بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

هیچ شرکتی در ایران واگن مترو تولید نمی‌ کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: به هیچ عنوان تاکنون در کشور قطارهای مترو ساخته نشده و حتی یک رام قطاری که تولید شده بود، با اما و اگرهای زیادی همراه است تا به تولید صنعتی برسد.

هیچ شرکتی در ایران واگن مترو تولید نمی‌ کند
تین نیوز |

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: به هیچ عنوان تاکنون در کشور قطارهای مترو ساخته نشده و حتی یک رام قطاری که تولید شده بود، با اما و اگرهای زیادی همراه است تا به تولید صنعتی برسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از شهر، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در رابطه با اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با توان یکی از شرکت های واگن سازی کشور در تولید سالیانه یک هزار دستگاه واگن مترو، اظهار کرد: احساس بنده این است که ایشان قطارهای مترو را با قطارهای بین شهری اشتباه گرفته اند.

وی با بیان اینکه فناوری قطارهای مترو کاملاً متفاوت تر از قطارهای بین شهری است، یادآور شد: به هیچ عنوان تاکنون در کشور قطارهای مترو ساخته نشده و حتی یک رام قطاری که تولید شده بود، با اما و اگرهای زیادی همراه است تا به تولید صنعتی برسد.

تشکری هاشمی تأکید کرد: اگر منظور ایشان قطارهای بین شهری است، بنده نیز موافقم که در داخل کشور تولید می شوند؛ البته این قطارها نیز قدیمی است و به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل برمی گردد و باید شرکت های تولیدکننده قطارهای بین شهری به سمت فناوری های نو بروند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه نه واگن سازی پارس و نه واگن سازی دیگری قطار مترو تولید نکرده اند، گفت: ممکن است برخی شرکت ها قطعاتی را ساخته باشند اما شرکت سازنده واگن مترو در کشور نداریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر تیم مدیریت شهری پایتخت به چین و انعقاد قرارداد خرید ۷۹۱ واگن مترو، خاطرنشان کرد: بر اساس این قرارداد منعقد شد تکنولوژی ساخت ۵۵ درصد از واگن ها به ایران و دانش تولید بوژی به شرکت واگن سازی تهران منتقل شود و با این اقدام، دیدگاه بومی سازی نیز محقق خواهد شد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد واگن ها در ایران تولید خواهد شد و از این میزان ۵۵ درصد محصول ایرانی خواهد بود، اظهار کرد: قرار بر این شد بین ۱۲ تا ۱۶ ماه اولین گروه واگن ها وارد تهران شود و ظرف چهار سال ۷۹۱ واگن به تدریج به خطوط تزریق شوند.

وی همچنین در خصوص جزئیات سفر ۱۰ روزه به چین و مطرح شدن برخی انتقادات به طولانی بودن این سفر، یادآور شد: ما در طول این مدت از ۱۳ شهر چین بازدید کردیم و بعضاً در روز ساعت ‎ها در هواپیما و یا قطار سریع السیر به سر می بردیم و روزانه یک یا در نهایت دو شهر را مورد بازدید قرار دادیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه بازدید از یک شرکت، کارخانه و یک خط تولید و برگزاری جلسات بحث و بررسی و مذاکره نشست هایی طاقت فرسا را رقم می زند، خاطرنشان کرد: آنچه که می توانم بگویم این بود که تمام اعضای هیئت حاضر در چین، تمام توان خود را به کار گرفتند تا به دنبال حضور در جلسات و بازدیدها با وجود خستگی هایی که در چهره ها مشخص بود، اهداف موردنظر حاصل شود.

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خوشبختانه در این سفر نتایج خوبی گرفته شد، تصریح کرد: بسیاری از مواردی که ابهام داشت، در این سفر رفع ابهام شد؛ در مواردی ممکن است تصمیم اشتباهی بگیریم و هزاران میلیارد تومان خسارت به دنبال داشته باشد اما این سفر باعث شد که دیدگاه ها نسبت به مسائل تغییر کند.

وی با اشاره به تفاهمات صورت گرفته برای تأمین هزار دستگاه اتوبوس دو کابین گازسوز و هزار دستگاه اتوبوس تک کابین برقی، گفت: زمان آغاز ساخت این اتوبوس ها پس از حضور هیئت چینی در تهران مشخص خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید پاسخ

    اولا ) اگر به گفته ایشان هیچ واگن سازی در کشور به تولید واگن مترو اقدام نکرده ، پس آنهمه پول و بودجه و اعتبار که برای واگن مترو ملی از جیب ملت هزینه شد کجا رفت؟ مگر قرار نبود خط تولید آن در شهریور 1400 شروع به کار کند؟ چه بلائی آمد بر سر بودجه ای که از فناوری ریاست جمهوری گرفته شد؟
    ثانیا) مگر چینی ها یکبار تکنولوژی ساخت قطار مترو را به واگن سازی تهران نفروختند؟ مگر این ملت چند بار باید پول بدهد برای خرید تکنولوژی واگن مترو از چین؟
    ثالثا) این عضو محترم شورای اسلامی شهر تهران زحمت بکشند و سری به شرکت های ناوگان ساز داخلی بزنند تا متوجه بشوند که دانش فنی تولید بوژی مترو سال هاست که بومی شده است .
    رابعا) اینکه چند تا نقشه از چینی ها بگیرید و ورق ها را طبق نقشه چینی بهم جوش بدهید و بقیه قطعات وارد شده از چین را سر هم کنید ، اسمش بومی سازی نیست. بعد از یکبار تجربه مونتاژ واگن چینی در شرکت واگن سازی هنوز در مرحله مونتاژ کاری گیر کرده اید.خودتان و ملت را گول نزنید.
    خامسا) فکری به حال تعمیر و نگه داری و قطعه یدکی و دپو کرده اید؟ برای همین 1500 واگنی که روی دستتان مانده دپو و فضای تعمیراتی دارید که حالا میخواهید 791 دستگاه دیگر به آن اضافه کنید؟
    سادسا) چند دستگاه از واگن های فعلی منتظر اورهال هستند؟ شما که از عهده تعمیرات اساسی 1500 واگن بر نمی آئید چطور میتونید مدعی نگه داری 1500 + 791 دستگاه باشید؟
    سابعا ) چرا 791 دستگاه واگن ؟ این عدد 791 از کجا و طبق چه محاسبه ای بدست آمده ؟