بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ ضرورت انصراف ایران از حضور در کریدور شمال جنوب

طبق آخرین اخبار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته طی سفری به باکو و در جریان دیدار با الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است.

تین نیوز |

طبق آخرین اخبار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه هفته گذشته طی سفری به باکو و در جریان دیدار با الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است. روسیه که پیشتر مخالف ساخت این کریدور بود در یک چرخش ژئوپلتیک از ساخت آن استقبال کرده است.

مطلب پربازدید امروز را بخوانید:

◄ واکنش شدید اللحن ارمنیان تهران به دالان زنگزور آذربایجان+ عکس

انتشار این خبر در حالیست که ایران بارها مخالفت جدی خود با ساخت این کریدور نشان داده است. در صورت ساخت و تکمیل این کریدور، راه ایران به قفقاز بسته شده و امکان اتصال زمینی ایران به ارمنستان و گرجستان و دریای سیاه به سمت اروپا تضعیف خواهد شد. کاملا روشن است که دولت ارمنستان از سر استیصال به ساخت این کریدور گردن گذاشته و فعلاً چاره ای جز تمکین ندارد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور که پوتین را در این سفر  مشایعت می کرد، در نشست خبری خود تاکید کرد که موضع کشورش، عبور کریدور زنگزور از این منطقه و سپردن امنیت و کنترل کامل آن به نیروهای حافظ صلح روسیه!!! است. این یعنی ایجاد یک سپر نظامی برای تضمین ساخت این کریدور.

حال که دولت روسیه در یک چرخش 180 درجه ای و همگام با آذربایجان و ترکیه و حتی امریکا از ساخت این کریدور استقبال کرده ، حداقل اقدامی که دولت ایران می تواند در مقابل آن انجام دهد انصراف از ساخت راه آهن رشت آستارا و خروج از کریدور شمال جنوب است. کوریدوری که اصلا معلوم نبود چه مقدار بار قرار است از آن عبور کند.

البته پیش از این هم کارشناسان درباره حضور در این کریدور به مدیران کشور هشدار داده بودند. کریدوری که تامین بارش در انحصار روس ها است و عبور بار از آن منوط است به مجوز دولت آذربایجان. کریدوری که هزینه اش با ایران بود و منافع ژئوپلتیکش از آن روسیه. کارشناسان تذکر داده بودند که راه اندازی این کوریدور به هیچ وجه معطل ساخت راه آهن 160 کیلومتری رشت آستارا نیست.

روس ها با رندی تمام اعلام آمادگی کرده بودند برای فاینانس ساخت راه آهن رشت آستارا در صعب العبور ترین منطقه جغرافیائی. کارشناسان همان زمان هم هشدار دادند که نباید زیر بار فاینانس روس ها رفت بلکه این راه اهن باید با مشارکت سه طرف ساخته شود تا اگر منفعت یا ضرری در این کریدور هست به نسبت آورده سه کشور تقسیم شود.

متاسفانه برخی از مسئولیان کشور خام شدند و تبدیل شدند به مُبلغان پر و پا قرص ساخت این راه آهن و به روس ها امید بستند برای تامین مالی آن. حالا عدو سبب خیر شده است و انشاالله به مسئولان کشور فهمانده باشد که نباید در پروژه راه آهنی سرمایه گذاری کنند که اولا ) برای آن مسیر جایگزین وجود دارد و دوما ) شیشه عمرش به دست روسیه است و آذربایجان.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    احسنت

  • ناشناس پاسخ

    چقد از ی سوراخ گزیده بشیم

  • دادخواه پاسخ

    کاملا با مهندس قصابیان موافقم. تحلیلی ۱۰۰% کارشناسی و صحیح. بجای رشت آستارای کاملا اشتباه و ضد ملی ، تبریز را به اردبیل و آستارا با ریل برای اهداف داخلی حمل مسافر و بار وصل کنید که بنفع کشور است.

  • حسین پاسخ

    خداشاهده انسان ناراحت میشودکه تصمیم گیرنده ها علیف بادکوبه ای ویا پوتین شکست خورده دراوکراین باشند چرابه این دلیل که آدمهای کارآزموده راکنارگذاشتید وازتعدادی انسانهای بی تجربه درامور سیاست خارجی استفاده میکنید ضمنا روسها وقتی به راحتی صدوهشتاددرجه تغییرمیکنند نبایداعتمادکرد روس ها سیاستمداران بی چشم وآبرویی هستند

  • کوروش پاسخ

    آفرین درود به مهندس

  • مجید پاسخ

    سلام
    بعد از سالهاکریدور جنوب شمال نیازی به آذربایجان ندارد واز طریق خزر و زمینی از ارمنستان به ثمر می‌رسد ومنافع بسیار دارد.
    ضمنا راه آهن باید تمام شهرها را بهم متصل کند
    پس هزینه در این مورد بسیار بجا ولازم است.

  • ناشناس پاسخ

    متاسفانه سیاست ازمون و خطا و سطحی نگر کشور رو به جایی رسانده که در مقابل شهر کشور کوتوله باکو کیش مات شده

    • ناشناس

      تو از بابات اجازه گرفتی اومدی قاطی بزرگها نظر میدی بدو برو

  • ناشناس پاسخ

    بجای اینکه به روسیه به چین به ارمنستان و آذربایجان باج بدید کافیست کمی روابط با آمریکا را اصلاح کنید همه برگردند سمت تان هسته‌ای هم بسازید هرکاری بکنید نتوانن نگاه چپ کنن

  • یل یل شامی پاسخ

    باوجود بعضی مسعولان روسیه ارباب است ایران رعیت .ارباب هرچه حکم کندرعیت بدون چون وچرابایداطاعت کند

  • خان اوغلان.خ.اهری اسمیر پاسخ

    هشدار از باب جهاد تبیین ؛ هر گونه موضع علیه ترانزیت عمومی زنگزور موجب انحصاری شدن آن توسط ارمنستان تحت سلطه فرمانده ناتو یعنی آمریکا و غرب و ایجاد معضل منطقه ای خواهد شد و شرایط فعلی زنگزور شبیه شرایط بسفر و داردانل پس از جنگ جهانی اول و دوم می باشد که نهایتا ترانزیت عمومی با شرایطی تایید شد

  • ناشناس پاسخ

    ارد ناشتا!!!
    مگه مملکت داری بچه بازیه؟؟ این چه پیشنهاد بی ربطی بود؟

  • ناشناس پاسخ

    با این کار دقیقا باعث تقویت موضع روسیه برای ایجاد کوریدور زنگزور میشیم. اتفاقا باید در جهت توسعه ی کوریدور های عبوری از داخل کشور اقدام کنیم تا کوریدور های جایگزین از نظر اقتصادی کمتر مقرون به صرفه باشند نه اینکه به سیاست تلافی اتفاقا روسیه رو سوق بدیم به حمایت از آذربایجان.

  • اکبری پاسخ

    تحلیل خوبی است . دنیا در حال شکل گیری ترتبیات منطقه ای و همگرایی های اقتصادی جدیدی است که باید در این ترتیبات ایران جایگاه خود را احصا کند والا هر روز برنامه های کشورهای منطقه ای در حین انزوای ایران ،ما را پیرو برنامه های خود خواهد ساخت . در جنگ آذربایجان و ایران کلیه برنامه های کریدور ارس در اختیار ایران بود . مدیران ما بجای فکر روی این کریدور به کریدور استارا و رشت متمرکز شدند که از اول این طرح از طرف آذربایجان و روسیه شکست خورده بود

  • ناصر پاسخ

    آخر مگر روسیه کمونیسم را بعده حد اقل ۱۵۰ سال نشناختین . بخدا بنظر شخصه بنده بیسواد بازم به شرف آمریکائی.. آخر روس بی‌خدا را چه شراکت با مسلمان و مسیحی و غیر ؟ مقضر خودمانیم که از آمریکا دیو ساختیم
    که دیوش صد با شعور تر از روسه تزاری کمونیسم است
    عیالش رسیده و پر در آورده اسمش بزرگه تراکم جمعیتی ۱۰ درصدی نسبت به وسعتش ندارد .

  • شهریار پاسخ

    یعنی به خودمان تیر بزنیم!؟