◄ یک پیشنهاد برای یخزدایی در راهداری زمستانی
یک کارشناس حملونقل پیشنهاد داد با توجه به نزدیکی به ایام سرد پاییز و زمستان مسئولان امر ضمن توجه به مضرات استفاده از نمک برای یخزدای جادههای کشور، در خصوص جایگزینی آن از همین حالا چاره اندیشی کنند.
یک کارشناس حملونقل پیشنهاد داد: با توجه به نزدیکی به ایام سرد پاییز و زمستان مسئولان امر ضمن توجه به مضرات استفاده از نمک برای یخزدای جادههای کشور، در خصوص جایگزینی آن از همین حالا چارهاندیشی کنند.
به گزارش تیننیوز، رضا مرادی در مورد روشهای یخزدایی در جادههای کشور گفت: استفاده از نمک کوهی سرند شده، بهدلیل ارزانی و فراوانی، یکی از متداولترین روشهای یخزدایی جادههای کشور است.
وی با بیان اینکه سالانه هزاران تن نمک در مسیرهای کوهستانی کشور مصرف میشود، افزود: با توجه به مضرات استفاده خالص نمک در جادهها به سازهها و تاسیسات راه، امروزه مخلوط نمک کوهی سرندی و ماسه 8-2 میلی متر با درصد متوسط 40 درصد نمک (شیمیایی) و 60 درصد ماسه (سایشی) استفاده میشود.
این کارشناس تاکید کرد: بهترین زمان پاشیدن مخلوط مورد نظر در جادهها، بعد از اتمام بارش برف و بعد از برفروبی با ماشینآلاتی نظیر گریدر و برفروب است اما بهدلیل تردد همزمان در راهها این کار نباید بدون برفروبی و کنار زدن برفها صورت گیرد چرا که باعث تجمع برف در محلهای پاشش میشود.
به گزارش تیننیوز، او خاطرنشان کرد: آسیبهای نمک به رویه راه، سازهها (پلهای فلزی و بتنی)، تاسیسات راه (انواع علائم و حفاظهای فلزی موجود در راهها)، خودروهای عبوری و محیطزیست پیرامون راه جدی بوده و خسارتهای زیادی را به آنها وارد میسازد که از این بابت سالانه هزینههای هنگفتی بابت ترمیم راه و تاسیسات آن در اثر استفاده نمک مصرف میشود.
مرادی گفت: امروزه محلول کلسیم و منیزیم، امولسیونهای آمونیاکی، سنگ ماسه آهکی رس دار و... از آلترناتیوهای دوستدار محیطزیست هستند که باید جایگزین روش سنتی نمک کوهی شوند.
سلام کو گوش شنوا آقای مرادی