بازدید سایت : ۲۹۸۸۱

طرح اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در توسعه راه های مواصلاتی تاجیکستان

طرح های اجرایی در این منطقه باید مراکز اصلی تولید و صادرات تاجیکستان را با شبکه های حمل ونقل منطقه ای پیوند دهد.

طرح اتحادیه اروپا برای سرمایه گذاری در توسعه راه های مواصلاتی تاجیکستان
تین نیوز

سخنگوی ارشد کمیسیون سیاست خارجی و امنیتی اروپا، با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت های تاجیکستان برای رونق مسیر حمل و نقل ترانس خزر، گفت: طرح های اجرایی در این منطقه باید مراکز اصلی تولید و صادرات تاجیکستان را با شبکه های حمل ونقل منطقه ای پیوند دهد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، پیتر استانو، در مصاحبه با خبرگزاری ترند، اقدامات مهم برای توسعه راه های مواصلاتی و حمل و نقل در تاجیکستان را برشمرد و افزود: مطالعه اتحادیه اروپا در مورد اتصالات حمل و نقل پایدار بین اروپا و آسیای مرکزی اهمیت ایجاد یک مرکز لجستیکی در گذرگاه مرزی فتح آباد و برق رسانی به خط راه آهن شمالی (بین خجند و مرز ازبکستان) را لازم می داند.

وی گفت: این اتصال باید شامل منطقه اقتصادی سغد و بخش شمالی منطقه نیز باشد تا مراکز اصلی تولید و صادرات تاجیکستان را با شبکه های حمل و نقل منطقه ای پیوند دهد.

استانو توضیح داد: اتحادیه اروپا در حال ایجاد یک پلتفرم هماهنگی برای افزایش علاقه به سرمایه گذاری در میان سرمایه گذاران بالقوه است و یک برنامه کمک فنی برای حمایت از مطالعات امکان سنجی و با هدف اقتصادی ساختن پروژه ها آماده می کند.

وی همچنین بر اهمیت مشارکت تاجیکستان در مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر (TITR) تاکید کرد و گفت: ترانس خزر فراتر از یک مسیر زمینی جایگزین برای حمل و نقل کالا بین آسیا و اروپا است و باید رویکرد شبکه ای داشته باشد و نیاز کشورهای آسیای مرکزی را برای ارتباط بهتر با یکدیگر برآورده کند تا منافع اقتصادی پایداری را برای کل منطقه به همراه داشته باشد.

مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر موسوم به کریدور میانی از جنوب شرق آسیا و چین آغاز می شود و از قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان می گذرد و پس از عبور از بیشتر کشورهای اروپایی به آلمان و دریاهای غرب اروپا می رسد.

به عقیده کارشناسان، با توجه به حمله روسیه به اوکراین، تحریم های اعمال شده و در نتیجه انسداد مسیر حمل و نقل از طریق روسیه، کریدور میانی اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. با این حال، با وجود برنامه های توسعه فعلی و سرمایه گذاری های جاه طلبانه، کریدور میانی حتی در میان مدت و بلندمدت نمی تواند به طور کامل جایگزین حمل ونقل زمینی از طریق روسیه شود، با این وجود، سرمایه گذاری ها برای تقویت رقابت و تنوع بخشیدن به مسیرهای حمل و نقل مفید و ضروری هستند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.