◄ تامین ناوگان هوایی کشور بر اساس معیار عمر اقتصادی هواپیماهای کارکرده
هواپیماها دارای عمر با معیارها و اهداف متفاوت اقتصادی، مالی، فنی، خدماتی، مفید و اسقاطی هستند که استاندارد کمی جهان شمولی در این خصوص وجود ندارد.
یک کارشناس هوانوردی گفت: هواپیماها دارای عمر با معیارها و اهداف متفاوت اقتصادی، مالی، فنی، خدماتی، مفید و اسقاطی هستند که استاندارد کمی جهان شمولی در این خصوص وجود ندارد.
به گزارش تین نیوز، خلیل الله معمارزاده (محمد معمار) افزود: با این حال، میانگین حیات اقتصادی هواپیماها و بازنشستگی آنها 15 سال و میانگین عمر اسقاط هواپیماها 27 سال است.
وی افزود: هواپیماهای نو در طی 8 تا 10 سال اول دوره بهره برداری خود، نرخ استهلاک بسیار بالایی داشته و ارزش بازاری آنها به شدت کاهش می یابد و این شیب کاهش ارزش هواپیما از 10 تا 20 سال تقریبا ثابت و پس از آن دوباره با افت ارزش سرمایه ای آن با شیب تند مواجه هستیم.
به گفته معمار زاده عنوان کرد: در حال حاضر ما موج اسقاط هواپیماهای MD را طی می کنیم و موج ورودی ناوگان بازنشسته عملیاتی هواپیماهای 737 کلاسیک و A320 را تجربه می کنیم که بازتاب چرخه تحویل مدل های نوین آنهاست.
او تاکید کرد: منحنی های بقا برای نسل های بعدی 737 و A320 مانند نسل های قبلی رفتار می کنند و الگوی بازنشستگی آنها کاملا مطابق با هنجارهای تاریخی است.