◄ توسعه هوایی یا ریلی؟ / توسعه فرودگاه امام خمینی را فراموش کنیم
برخی کارشناسان حمل و نقل می گویند با توجه به از دست رفتن این فرصت، حتی اجرای فازهای توسعه این فرودگاه هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است منابع مالی موجود برای اتمام خطوط ریلی ناتمام هزینه شود.
در حالی که قرار بود فرودگاه امام خمینی به دلیل موقعیت تزانزیتی کشورمان به هاب هوایی منطقه تبدیل شود اما اینک برخی کارشناسان حمل و نقل می گویند با توجه به از دست رفتن این فرصت، حتی اجرای فازهای توسعه این فرودگاه هم دیگر توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است منابع مالی موجود برای اتمام خطوط ریلی ناتمام هزینه شود.
به گزارش تین نیوز، شماری از کارشناسان می گویند تبدیل شدن فرودگاه امام خمینی به هاب یا قطب حمل و نقل یا مرکز تبادل سفر دیگر امکان پذیر نیست و فرصت ها برای رسیدن به این هدف از دست رفته است.
به اعتقاد کارشناسان، فرودگاه امام خمینی دیگر حتی در تعریف لغتی هاب هوایی نیز نمی گنجد چرا که هاب منطقهای مرکزی است که مقصد اکثر سفرهای حملونقل همگانی است و سفرها از آنجا به مناطق دیگر توزیع میشود.
این کارشناسان همچنین می گویند فرودگاه امام خمینی حتی در بحث زیرساختی و شکل و شمایل و معماری نیز با آنچه در جهان مشاهده می شود متفاوت است چرا که تقریبا همه این کشورها ، کار معماری و حتی ساخت فرودگاه هاب خود را را به چند کشور و کمپانی معدود سپرده اند که در لین زمینه تجربه دارند و ما در شرایط تحریم به واردات چنین خدمات فنی مهندسی دسترسی نداریم.
کارشناسان تاکید می کنند ترمینال فرودگاه امام خمینی اگرچه خاص است اما نهایتا شبیه ترمینال های اتوبوسرانی طراحی شده است.
به گزارش تین نیوز، یکی دیگر از دلایلی که کارشناسان را به این باور رسانده که فرودگاه امام خمینی نیاز به توسعه ندارد، تعداد ناوگان هوایی کشور لست.
به گفته آنان، برای توسعه فرودگاه امام خمینی ناوگان مدرن و کاملی از مجموعه هواپیماهای کوتاه برد ، میان برد و برد بلند نیاز است که ما نداریم.
ضمن این که از نظر روابط بین المللی فرودگاهی به خاطر تحریم ها دچار مشکل هستیم.
کارشناسان معتقدند در چنین شرایطی با در در وضعیت فعلی، هیچ هزینه اضافی برای توسعه فرودگاهی اقتصادی نیست و بهتر است منابع مالی موجود برای تکمیل و ساخت ۲۵ هزار کیلومتر شبکه ریلی هزینه شود.
توسعه فرودگاه امام ابدا توجیه هوانوردی و اقتصادی ندارد. این فرودگاه با داشتن دو ترمینال می تواند سالیانه ۱۵ میلیون مسافر پردازش کند که در شرایط انزوای هوانوردی ایران و قطع پروازهای اروپائی و امریکا و کانادائی بسیار بالغ بر ظرفیت هم هست. لذا تخصیص بودجه به این فرودگاه غیر منطقی است مگرآنکه چینی ها مستقیم آمده و سرمایه آورده و خود فرودگاه را توسعه داده و با ناوگان خود مسافر را به اروپا و امریکا و کانادا برده و پروازهای توریستی بین ایران و چین برقرار کنند. البته چینی در شرایط بحرانی موجود چنین کاری نخواهد نمود. با توجه به کسری بودجه ادعائی دولت در سال ۱۴۰۴ که بسیار مشکوک است ، علی الخصوص با تولید سه میلیون بشکه نفت در روز با متوسط قیمت هر بشکه ۶۸ دلار برای انواع سبک و سنگین و فروزان و غیره ، بهتر است بودجه ملی به راه آهن تخصیص داده شود و عجالتا بودجه خزانه فقط برای داخل کشور هزینه شده و از هزینه های نظامی کاسته و به پروژه های غیر نظامی رسیدگی شود تا اقتصاد و تولید منطقی شود و نرخ ارز بشدت کاهش یابد. برای اینکار باید از متخصصین واقعی و نه سفارشی سهمیه ای استفاده شود که فعلا چنین است.