بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

چگونه از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی شکایت کنیم؟

مسافران پروازهای داخلی و خارجی در صورت بروز مشکلاتی نظیر مشکلات در خرید بلیت، خدمات ضعیف حین پرواز یا عدم رعایت حقوق مسافران می توانند از طریق سامانه ها و مراجع مختلف اقدام به شکایت کنند.

چگونه از شرکت های هواپیمایی و آژانس های مسافرتی شکایت کنیم؟
تین نیوز |

مسافران پروازهای داخلی و خارجی در صورت بروز مشکلاتی نظیر مشکلات در خرید بلیت، خدمات ضعیف حین پرواز یا عدم رعایت حقوق مسافران می توانند از طریق سامانه ها و مراجع مختلف اقدام به شکایت کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، مسافران پروازهای داخلی و خارجی در مواردی از قبیل تهیه و بهای خرید بلیت هواپیما، عدم رعایت حقوق مسافران، خدمات ضعیف در حین پرواز و سایر موارد از این دست، به مشکلاتی برخورد می کنند که طبق قوانین و مقررات موجود می توانند از شرکت های هواپیمایی و یا دفتر خدمات هواپیمایی، اقدام به شکایت کنند.

نحوه شکایت مسافر از شرکت هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی

افراد برای شکایت خود از فرودگاه، شرکت های هواپیمایی و دفاتر خدمات مسافرتی هوایی می توانند از روش های مختلفی استفاده کنند:

افرادی که شکایتی از عملکرد شرکت های هواپیمایی یا دفاتر خدمات مسافرتی (آژانس ها) دارند، می تواند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری به آدرس www.cao.ir در قسمت شکایات، مشخصات خود به همراه شماره پرواز، مبدا، مقصد و شرح شکایت را در فرم مربوطه وارد کنند. این افراد می توانند از طریق واحد شکایات شرکت هواپیمایی مربوطه اقدام کنند.

مسافران در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از طریق واحد شکایت شرکت مربوطه در مرحله بعد، می توانند از طریق «سامانه حقوق مسافر» به آدرس اینترنتی https://farasa.cao.ir شکایت خود را طرح و پیگیری کنند.

همچنین با توجه به اینکه مطابق ضوابط موجود هر آژانس هواپیمایی برای فعالیت خود باید از وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری مجوزهای لازم را دریافت کند، یکی دیگر از راه های شکایت از دفاتر خدمات مسافرتی، مراجعه به «سامانه ملی سفر» به آدرس اینترنتی https://۰۹۶۲۹.ir/ یا تماس با تلفن گویا واحد شکایت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، به شماره «۰۹۶۲۹» است. پس از ثبت شکایت، مطالبات افراد به اداره کل گردشگری استان ها ارجاع داده می شود و پس از بررسی کارشناسان، نتیجه اعلام می شود.

تخلفات دفاتر خدمات هواپیمایی می تواند شامل مواردی همچون: دریافت وجه اضافی بابت فروش بلیت، عدم تمدید مجدد مجوز فعالیت و تعطیلی غیرموجه دفتر بیش از سه ماه، عدم ارائه تضمین های لازم جهت حسن انجام خدمات به مسافران، تغییر محل آژانس بدون دریافت مجوز، انجام فعالیت های غیرمرتبط، قبول تعهد یا ارائه خدمات جدید در زمان تعلیق و عدم انجام تعهدات قرارداد باشد.

راه دیگر گزارش مشکلات مسافرت با هواپیما و فرودگاه مراجعه به سامانه شهراه است. «سامانه شهراه» یا سامانه مدیریت ارتباط شهروندی وزارت راه و شهرسازی، به خدمات مختلفی در حوزه حمل و نقل بین شهری اعم از جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی و شهرسازی می پردازد.

افراد می توانند برای شکایت علیه شرکت هواپیمایی در این سامانه به آدرس http://shahrah.mrud.ir مراجعه و فرم مربوط به شکایت هوایی را تکمیل و ارسال کنند.

همچنین، گزارش هایی شامل اتفاقات، خطرات و تهدیدهای بالقوه و بالفعل مربوط به ایمنی هوانوردی، از طریق «سامانه گزارش داوطلبانه ایمنی» به آدرس اینترنتی https://voluntary.cao.ir قابل ارسال و پیگیری است.

این گزارش ها باید بدون هیچ گونه غرض ورزی و با هدف حفظ و ارتقای ایمنی ارسال شود. گزارش ارسالی باید کامل و عاری از هرگونه تهمت، افترا، توهین و دروغ باشد.

همچنین با توجه به موضوع شکایت و مطالبه فرد شاکی، در مواردی مانند گران فروشی و فساد مالی، امکان شکایت از طریق مراجعه به سامانه شکایت سازمان بازرسی و سازمان تعزیرات حکومتی نیز وجود دارد.

در نهایت پیشنهاد می شود در ابتدا افراد شکایت خود را از طریق سازمان هواپیمایی، شرکت هواپیمایی و آژانس هواپیمایی پیگیری کنند، و نهایتاً در صورت عدم حصول نتیجه به مراکز قضائی مراجعه کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.