◄ راهکار اصلاح نظام بهرهبرداری راهآهن چیست؟
در حالی که لکوموتیو های های باری خارج از سرویس می مانند آیا درست است با این وضع دنبال خرید لکوموتیو بیشتری باشیم؟
یک کارشناس حمل و نقل معتقد است راه اصلاح نظام بهره برداری راه آهن، شفاف کردن واقعیت هاست.
به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در پاسخ به دیدگاهی که معتقد است کمبود لکوموتیو معضل اصلی نظام بهره برداری ریلی است، بیان کرد و گفت: نگاهی به آمار روزانه لکوموتیوها چنین دیدگاهی را ثابت نمی کند.
او افزود: برای مثال در یک روز مثلا 15 دی ماه امسال، آمار نشان می داد از بین ۱۵۰ لکوموتیو ایران سفیر، فقط ۷۷ دستگاه در گردش هستند و ۷۳ دستگاه در سرویس.
این کارشناس عنوان کرد: شرکت راه آهن ۷۳ را بر ۷۷ تقسیم می کند و عدد آماده به کاری را ۹۵ درصد اعلام می کند.
او گفت: اما آن ۷۳ دستگاه دیگر کجا هستند؟ قطعا به دلیل فرسودگی کنار گذاشته نشده اند چون عمر هیچ یک از این لکوموتیوها به 10 سال هم نرسیده است.
قصابیان عنوان کرد: در حالیکه ۷۳ دستگاه لکوموتیو مسافری خارج از سرویس است نباید از کمبود لکوموتیو صحبت کرد، این کار، ارایه آدرس غلط است.
این کارشناس گفت: در حالی که لکوموتیو های های باری خارج از سرویس می مانند آیا درست است با این وضع دنبال خرید لکوموتیو بیشتری باشیم؟
وی افزود: الان لکوموتیو قطاری که در ایستگاه کوهین به خط باری رفت در فهرست ناوگان سانحه دیده است. در اصفهان هم 2 لکوموتیو باری جدید الورود MAP به خط تامین فر ستاده شد و حادثه دید، چون سوزنبان اشتباه کرد.
قصابیان در پاسخ به این پرسش که چرا سوزنبان ها دچار اشتباه می شوند، عنوان کرد: چون خط رشت اصلا علائم ندارد و برای پی بردن به معضل نظام بهره برداری راه آهن لازم است دنبال پاسخ این پرسش که چرا برخی خطوط ریلی علائم ندارند هم بود.
به گفته وی راه اصلاح نظام بهره برداری راه آهن شفاف کردن واقعیت هاست.