◄ مشکل پنهان قیمت بالای خودرو، کاهش درآمد دولت است
ارزانی خودرو و افزایش قیمت سوخت، برای اقتصاد اقشار پردرآمد خوب است اما برای اقشار متوسط که خودروی آنها به روز نشده جز افزایش هزینه مصرف چه دارد؟
یک کارشناس حملونقل در مورد دیدگاههایی که بر افزایش قیمت سوخت و کاهش قیمت خودرو تاکید دارد، گفت: به نظرم مناسبتر است این فرضیات بر روی کاغذ ردیف و نتیجه اقتصادی آن برای مردم، محیط زیست، منافع ملی، درآمد دولت و سایر نکات مثبت و منفی آن بررسی و آنگاه تصمیم بهینه اتخاذ شود.
محمد مهدی کبیری با بیان این مطلب در شبکههای اجتماعی نوشت: فرض کنیم در سال ۹۸ این کار انجام شود، برخی فرضیات متصور به شرح زیر است:
۱- خودرو نصف قیمت شود، یعنی حدود معادل قیمت بینالمللی، (بر حسب دلار )
۲- چند درصد خودروهای خود را تعویض میکنند؟ قطعا مصرف بنزین این بخش کم میشود.
۳- خودروهای قدیمی بند قبل کجا میرود؟
۴- آیا این ارزانی باعث میشود که خودروهای فرسوده از رده خارج شوند؟
۵- ارزانی خودرو و ورود خودروهای جدید کم مصرف خارجی، برای اقتصاد اقشار پردرآمد خوب است اما برای اقشار متوسط که خودروی آنها به روز نشده (شاید از مدلی به مدل دیگر اما با مصرف معمول امروز) جز افزایش هزینه مصرف چه دارد؟
۶-با مافیای خودروسازی و نصف شدن قیمت خودرو چه باید کرد؟
۷- با کاهش درآمد دولت در بخش ورود خودرو و مالیات ماخوذه از خودروسازان چه میکنید؟
کبیری تاکید کرد: تجربه میگوید دولت معمولا از پیشنهادهای کارشناسان استفاده و فقط بنزین را گران کرده و از بقیه قسمتهای پیشنهاد از جمله کاهش قیمت خودرو استنکاف خواهد کرد.