◄ تصمیماتی که قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را به بیراهه برد
یک کارشناس حمل و نقل گفت: پروژه قطار تندرو تهران قم اصفهان پروژه مفیدی بود که به بیراهه رفت.
یک کارشناس حمل و نقل گفت: پروژه قطار تندرو تهران قم اصفهان پروژه مفیدی بود که به بیراهه رفت.
به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی در جمع متخصصان این شبکه خبری نوشت: بر اساس مطالعات توجیهی قابل اعتنا (SNCF)، هزینه این پروژه با مفروضات اساسی در نظر گرفته شده، 1400 میلیون یورو برآورد شده بود.
بیشتر بخوانید:
احداث خطوط ریلی سریع السیر منطقی نیست
وی مفروضاتی را که در طرح توجیهی راه آهن سریع السیر تهران قم اصفهان مورد توجه قرار گرفته بود، به شرح زیر برشمرد:
ایستگاه طرف تهران همان ایستگاه موجود باشد،
1- محور تهران قم همان محور جدید دوخطه موجود باشد و فقط بهسازی، فنس کشی و برقی کردن محور موجود برای سرعت 250 کیلومتر در ساعت تا ایستگاه محمدیه انجام شود.
2- قطعه قم اصفهان حدفاصل محمدیه تا استادیوم ورزشی نقش جهان و ایستگاه مرتبط با ایستگاه مترو با شعاع حداقل 4000 متر و شیب حداکثر 15 در هزار برای سرعت 250 کیلومتر در ساعت در نظر گرفته شود و در واقع برای همه مسیر تهران تا اصفهان E250 هزینه کامل اجرای طرح به اضافه 20 ست ادوات ناقله حدود 1400 میلیون یورو برآورد شده بود.
علیخانی در ادامه مباحث انحرافی پروژه قطار سریع السیر تهران قم اصفهان را توضیح داد و گفت: محور جدید برای تهران قم و یا نظریه های هزینه آفرینی مانند عبور از زیر فرودگاه و تغییر محل ایستگاه قم به داخل بافت قدیمی ( که در زمان تهیه فاز مقدماتی ، مراجع و مقامات تقاضای انتقال ایستگاه قم به حاشیه را داشتند ) و بالاخره بردن ایستگاه اصفهان به درون بافت قدیمی ( که فعلا ضرورت ندارد و این مسئله می تواند در شرایط ادامه کار قطار تند رو به طرف شیراز و… مطرح شود)، این پروژه مفید را به بیراهه برد و فعلا هزینه طرح مذکور آنقدر ترسناک شده که شرح و تفصیل آن از حوصله این قلم خارج است.
خدا لعنت کنه با عث و بانیش
با عرض سلام و ارادت
تشکر از آقای مهندس علیخانی و توضیحات مبسوط و ارزند ایشان قطار تند رو تهران -اصفهان قرار بوده در همین مسیر تهران -قم جدید با مختصر تغییراتی میشود یک مسیر قطار مسافری با سرعت بالا و مورد قبول با حد اقل. هزینه ها را داشته باشیم
با تشکر مجدد