◄ جای خالی اتوبوسهای الکتریکی در حملونقل عمومی درونشهری
متأسفانه به نظر میرسد حوزه حملونقل شهری به سیستم سعی و خطا تبدیل شده که مدیران در آن به کارآموزی میپردازند.
یک کارشنایس حملونقل معتقد است: زمانی میتوان یک سیستم ریلی درونشهری مناسب را برای شهر در نظر گرفت که از سیستمهای موجود چون اتوبوس و تاکسی نهایت استفاده شده باشد.
به گزارش تین نیوز، مهرداد عبدالهی این مطلب را در شبکههای اجتماعی و به دنبال انتشار دیدگاههایی بیان کرد که بر راهاندازی سیستمهای حملونقل ریلی در شهرها، در هر شرایطی تاکید دارند.
او افزود: برای راهاندازی یک سیستم ریلی درون شهری ریلی مناسب، همچنین باید نگاهی به ظرفیتهای داخل شود که توجیه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی برای مملکت داشته باشد.
وی تاکید کرد: این در حالی است که هنوز و بعد از این همه سال، سیستمی چون مترو هم نیاز به محصولات وارداتی و متخصصان خارجی در تمامی بخشهایش دارد.
این کارشناس ادامه داد: حتی در سیستم اتوبوسرانی نیز هیچ کاری به غیراز واردات اتوبوسهای مفصلی برای خطوط ویژهای که کاربرد خود را با ورود خودروی شخصی از دست دادهاند، انجام نشده است.
وی با اشاره به اقداماتی که از سوی مسئولان برخی شهرها برای راهاندازی سیستمهای حملونقلی ریلی همچون مونوریل انجام میشود، اظهار کرد: چرا باید به سراغ سیستمهای انبوهبری رفت که هیچ توجیهی با توجه به تحریمها و..... برای کشور ندارد.
این کارشناس گفت: اکثر مراکز استانهایی که امروز درگیر تامین بودجه ساخت و بهرهبرداری مترو و مونوریل هستند، با مطالعات صحیح، برای سالها مشکلاتشان با سیستم BRT به بهترین شکل ممکن و در کوتاهترین زمان قابل حل بود.
عبدالهی افزود: از طرفی دنیا به سمت اتوبوسهای الکتریکی رفته که با توجه به انعطافپذیری این سیستم و ساختار بههم ریخته شهری در ایران، بسیار مناسب و پاسخگو نیاز شهری خواهد بود.
او اضافه کرد: متأسفانه به نظر میرسد حوزه حملونقل شهری به سیستم سعی و خطا تبدیل شده که مدیران در آن به کارآموزی میپردازند.