◄ لاشه کامیون های فرسوده در سال 1402 چقدر می ارزد؟
طرح نوسازی ناوگان جاده ای به دلیل برخی انتقادات از مسیر اصلی خود تغییر جهت داد و اکنون نیست اهداف این طرح تا چه حد محقق شده است.
طرح نوسازی ناوگان جاده ای به دلیل برخی انتقادات از مسیر اصلی خود تغییر جهت داد و اکنون نیست اهداف این طرح تا چه حد محقق شده است.
به گزارش تین نیوز، طرح هایی که در کشور ما با موضوع نوسازی خودروهای فرسوده مطرح می شود همواره چالش برانگیز بوده است. در مورد نوسازی کامیون های فرسوده این چالش در سال های اخیر بیش از گذشته به چشم می خورد چرا که به دلیل تورم افسار گسیخته، قیمت کامیون، حتی فرسوده ترین کامیون ها، به شدت افزایش یافته است.
گزارش روز را بخوانید؛
◄ اتوبان شیراز اصفهان و 3 خطری که رانندگان را تهدید می کند
◄ رانندگان کامیون: مبلغ عوارض آزادراهی متناسب با کیفیت آزادراه ها نیست
از سوی دیگر توان تولید کامیون سازان داخلی نیز به دلیل تحریم کاهش یافته است. به این ترتیب طرح هایی که برای نوسازی ناوگان جاده ای از قبل مطرح بود با دست انداز مواجه شده است.
به عنوان مثال طرحی که بر اساس آن مالکان کامیون های فرسوده می توانستند به ازای اسقاط یک کامیون، کامیون خارجی دست دوم 5 سال ساخت وارد کشور کنند به دلیل افزایش قیمت کامیون و توجیه ناپذیر شدن اسقاط کامیون های فرسوده به مانع برخورد کرد و سرانجام نیز شرط اسقاط کامیون به ازای واردات کامیون دست دوم برداشته شد.
سخنان اخیر رییس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده درباره قیمت گذاری این خودروها درسالجاری، این سوال را به ذهن متبادر کرده است که آیا بحث نوسازی ناوگان جاده ای و قیمت گذاری لاشه کامیون فرسوده نیز دوباره مطرح خواهد شد یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: ستاد نوسازی ناوگان و خودروهای فرسوده تعیین ارزش لاشه خودرو فرسوده را به انجمن صنفی مراکز اسقاط واگذار کرده و طی جلسات کارشناسی در هفته های اخیر به این نتیجه رسیدیم که نیمی از ارزش لاشه برای مراکز اسقاط و نیمی دیگر در اختیار صاحبان خودروهای فرسوده قرار بگیرد.
مشهدی شریف گفته است: در نهایت با کسر هزینه های اسقاط بین 5 تا 8 میلیون تومان بابت ارزش لاشه به مالکان خودروهای فرسوده پرداخت خواهد شد.
به نظر می رسد این نوع قیمت گذاری لاشه خودرو هیچ جذابیتی حتی برای مالکان خودروهای سواری فرسوده نیز ایجاد نمی کند و اگر قرار است طرحی برای نوسازی ناوگان جاده ای با لحاظ کردن اسقاط کامیون های فرسوده اجرا شود، قیمت گذاری منطقی این کامیون ها با توجه به واقعیت های بازار شرط اول موفقیت این طرح است.
مروری بر سابقه قیمت و قیمت گذاری کامیون های فرسوده
دقیقا یک سال قبل مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در این زمینه توضیح داده بود که بر اساس آیین نامه اجرایی، قرار بود در برابر هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود؛ اما به دلیل به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیونهای فرسودهای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر، افزایش ناگهانی داشته است.
بنابراین رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط را برای کامیونهای فرسوده ارائه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شده اند. به گفته این مقام مسئول قبلاً گواهی اسقاط 200 تا 300 میلیون تومان بوده، اما عدهای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودروی خود هستند، قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش دادند که چنین مبلغی برای رانندگان بسیار سخت و سنگین است.
از سوی دیگر یک سال قبل محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، اعلام کرده بود که وزارت راه و شهرسازی قصد دارد با واریز 800 میلیون تومان به حساب خزانه دولت، مجوز تردد کامیونهای اسقاطی را دریافت کند. این اقدام برای دریافت مجوز تردد کامیونهای اسقاطی، خلاف مصوبه سال 97 هیئت وزیران است.
طبق مصوبه هیئت وزیران، قرار بود در ازای واردات هر کامیون سه سال کارکرده، یک کامیون فرسوده نیز اسقاط شود؛ اما سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، سه تن معافیت برای هر کامیون در نظر گرفته است. برای مثال، در ازای یک خودرو وارداتی 44 تنی، خودرویی با وزن 41 تن قابل اسقاط خواهد بود، اما خودروهای موجود وزنی معادل 26، 38 و 40 تن دارند.
انتهای پیام
وقتی آدمهای ناشی پشت کار باشند بهتر این هم نیتجه نمی دهد .پس حال حال ها باید منتظر هوای پاک باید سوخت دود ش تو چشم مردم
ناشی نیستند.اتفافا خیلی ماهر وزبده هستند.منتهی به فکر جان ومال مردم نیستند فکر سود وجیب خودشان هستند فقط
من و برادرم بیست ساله باهم روی یک ماشین کارمیکنیم عمرماشین بالای چهل ساله نزدیک پنجاه سال عمرمونه برای نوکردن ماشین تموم خونه زندگیمونوبایدبفروشیم چطور میشه دوباره بااین کرایه ها دوباره سرپاشدبچه هامون بزرگ شدن هزارجورخرج دارن مگه دولت اقساطی وبدون دلالی وحمایتی ماشین واگذارکنه
من خودم کامیون مدل ۵۴ دارم از خدام هست ماشین نو داشته باشم از طرفی ماشین های قدیمی از لحاظ فنی و خشک بودن زیر بندی هزاران مشکل برامون درست کردن از دیسک کمر گرفته تا اصطلاک کمر شکن .پس دولت باید برابر اسقاط ماشین ماشین نو با اقساط معقول و قیمت منصفانه بده در غیر این صورت هیچ کس نمیاد گوشه جگرشو اسقاط کنه
داداش ماشین ۵۰ ساله یعنی ۵۰ سال سه لپه خوردی میخای دولت چکار کنه البته ک باید از جیب خودت نوسازی بشه
سلام من یه ماشین مدل پنجاه دارم عروسک .اسمش هست که مدل پایینه ولی چرخش مبارزه به صدتاماشین مدل بالای چینی.ماسه خانوارداریم نون میخوریم ازش وصدسال سیاهم اسقاط نمیکنیم بااین شرایط دلال بازی .داییم کامیون چینی داره ویه خانواده سه نفری هستن همیشه تومرزهاداره میگازه وحریف خرجش نمیشه ومیگه بایداینوبفروشم ویه مدل پایین بگیرم وگرنه این ماشین دیگه نون نمیده بهم.اگه جاده هادرست باشه ودست دلال چه ازباربری وچه نمایشگاه کامیون کنده بشه بدون طرح دولتی خودراننده میدونن ماشینشوچطوری به روزکنه ودولت چیه زحمت نمیندازه.بنده پولم به تریلی جدیدمیرسیدازوقتی این دولت اومدسرکارکه دلاربالای سی تمن شدسهمم ازتریلی جدیدشددهچرخ مدل پنجاه.پس کافی بازارثبات داشته باشه همچی برمیگرده به روال خودش.
به حرف دولت گوش کن ماشینت اگر فرسوده هس بده اسقاط 5الی 8 بهت میخرتش مالیات عوارض و هزینه اسقاط ازش کم میکنه ما بقیش بهت میده بدش یه کیلو بستنی دور هم بخورید
بايد براي اين کارها وهر کار دیگر که عامالمنفعه باشد افراد شکم سیر و دلسوز منصوب بشن تا هم چرخ زندگی مردم بچرخه هم چرخ اقتصاد کشور
چند سال گذشته تیم علم و عمل که تشکیل شده بود از صاحب نظران،نخبگان و تئوریسینهای حمل و نقل راهکارهای متعددی برای حل این مشکل و سایر مشکلات این صنف ارائه دادند که مقالاتش در همین سایت موجود است اما متاسفانه راهکارها عملی نشد
ممنون از زحمات خبرنگاران و مدیریت تین نیوز که منعکس کننده مشکلات و اخبار دقیق و صریح حمل و نقل هستند
باید اسقاط رو بر نمیداشتند تا هم جلوی دلال گرفته میشد باید در اول ماشین اسقاط میشد بعد مجوز ورود ماشین میدادند هم سوخت کشور کم میشد هم هوای پاک هم پول ازر که برای قطعه ماشین خارج میشه هم ترافیک جاده ایی هم تصادفات کم میشد
دولتبایداولماشینهایفرسودهروسیصدتومن بردارهیااگرندنشمارهنکنه. بعدشماشینهاییکهاورده قسطبندیکنهبدهدسترانندهاگررانندهندادوارداتماشین سنگینروازادکنیدخاهشاشرکتهادخالتنکنند ممنونازتون
دولت یه وقت ورشکسته نشه ۵ الی ۸ تومن
آقا لطفا بعد از جلسه صنعتی و سنتی مصرف کنید
فقط این را مطمئن هستم که کاری را به نفع مردم انجام نمیدن. مثل تامین اجتماعی که توسط دولت غارت شده اما پدر افراد تحت پوشش را درآورده اند
سلام
هر کشوری یک راه حل برای مشکلات دارد
اما مسولین کشور ما با رانت و پارتی سر کار هستند مثلاً یک انسان با هوش وعقل آقای میر سلیم نباید هیچ جایگاهی در دولت داشته باشد .واین روش گزینش مدیران باعث شده تا مشکلات درایران هر روز بیشتر وپیچیده تر شود
در مورد هوای پاک سی درصد آلودگی کشور برای موتورسیکلت های فرسوده هست . قیمت یک هندا چینی دوازده میلیون هست اما کارخانه های داخل هفتاد تا هشتاد میلیون می فروشند . موتورسیکلت اسقاطی را هم سیصد هزارتومان می خرند درصورتی که دولت اگر مستقیم از چین وارد کند و اسقاط هارا جمع کن مشکل هوای کشور ومصرف بنزین حل می شود
به نظرمن اگر میخواهند در ایران کامیونها را نوسازی کنند باید دولت به صاحبان کامیونهای فرسوده سوبسید بدهد واون قسطی را به راننده تحمیل کند که راننده بتونه از عهده اش بربیاد نه قسطی ماهی صد میلیون ماهی پانزده میلیون من خودم ماشین باسن پنجاه سال دارم
دولت باید کاری بکنه که صاحب ماشین اسقاط خودش اسقاط کننده باشه نه یه عده دلال مفت خور
سلام کامیون فرسوده باید به قیمت واقعی مثلاً ۲میلیاردمی ارزد ۱/۵میلیارد بردارد و معارف از گمرک کنند ووام کم بهره کامیون خریداری را دولت انجام دهد تا تمامی کامیون های ایران نوسازی گرددوتنهاباصرفه جویی گازوییل میتوان همه کامیون های فرسوده عوض کرد
دولت نمیخواهد کامیون های فرسوده را عوض کنند اگر میخواهد عوض کنند معاف از گمرک کنند ووام کم بهره دولتی بدهد تنها با صرف جویی مصرف گازوئیل پول گمرکات در می آید ودلالان نمیزا ند تمام کامیون های فرسوده نو سازی شوند
با سلام بنده یه کشنده سال ۹۰خریداری کردم وبعد رفتم تعویض پلاک هیچ موردی نداشته بعداز چند مدت متوجه شدم شکایت رو ماشین هستش پیگیرشدم دیدم اطلاعات نیروی نظامی قم هست حالا خلافی بوده یا جناب سرهنگی خلاف کرده حالا من یا امثال من که با ان ماشین خرج خانواده میدیم با کمر عمل جراحی شده پشت همان ماشین میشینم که دست دراز نکنم به کسی همین ماشین رو دارم و مستاجر ام هستم و داری سه فرزند حدود ده سال هست جلوگیری از نقل انتقال رو ماشین هست اگه همان روز اول اسقاط میکردند بهتر بود میشد با قرض یه طوری خرید نه الان که ۸۰میلیون بوده شده دو میلیارد از کجا بیارم با این سن شصد سالگی نه یارانه میدند تازه جلو درامد و مخارج زن و بچهامو میخواند اسقاط کنند خدا رو خوش میاد فقط دولت زورش به ضعیف میرسد ممنون میشم پیگیری کنید ممنون
ممنونم
آقا پرچمدار خودمم مدل ماشینم 1345وخدمم مریضم
یعنی کامیونت یک میلیارد تومانی بابتش دوبی تومان پرداخت میشه؟خب کیلویی بفروشی که سه برابر مبلغ پول دریافت میکنی؟بنظرشما معقوله؟
خداوکیل چرامینی بوسهاقدیمی یاخاورهامدل۵۲تا۷۲جمع نمی کنید خجالت داره مگه نمیگید کمبودسوخت هست خب اینها اگرچه پول میخواهندبرااسقاط درعوض درسوخت چندبرابرکمک هزینه دولت هستن
بنده خاور 608مدل 1355دارم قیمت اسقاط خاور چند هست میشه برام بفرستی ممنونم
احتمالا درمورد گواهی اسقاط اطلاعات تون درست ب دلال ربطی ندارد،شخصی کامیون داشت میتونست با اسقاط کامیون خودش یدونه کامیون وارداتی رو بگیره.بجاش با بهانه دلال بازی خراب کردین.الان چند صدهزار مجور واردات دادن اسقاط نکردن.اونایی که کامیون فرسوده دارن تکلیف شون چیه.اصلا میتونن با کامیونهای وارداتی در حمل بار هماهنگ بشن؟اسقاط هم که نمیکنن.طرف مجبور کامیونش که سرمایه ش بده ب ی عده دلال اسقاط بکنن سودش ببرن.