بازدید سایت : ۱۱۴۰۷۲

◄ مالیات سفر گران شد؟

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری با هدف اجرای طرح های توسعه ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه های بین ­المللی مسافران پروازهای خارجی می بایست معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله بانک مرکزی برای خرید بلیت پرداخت کنند.

مالیات سفر گران شد؟
تین نیوز |

براساس اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مسافران پروازهای خارجی می بایست معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله بانک مرکزی برای خرید بلیت پرداخت کنند.

به گزارش تین نیوز، سازمان هواپیمایی کشوری اخیرا دریافت ۱۰ یورو به عنوان «عوارض توسعه فرودگاه های بین المللی را در بخشنامه ای به ایستگاه ها و دفاتر خدمات مسافرت هوایی ابلاغ کرد.

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۳ عوارض خروج از کشور در مقایسه با سال گذشته، ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. با این وجود از ابتدای سال تا هفته آخر تیر ماه ۱۴۰۳ همچنان نرخ سال قبل دریافت می شد. از اوایل مرداد ۱۴۰۳، نرخ جدید عوارض خروج از کشور به مبادی مرزی کشور و درگاه های اینترنتی ابلاغ شده است و در حال حاضر مسافران برای خروج باید نرخ جدید را پرداخت کنند. بر این اساس، عوارض خروج از کشور برای بار اول ۵۲۰ هزار تومان، بار دوم ۷۸۰ هزار تومان و بار سوم به بعد یک میلیون و ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

دریافت ۱۰ یورو عوارض جدای از هزینه عوارضی است که سازمان امور مالیاتی به عنوان عوارض خروج از کشور تعیین کرده است و براساس اعلام مسئولان هواپیمایی این مبلغ 10 یورویی برای ارتقای سطح خدمات فرودگاهی از مسافران اخذ می شود.

بیشتر بخوانید:

تبریک جامعه متخصصین مخابرات هواپیمایی کشوری به فرزانه صادق مالواجرد

کیفیت خدمات فرودگاهی بالا می رود؟

به گفته دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی، این هزینه به صورت هفتگی و بر اساس اطلاعات مرکز مبادله، استعلام و از مسافران اخذ می شود و این هفته هر یورو معادل ۵۴ هزار و ۴۰۸ تومان بوده است.

براساس ماده ۵۷ قانون برنامه هفتم توسعه وزارت راه و شهرسازی به ­منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح های توسعه ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه های بین ­المللی، از مسافران پرواز های خارجی معادل ۱۰ یورو به نرخ مرکز مبادله به ­ازای هر مسافر که به ­صورت جداگانه در بلیت، درج و از مسافران اخذ می شود، دریافت و به­ حساب مربوط در خزانه­ داری کل کشور واریز کند. پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثناست.

مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳

عوارض خروج از کشور که با نام مالیات سفر هم معرفی می شود، مبلغی است که شهروندان باید به هنگام خروج از کشور برای سفرهای تفریحی و زیارتی پرداخت کنند.

مبلغ دقیق عوارض خروج از کشور بر مبنای عوامل زیر تعیین می شود:

  • نوع سفر (مسافر عادی، مرزنشین یا زائر)
  • نوبت سفر (اول، دوم یا بیشتر)
  • نوع مرز (زمینی، هوایی یا دریایی)

مبلغ عوارض خروج از کشور برای زائران حج و کربلا، مرزنشینان، ورزشکاران و… متفاوت است.

جدول مبلغ عوارض خروج از کشور ۱۴۰۳ در ادامه قابل مشاهده است.

نرخ عوارض سفر

کدام پروازها معاف از مالیات است؟

پروازها به مقصد بغداد، نجف، مدینه، جده و دمشق از این عوارض معاف هستند. این در حالی است دریافت ۱۰ یورو عوارض با واکنش کاربران شبکه های اجتماعی روبه رو شده و شماری زیادی از آنها به انتقاد از اضافه شدن یک عوارض دیگر به مبلغ بلیت پرداخته اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.