بازدید سایت : ۴۴۴۳۷

◄ بحران در حمل و نقل جاده ای/ تغییر شغل رانندگان و عدم سرمایه گذاری جدید در بخش ناوگان

عدم تناسب سرمایه و درآمد و عدم حمایت دولتی و حذف یارانه بیمه تامین اجتماعی، حذف یارانه سوخت، مبلغ بالای حق بیمه آزاد بدون بازنشستگی مناسب و حتی در حد بخور نمیر، عدم امنیت شغلی و ... موجب ریزش شدید و ترک و تغییر شغل رانندگان و عدم سرمایه گذاری مالکان ناوگان شده است.

بحران در حمل و نقل جاده ای/ تغییر شغل رانندگان و عدم سرمایه گذاری جدید در بخش ناوگان
تین نیوز

یک مقام صنفی حمل و نقل جاده ای مسافری با توجه به کمبود ناوگان و راننده در زمان سفرهای اربعین گفت:  اگر حداقل توجه و اهمیت به حمل و نقل عمومی در همه ابعادش معطوف گردد ما نه تنها نیازی به قرض گرفتن ناوگان و راننده از کشورهای همسایه با هزینه های هنگفت که موجب کسر شان است، نخواهیم داشت بلکه با توجه و به کارگیری پتانسیل های موجود گسترش بین المللی حمل و نقل جاده ای خود را نیز شاهد خواهیم بود.

به گزارش تین نیوز، حمید حسین زاده دبیر کانون انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه برون شهری کشور، افزود: مسلم است اگر از این نگرش و توجه جدی و بسیار ضروری دریغ گردد متاسفانه باید عرض کنم با این روال بعد از مدتی نه از تاک نشان می ماند نه از تاکنشان!

وی این مطلب را در قالب پیام تبریک به فرزانه صادق مالواجرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی که در اختیار تین نیوز قرار داد، بیان کرد و ادامه داد: اگر به طور اجمالی بخواهیم به مشکلات در بخش حمل و نقل جاده ای اشاره ای داشته باشیم، باید در نظر داشته باشیم: انسان، راه و خودرو، سه ضلع مهم حمل و نقل مسافر و سفر است، هر گونه مشکل در هر یک از این اضلاع ، به ضلع های دیگر بخش آسیب می رساند.

حسین زاده با بیان این که متاسفانه امروزه هر سه ضلع این مثلث یا معیوب و یا دچار مشکلات عدیده می باشد، گفت: بعد انسانی این مثلث که همانا راننده و مالک ناوگان باشد به خاطر عدم تناسب سرمایه و درآمد و عدم  حمایت دولتی و حذف یارانه بیمه تامین اجتماعی، حذف یارانه سوخت، مبلغ بالای حق بیمه آزاد بدون بازنشستگی مناسب و حتی در حد بخور نمیر، محروم از بیمه تکمیلی مناسب، عدم امنیت شغلی، ورود و جولان غیر قانونی خودروهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی و واسطه ها به حریم جاده ها و  ... موجب ریزش شدید و ترک و تغییر شغل رانندگان و عدم سرمایه گذاری مالکان ناوگان شده است.

متن کامل پیام حمید حسین زاده دبیر کانون انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه برون شهری کشور در ادامه آمده است:

« سرکار خانم دکتر فرزانه صادق مالواجرد وزیر محترم راه و شهرسازی انتصاب شایسته سرکار را به عنوان وزیر راه و شهرسازی که مطالبه جامعه حمل و نقل از رئیس جمهور محترم نیز بود تبریک عرض نموده و توفیق سرکار عالی را در این مسئولیت خطیر و عرصه نابسامان خواهانیم.

بنده حسین زاده دبیر کانون انجمن های صنفی رانندگان سواری کرایه برون شهری کشور هستم و با رخصت از پیشکسوتان حمل و نقل جاده ای ایضا مطالبی کوتاه و مختصر در خصوص بخش مربوطه به استحضار می رساند.

مشکلات در بخش حمل و نقل جاده ای بسیار زیاد است و زمانی حدت و شدت این مشکلات فزونی یافت که وزیر محترم قبل شما سنت حسنه ای را که جناب اسلامی وزیر اسبق به منطور ارتباط مستقیم و مستمر تشکل های و اصناف با وزارت در قالب جلسات پایش بنا نهاده بود، کاملا نادیده گرفته و حکم به تعطیلی این جلسات مفید که حداقل دو هفته یک بار برگزار می شد، دادند و مضاف براین عمل مجهول، ایشان تنها وزیری بودند که تشکل های صنفی هیچگاه توفیق ملاقات حضرتشان را نیافتند.

بنابراین در وهله نخست شایسته است به غیر از پذیرش تشکل ها به طور تخصصی، دستور برقراری جلسات منسوب به پایش را صادر فرموده و این تجربه مفید و منتج به نتیجه را به منطور طرح و بررسی مشکلات و ایراد راهکارها و ایجاد تعامل بیشتر باحضور خود سرکار عالی احیا فرمایید.

اگر به طور اجمالی بخواهیم به مشکلات در بخش حمل و نقل جاده ای اشاره ای داشته باشیم، باید در نظر داشته باشیم: انسان، راه و خودرو، سه ضلع مهم حمل و نقل مسافر و سفر است، هر گونه مشکل در هر یک از این اضلاع، به ضلع های دیگر بخش آسیب می رساند.

متاسفانه امروزه هر سه ضلع این مثلث یا معیوب و یا دچار مشکلات عدیده می باشند.

بعد انسانی این مثلث که همانا راننده و مالک ناوگان باشد به خاطر عدم تناسب سرمایه و درآمد و عدم حمایت دولتی و حذف یارانه بیمه تامین اجتماعی، حذف یارانه سوخت، مبلغ بالای حق بیمه آزاد بدون بازنشستگی مناسب و حتی در حد بخور نمیر، محروم از بیمه تکمیلی مناسب، عدم امنیت شغلی ورود و جولان غیر قانونی خودروهای اینترنتی و مسافربرهای شخصی و واسطه ها به حریم جاده ها و  ... موجب ریزش شدید و ترک و تغییر شغل رانندگان و عدم سرمایه گذاری مالکان ناوگان شده است.

در مبحث ضلع خودرو، متاسفانه وضعیت بسیار ناهنجار بوده و سال هاست نوسازی ناوگان عمومی به کما رفته است، واردات خودروی عمومی عملا وجود ندارد، سن ناوگان فعال در جاده ها بسیار فراتر از استاندارهای معمول است و ... مسلما با این روند و وضعیت باید شاهد افزایش تلفات جانی بیشتر در عرصه حمل و نقل عمومی جاده ها باشیم.

و اما در بحث جاده فارغ از چند اتوبان، عمده جاده های کشور اصلا در وضعیت مناسب و حداقل استاندارد لازم قرار ندارند در بعضی از جاده ها یک راننده به تنهایی قادر به کنترل لرزش فرمان ناشی از خرابی آسفالت چند کیلومتری جاده نمی باشد و کمک راننده باید به برای حفظ فرمان به کمک او بشتابد، عجیب است ولی واقعیت می باشد.

در این فرصت از بیان ریز مشکلات و خدای نکرده از ایجاد یاس و ناامیدی خودداری می نمایم و انشالله در فرصت حضور در خدمتتان به همراه پیشکسوتان و مسئولان محترم تشکلات سفره پر غصه دلمان را خواهیم گشود.

ولی با توجه به مناسبت اربعین حسینی به بیان یک نکته می پردازم: اگر حداقل توجه و اهمیت به حمل و نقل عمومی در همه ابعادش معطوف گردد ما نه تنها نیازی به قرض گرفتن ناوگان و راننده از کشورهای همسایه باهزینه های هنگفت که موجب کسر شان است، نخواهیم داشت بلکه با توجه و به کارگیری پتانسیل های موجود گسترش بین المللی حمل و نقل جاده ای خود را نیز شاهد خواهیم بود. لیکن اگر از این نگرش و توجه جدی و بسیار ضروری دریغ گردد متاسفانه باید عرض کنم با این روال بعد از مدتی نه از تاک نشان می ماند نه از تاکنشان!

از انجا که این نگارش به قصد تبریک بوده و حضور سرکار عالی در این منصب به واسطه شجاعت و پشتوانه علمی و اجرایی قوی سرکار عالی بارقه امیدی از تغییرات و تحولات مثبت در دل اهالی حمل و نقل ایجاد کرده است امید واثق دارد که بتوانید با ایجاد پیوندهای پویا و موثر و با بهره مندی از دانش و تجربه کارشناسان و به کار گیری مدیران متخصص و متعهد  و تعامل واقعی با تشکلات صنفی به عنوان بازوهای اجرایی علاوه بر رفع مشکلات عدیده حمل و نقل جاده ای با نگرشی توسعه گرا و سازنده موفق به تقویت و بازسازی زیرساخت ها و ایجاد تحول در این حوزه مهم بگردید و در این راستا تشکل های صنفی حمل و نقل ضمن اعلام آمادگی برای هرگونه همکاری، توفیق روزافزون سرکار عالی را از خداوند یکتا خواستار است.»

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهدی صالحی

    با سلام
    ضمن تشکر از جناب حسین زاده باید گفت دیگر از بحران عبور کرده و الان بجای کمبود راننده باید گفت کمبود متخصص که این اوضاع رو سامان بخشد .
    متاسفانه هیچ مرجع متخصص در این زمینه وجود ندارد یا اگر هست صدایش شنیده نمی‌شود.