بازدید سایت : ۳۶۵۶۹

◄ ضرورت انصراف ایران از حضور در کریدور شمال جنوب

طبق آخرین اخبار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته طی سفری به باکو و در جریان دیدار با الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است.

ضرورت انصراف ایران از حضور در کریدور شمال جنوب
تین نیوز |

طبق آخرین اخبار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته طی سفری به باکو و در جریان دیدار با الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است. روسیه که پیشتر مخالف ساخت این کریدور بود در یک چرخش ژئوپلتیک از ساخت آن استقبال کرده است. انتشار این خبر در حالیست که ایران بارها مخالفت جدی خود با ساخت این کریدور نشان داده است. در صورت ساخت و تکمیل این کریدور، راه ایران به قفقاز بسته شده و امکان اتصال زمینی ایران به ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه به سمت اروپا تضعیف خواهد شد. کاملا روشن است که دولت ارمنستان از سر استیصال به ساخت این کریدور گردن گذاشته و فعلاً چاره ای جز تمکین ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور که پوتین را در این سفر  مشایعت می کرد، در نشست خبری خود تاکید کرد که موضع کشورش، عبور کریدور زنگزور از این منطقه و سپردن امنیت و کنترل کامل آن به نیروهای حافظ صلح روسیه!!! است. این یعنی ایجاد یک سپر نظامی برای تضمین ساخت این کریدور.

حال که دولت روسیه در یک چرخش 180 درجه ای و همگام با آذربایجان و ترکیه و حتی امریکا از ساخت این کریدور استقبال کرده ، حداقل اقدامی که دولت ایران می تواند در مقابل آن انجام دهد انصراف از ساخت راه آهن رشت آستارا و خروج از کریدور شمال جنوب است. کوریدوری که اصلا معلوم نبود چه مقدار بار قرار است از آن عبور کند.

البته پیش از این هم کارشناسان درباره حضور در این کریدور به مدیران کشور هشدار داده بودند. کریدوری که تامین بارش در انحصار روس ها است و عبور بار از آن منوط است به مجوز دولت آذربایجان. کریدوری که هزینه اش با ایران بود و منافع ژئوپلتیکش از آن روسیه. کارشناسان تذکر داده بودند که راه اندازی این کوریدور به هیچ وجه معطل ساخت راه آهن 160 کیلومتری رشت آستارا نیست.

روس ها با رندی تمام اعلام آمادگی کرده بودند برای فاینانس ساخت راه آهن رشت آستارا در صعب العبور ترین منطقه جغرافیائی. کارشناسان همان زمان هم هشدار دادند که نباید زیر بار فاینانس روس ها رفت بلکه این راه اهن باید با مشارکت سه طرف ساخته شود تا اگر منفعت یا ضرری در این کریدور هست به نسبت آورده سه کشور تقسیم شود.

متاسفانه برخی از مسئولیان کشور خام شدند و تبدیل شدند به مُبلغان پر و پا قرص ساخت این راه آهن و به روس ها امید بستند برای تامین مالی آن. حالا عدو سبب خیر شده است و انشاالله به مسئولان کشور فهمانده باشد که نباید در پروژه راه آهنی سرمایه گذاری کنند که اولا ) برای آن مسیر جایگزین وجود دارد و دوما ) شیشه عمرش به دست روسیه است و آذربایجان.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.