بازدید سایت : ۳۲۷۴۳

◄ پندی از وصیتنامه امام راحل برای دولت چهاردهم و جدول چالش - راهکار

در کنار نظام مالیاتی که نقش بسیار مهمی در شئون مختلف زندگی مردم ایفا می نماید، نظام گمرکی، نظام بیمه قراردادها، نظام بانکی، نظام شهرسازی، نظام بازنشستگی، بهزیستی، نظام بودجه، نظام تملک و تمتع، نظام خصوصی سازی و ... نیز اهمیت بالایی دارند.

پندی از وصیتنامه امام راحل برای دولت چهاردهم و جدول چالش - راهکار
تین نیوز

در آن لحظه ای که امام (ره) ناراحتی قلبی پیدا کرده بودند، ما به شدت نگران بودیم. وقتی که من رسیدم، ایشان انتظار و آمادگی برای بروز احتمالی حادثه را داشتند. بنابراین، مهمترین حرفی که در ذهن ایشان بود، قاعدتا می باید در آن لحظه حساس به ما می گفتند. ایشان گفتند: قوی باشید، احساس ضعف نکنید، به خدا متکی باشید، «اشدّاء علی الکفّار رحماء بینهم» باشید، و اگر با هم بودید، هیچ کس نمی تواند به شما آسیبی برساند.

به نظر من، وصیت 30 صفحه ای امام (ره) می تواند در همین چند جمله خلاصه شود، از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، 68.04.12 و کلیپ منتشر شده 1403.03.13.

احیای 2 هزار واحد در دوره ریاست قوه قضائیه و بیش از 8 هزار واحد در دوره ریاست قوه مجریه (جمعا بیش از 10 هزار واحد) را می توان یکی از بزرگترین موفقیت های رئیس جمهور شهید دانست که جایگاه ایشان در دل ها را مستحکم تر نمود (تین 273485).

رابطه سه قوه نظام ایران

شاید بتوان ادعا نمود که سابقه طولانی رئیس جمهور شهید در قوه قضائیه به ویژه مدتی که ریاست این قوه را بر عهده داشتند فرصتی بود برای آشنایی بهتر ایشان با مشکلات اصلی مردم به خصوص موضوعات اشتغال، معیشت ... و عوامل ایجاد آنها.

(آنچه در کتاب نقشه راه بلوغ با عنوان رابطه موثر سه قوه تشریح شده مبین نقش قوه قضائیه به عنوان بازخورد به دیگر قوا است) 

به نظر می رسد یکی از مظاهر مهربانی زیاد بین مومنین در آیه 29 سوره مبارکه فتح که امام راحل (ره) در آخرین لحظات عمر شریف خود به رهبر انقلاب فرمودند، دلالت بر این امر دارد که عوامل دشوار کننده زندگی و معیشت مردم شناسایی و رفع گردد، بیان دیگر آنچه حضرت علی (ع) به عنوان اولین هدف پس از جنگ با دشمنان در نامه 53 به مالک اشتر میفرمایند (اصلاح کار مردم).

اهداف کلی برنامه هفتم از نگاه رهبر معظم انقلاب (شکوفایی اقتصاد، همراه با عدالت): برای پایان این برنامه اهدافی را ذکر کرده اند که این اهداف خیلی مهم است: تک رقمی کردن تورم؛ اصلاح ساختار بودجه؛ تحول در نظام مالیاتی؛ (تین 273485).

در کنار نظام مالیاتی که نقش بسیار مهمی در شئون مختلف زندگی مردم و معیشت ایشان ایفا می نماید، نظام گمرکی، نظام بیمه قراردادها، نظام بانکی، نظام شهرسازی، نظام بازنشستگی، بهزیستی، نظام بودجه، نظام تملک و تمتع، نظام خصوصی سازی و ... نیز اهمیت بالایی دارند که شناخت و داشتن راهکارهای موثر و تجربه شده، مهمترین انتظارات از رئیس جمهور آینده است.

به دلیل تاثیر و تاثر این عوامل از و بر یکدیگر، می توان از الگوی پیشنهادی معاونت برنامه ریزی راه آهن برای ارزیابی اولیه پروژه ها در سال 82 که برای ادارات کل ستادی فنی بویژه دفتر بودجه ارسال گردید استفاده نمود تا اهداف خود را از پروژه های پیشنهادی برای تخصیص بودجه مدون نموده و سایر گزینه های موثر جایگزین دیگر ادارات کل را نیز بیان نمایند (مانند Logical Frame Work).

گزینه های مختلف برای دستیابی به اهداف ریلی را می توان با جدول مشکلات - راه حل ها (چالش - راهکار) 850231، که در معاونت برنامه ریزی و اموربین الملل تهیه شد تشریح نمود، در این جدول راهکارهای فنی ادارات کل ستادی (زیربنایی، ناوگان و بهره برداری) برای دستیابی به اهداف شش گانه 1- افزایش ظرفیت، 2- افزایش ایمنی، 3- کاهش هزینه، 4- ارتقای بهره وری، 5- افزایش سهم و 6- جذب سرمایه تشریح شده که با بررسی آنها و کمی نمودن شاخص ها در هر پروژه، بهتر می توان به راهکار بهینه دست یافت.

یکی از نمونه های خوب که می تواند اهمیت این جدول را نشان دهد پروژه برقی کردن راه آهن گرمسار - اینچه برون است که برای افزایش ظرفیت مسیر به 10 میلیون تن و با برآورد بیش از یک میلیارد دلار از سوی روسیه پیشنهاد شد در حالیکه ظرفیت فعلی بالا و راهکارهای دیگر با هزینه، ریسک و زمان کمتر برای تحقق این هدف موجود و در داخل قابل اجراست (تین 242952). 

جدول سیاسی

برای دستیابی به اهداف اصلی نظام برای اصلاح کار مردم (نامه 53) مانند افزایش امنیت، ثبات، ارتقای معیشت، افزایش اشتغال، رفع تبعیض، کاهش فاصله طبقاتی، بازنشستگی باعزت و به طور خلاصه رشد امید که می توان آنها را تعبیر رحمانیت آیه 29 سوره مبارکه فتح و وصیت امام راحل (ره) دانست، باید بررسی های دقیق تری برای ریشه یابی مشکلات مردم و یافتن راهکار بهینه انجام پذیرد (مرکز پژوهش های مجلس، مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص) تا سهم هریک از سامانه های مالیاتی، گمرکی، بیمه، بانکی ... بر هر شاخص از اهداف اصلی نظام اقتصادی کشور مشخص گردد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید بابایی

    جناب قربانعلی بیک، با درود، علی رغم نقاط قوت، اشکال این دست از یادداشت ها رفرنس دادن به منابع و مفاهیم مختلفی است که بعضا غیر مرتبط هستند و امکان راستی آزمایی آنها نیست، لذا نه تنها از ایده ای که قصد انتقال آن را دارید پشتیبانی نمی کنند بلکه مخاطب را حتی از بخش فنی و درست ایده ها هم بی اعتماد می سازد. اشاره همزمان به آیات، روایات، وصیت نامه ها و عملکردهای غیر مکتوب و تاریخ گذشته از انسجام مطلب می کاهد و ذهن خواننده را قبل از درک درست ایده ی اصلی از ادامه باز می دارد. در طرح مسائل علمی بهتر است با زبان علم سخن گفت که قابل سنجش و ارزیابی است. پیوند زدن علم با مفاهیم غیر علمی و بعضا سیاسی و اخروی نه تنها کمکی به توسعه علمی و حل مسائل کشور نمی کند بلکه به مضامین اخلاقی و حتی بخش های مثبت ایده ها هم آسیب می زند. مسائل کشور امروز از پیچیدگی بسیاری برخوردار است و ساده اندیشی است که حل آنها را اینگونه نازل تصور نمائیم.

    • عباس قربانعلی بیک

      سلام و درود بر جناب آقای بابایی عزیز
      ضمن تشکر از توصیه‌های ارزشمند جنابعالی،
      و عذرخواهی در تبیین و تشریح ناقص برخی دیدگاه‌ها که بدلیل تقید بر کوتاه بودن یادداشتها است، همانگونه که عنایت دارید یکی از نقاط پرتنش در ابعاد زندگی روزمره در محل تلاقی مباحثی مانند علم عمل، علم و اخلاق، علم و ایمان و ... رخ می‌نماید
      هدف اصلی در این یادداشت تاکید بر اهمیت مهربانی با مردم در ارکان اصلی اقتصادی کشور مانند مالیات، گمرک، بانکها و ... است که متاسفانه برخی از مسئولان از آن غفلت نموده و نه تنها سبب تشدید مشکلات میشوند بلکه دلهای مردم که پایگاه سرمایه اصلی اجتماعی کشور است را از یکدیگر دور می‌نمایند

  • مجید بابایی

    با تشکر، در صداقت گفته های شما تردید ندارم و البته تلاقی علم و اخلاق که اشاره داشتید امری است کاملا علمی و حرفه ای همچون مسولیت های اجتماعی که هر یک از ما در کنار مسولیت های حرفه ای بر عهده داریم. تصور کنید یک شرکت مهندس مشاور و یا حتی یک مهندس ناظر ساختمان در طرح های پیشنهادی به این بخش از مسولیت ها بی توجه باشند و فجایعی نظیر متروپل و پلاسکو رخ دهد. و یا اطلاعات محرمانه شرکتی را که در آن کار می کنیم را به بیرون درز کنیم. اینها همه در حوزه اخلاق حرفه ای است که تحت عنوان Code of Conduct یا Professional Responsibility از آنها یاد می شود.
    من تاکنون در هیچ مقاله علمی ندیده ام به گفته های شفاهی سیاستمداران رفرنس دهند که هیچکدام بر پایه فکت و یافته های علمی نیستند. مسئله علم و ایمان هم که اشاره کردید همان علم و اخلاق و مسولیت های اجتماعی است با این تفاوت که ایمان بار معنوی دارد و مسئله ای کاملا شخصی است و پیوند زدنش با علم به هر دو خدشه وارد می کند. در همین دوران ما کم نبوده اند که از این محل برای خود بهره ها بردند، با پیشانی های به ظاهر پینه بسته نه تنها کمکی یه توسعه کشور نکردند که در مقابل جایگاه دین و ایمان را هم بشدت تضعیف کردند.
    و در آخر اشاره خوبی دارید به مهربانی با مردم در حوزه های مختلف توسط کارگزاران و مجریان. این موضوع مهمی است اما روش برخورد و اصلاح آن از طریق توصیه و رفرنس دادن به آیات، احادیث و وصیت نامه ها نیست که اگر کارساز بود در کشور در این پنچ دهه نتیجه می داد. روش درست، اصلاح ساختار حکمرانی است و البته رعایت انصاف در نقد پدیده‌ ها، این هم بویژه برای ما محققین اهمیت دارد که بدون سوگیری و صرفا مبتنی بر روش های علمی به مسائل کشور بنگریم. مثلا اینکه فلان شخص در فلان تریبون چه گفته نمی تواند از ایده ها و راهکارهای فنی ما پشتیبانی کند.
    با پوزش از طولانی شدن یادداشت.

    • عباس قربانعلی بیک

      با سلام
      ضمن تشکر از توضیحات تکمیلی شما،
      ارجاع به سخنان امام ،ره، یا رهبری فقط جنبه مذهبی ندارد و در اینجا جنبه حکمت آمیز صحبت ایشان مورد نظر بوده و هست
      فرض کنیم صحبت از نصایح حضرت لقمان یا دیدگاهها و نظرات افلاطون و ارسطو و ... ایشان بود،
      توصیه این آیه به مهربانی هم نیاز به فهم و درک مردم و بلوغ ایشان دارد، شاید شرایط بلوغ فراهم نشده بود ولی الان بنظر می‌رسد شرایط بسیار بهتر شده است

    • پیمان

      پاسخ عالی بود جناب بابایی عزیز🙏

  • پیمان

    این حرفا چی بودمگه یه کشور با 90م جمعیت رو میشه با دو تا جمله از امام و نهج‌البلاغه چرخوند ای بابا