايت معاونت علمي است و اگر اشتباه نكنم يك ستاد هوايي ويژه اين موضوع نيز دارند. لذا با اين شرايط راه اندازي يك دفتر جديد هوايي در وزارت صمت و اختصاص بودجه هاي كلان به آن اصلا توجيهي ندارد. همچنين در مدتي كه اين دفتر وجود داشت از طريق مانع تراشي براي ايجاد ديوان سالاري، به ايرلاين ها ضربات زيادي وارد كرد. از اقدام وزير در حذف دفتر هوايي وزارت صمت حمايت مي كنيم.

  • حمیدرضا

    اصلاح شتابزده ساختار سازمانی وزارت صنعت مصداق بی توجهی به مسولیتهای وزارت صنعت و نقش و درصد ارزش حمل و نقل در اقتصاد و مسولیت وزیر اقتصادی دولت می باشد .

  • محمد

    باسلام
    بسیار عجیب است که برخی دوستان از بودجه کلان صحبت میکنند. درحالی که یک دفتر در ساختار وزارت خانه بودجه ای برای خود نداره جز حقوق تعدادی پرسنل!
    همچنین اقداماتی که در آن دفتر انجام شده منجر به این شد که از محل اعتبارات ارزی وزارت صمت، مبلغی نیز به صنعت هوایی اختصاص یابد که تاکنون نبوده!
    صنعت هوایی شامل هواپیما نیست. بالگرد، تجهیزات فرودگاهی، هوانوردی عمومی و پهپاد نیز مورد توجه است که این دفتر نسبت به پیگیری مشکلات آنها زحمات زیادی متحمل شده و موفق به مرتفع شدن برخی از آنها شده!!

    بنظرم دوستان خبر عملکرد این دفتر در همین سایت خبری چک کنند
    https://www.tinn.ir/fa/tiny/news-281842

  • محمد صادق

    بنظرم حامیان صنایع فعال در حوزه هوایی معاونت علمی و همین دفتر صنایع هوایی صمت است
    منتهی هرکدام طبق قانون اختیارات و وظایف متفاوتی دارن و اینطور نیس که معاون علمی بتونه وظایف وزارت صمت را تقبل نماید!!

  • شرکت پهپادی

    آقای هوانورد شما احتمالا یک نظامی هستی!
    امکان نداره کسی فعال بخش خصوصی باشه و این حرفاهارو بزنه!

    ما به عنوان یک شرکت تولید کننده پهپاد از زمان تاسیس این دفتر موفق به دریافت پروانه بهره برداری و تسریع در امور گمرکی و دیگر مجوزات شدیم و از حفظ این دفتر حمایت میکنیم

  • فراد

    با سلام، دوستانی که نظر کارشناسی در حوزه صنعت هوایی را میدهند فقط باید اول ماهیت دفتر مورد اشاره در خبر فوق رو بدونند بعد نظر بدهند.
    این دفتر در سال 1401 با وظایف و تکالیف مندرج قانونی و جهت تسهیل مشکلات عدیده صنعت هوایی ( هواپیما، بالگرد و پهپاد) تشکیل شده است و یکی از حلقه های اصلی رفع مشکلات فوق در شرکت های هواپیمایی می باشد.
    این موضوع را می توان از تمامی شرکت های هواپیمایی، تولیدکنندگان قطعات هوایی و پهپادی و تعمیر و نگهداری موتور هواپیما استعلام کنند که چقدر کمک های شایان ذکر انجام پذیرفته است.
    بعنوان مثال: یک فروند هواپیمای شرکت ایران ایر تور که سالیان متوالی زمین گیر شده بود و با حمایت این دفتر به خط پروازی بازگشت. والسلام

  • ابراهیمی

    شرکت کوچک ما از این دفتر هیچ خیری ندید و حتی در حد حرف و وعده و مجوز صمت واقعا هیچ خیری از این دفتر ندیدیم.

  • مسعودی

    خوب کاری کردند، دفاتر متعدد، خودشان باعث تشتت در تصمیم گیری ها و طولانی شدن تصمیمات میشود.البته لازم است اگر وظیفه ای در وظایف این مراکز هست که در سایر مرتجع نیست، اصلاح شود. وگرنه خود این تعطیلی معضل دیگری میشود.