مطالعه مسیر ریلی تبریز - کارس ترکیه در مراحل پایانی
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر این منطقه در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی اجرایی خواهد شد.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: مطالعات طراحی مسیر اتصال ریلی تبریز به کارس ترکیه از مسیر این منطقه در مراحل پایانی قرار دارد که با اتمام آن، عملیات عمرانی برای توسعه تجارت مرزی با استفاده از مسیر ریلی اجرایی خواهد شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مهدی صفری مقدم با اشاره به تفاهم منعقد شده بین ایران و ترکیه در خصوص اتصال ریلی تبریز - کارس اظهار داشت: با مطالعاتی که کشور ترکیه در خصوص طراحی مسیر انجام داده، ۲ نقطه اتصال را پیشنهاد داده اند که شامل چشمه ثریا و نقطه اتصال سه کشور ایران، ترکیه و نخجوان است.
وی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات چندین مسیر ریلی از تبریز به چشمه ثریا، این ۲ مسیر مورد تایید قرار گرفت، افزود: بر اساس این مطالعات نخستین کریدور، تبریز- مرند- مرگنلر – یولاگلدی و چشمه ثریا بوده و دومین کریدور تبریز- صوفیان – رازی (قبل از ایستگاه سلماس) – مراکان – مرگنلر- چشمه ثریا در نظر گرفته شده است.
وی بیان کرد: تا شهریور امسال فقط یکی از این مسیرها مورد تصویب وزارت راه و شهرسازی قرار خواهد گرفت.
معاون لجستیک و حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از بازدید تیم متشکل از اداره کل راه آهن، دفترفنی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه آهن، مشاور و مجموعه معاونت لجسنیک حمل و نقل سازمان منطقه آزاد ماکو از جزئیات این ۲ کریدور مشخص شده خبرداد و افزود: این مسیر ریلی از دهکده لجستیک واقع در محدوده فرودگاه ماکو عبور میکند که نقش مهمی در توسعه اقتصادی و لجستیکی منطقه آزاد ماکو ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: این خط ریلی به طول ۲۰۰ کیلومتر و به صورت برقی در ۲ خط با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت برای محور ترانزیت چین و اروپا طراحی میشود و برای اجرای آن ۳۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برآورد شده است.
احیای شاهراه ارتباطی چین-اروپا موضوعی است که کشورهای مسیر این جاده در حال انجام آن هستند. قطار عبوری از مسیر ریلی تبریز به کارس میتواند روزانه به طور متوسط ۷۰۰ کیلومتر را طی کند که از سرعت کامیون و حمل و نقل جاده ای بیشتر است و بدین طریق چین و بندر شانگهای از طریق ایران در سریع ترین زمان به اروپا متصل خواهد شد
ایران و ترکیه ظرفیت صنعتی، تجاری و اقتصادی زیادی دارند که تا حد زیادی دستنخورده باقیمانده و باید تلاش کرد تا ظرفیتهای بالقوه میان دو کشور به بالفعل تبدیل شود و در شرایط کنونی که بخش عمده ای از همکاریهای اقتصادی ایران با کشور همسایه ترکیه صورت می گیرد اجرای پروژه راه آهن بین دو کشور می تواند موجب گسترش فعالیت و اثرگذاری حمل و نقل ریلی شود و در سرعت بخشیدن به روند همکاری ها نیز موثر باشد و تحولی اقتصادی در سطح آسیا، اروپا، خاورمیانه و شبه قاره هند از طریق بندر چابهار به عنوان دروازه تجارت بین آسیای میانه بدنبال داشته باشد.
شبکه گسترده ریلی در تمام کشورهای دنیا یکی از ارزان ترین و ایمن ترین روش های جابه جایی مسافر و کالا محسوب می شود و ایجاد یک خط ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو قطب مهم در بحث تجارت منطقه ای و جهانی، می تواند اقتصاد آسیا و اروپا را شکوفا کند.
منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد کشور در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.
نکته ای که در این مورد جای سئوال دارد آن است که چرا دولت به اهمیت و ضرورت اتصال ریلی ایران به ترکیه در این نقطه پی برده و شروع به عملیاتی کردن آن نموده است اما چشم خود را به ضرورت و اهمیت احداث مرز زمینی برای تردد ناوگان باری از این نقطه بسته است و مرز بازرگان را با این شرایط ازدحام و تراکم کامیونها که باعث بروز مشکلات فراوان برای تجارت خارجی کشور و آزار و اذیت رانندگان شده رها کرده است؟!!!!
گیرم که چین حاضر بشه قطار های خودش رو بجای مسیر شمال دریای خزر، از ایران به سمت اروپا بفرسته (برید آمار ورود قطار های ترانزیت چین به کشور رو ببینید تا متوجه بشید که اصلا چنین چیزی نیست) .خب مگه الان ما به ترکیه وصل نیستیم؟ چرا از همین نقاط اتصال ریلی موجود که بی استفاده افتاده برای انتقال بار چین به اروپا از طریق ترکیه استفاده نمیشه؟ مگه ظرفیت این خط الان اشباع هست؟ همین الان هم که وارد خاک ترکیه بشید ریل برای اتصال به کارس وجود داره. چه نیازی به زدن خط جدید هست؟ آخه آدم که برای رونق یک منطقه اقتصادی کوچک منابع کل کشور رو خرج نمیکنه .
ملی فکر کنید نه ماکویی!!!
این خط برای اتصال پیوسته خط آهن ایران بعنوان مفصل اتصال خطوط ریلی کشورهای هممسایه ضرورت دارد . خط فعلی در دریاچه وان ترکیه مسدود است و هزینه های ترانشیب قطار واقعا هزینه بر است .