بازدید سایت : ۶۴۱۰۰

◄ تشکیل صندوق رفاه رانندگان کامیون؛ مانعی برای فرصت طلبی تشکل های صنفی

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۱ طبق مصوبه شماره ۲۰۵ شرکت های حمل و نقل را موظف به پرداخت حق بیمه کرد اما این مصوبه که مجوز صدور بیمه تکمیلی رانندگان بود با شکایت شکات در دیوان عدالت اداری در حالی ابطال شد که رانندگان تشکیل صندوق رفاه رانندگان کامیون؛ مانعی برای فرصت طلبی تشکل های صنفی می دانند.

تشکیل صندوق رفاه رانندگان کامیون؛ مانعی برای فرصت طلبی تشکل های صنفی
تین نیوز |

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در تاریخ ۱۳۹۷/۵/۲۱ طبق مصوبه شماره ۲۰۵ شرکت های حمل و نقل را موظف به پرداخت حق بیمه  کرد اما این مصوبه که مجوز صدور بیمه تکمیلی رانندگان بود با شکایت شکات در دیوان عدالت اداری در حالی ابطال شد که رانندگان تشکیل صندوق رفاه رانندگان کامیون؛ مانعی برای فرصت طلبی تشکل های  صنفی می دانند.

به گزارش تین نیوز ، برخی فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا در این مورد عنوان کردند: در تاریخ ابلاغ رای دیوان در خصوص ابطال مصوبه مذکور، هنوز از قرارداد بیمه تکمیلی ده ماه باقیمانده بود که پس از گذشت پنج ماه آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای متوجه رای شد و دستور داد برای پنج ماه باقی مانده دوره هیچگونه وجهی از بارنامه ها کم نشود.

بیشتر بخوانید:

رانندگان و کامیونداران تاکید کردند: در مرداد ماه ۱۴۰۱ که قرارداد آن خاتمه یافت، تشکل های صنفی ذی نفع، مسئولان عالی رتبه امنیتی کشور را توجیه کردند که بیمه تکمیلی رانندگان یک موضوع امنیتی است که قطع آن اعتراضات رانندگان را درپی دارد و چون این مورد مصادف با اعتراضات شهریور ماه سال گذشته شد لذا بر اساس تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشور مقرر شد بیمه تکمیلی درمان رانندگان کامیون تا پایان سال برهمان منوال گذشته ادامه داده شود.

آنان افزودند: مهم ترین نکته اینکه شورای امنیت ملی کشور در نامه خود شورای عالی ترابری را مکلف کرده است که آیین نامه اجرایی نحوه اجرای بیمه تکمیلی درمان رانندگان کامیون را حداکثر تا پایان دی ماه پس از تدوین به تصویب برساند.

به گفته رانندگان و کامیونداران، به نظر می رسد دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشور خیلی پیگیر مصوبات خود نیستند و همین که رانندگان اعتراض ملموسی ندارند، راضی هستند  و این موضوع موجب شده است کسی به فکر اصلاح این مورد نباشد.

این فعالان بخش حمل و نقل جاده ای کالا  در شبکه های اجتماعی اظهار امیدواری کردند «آیین نامه اجرایی که انطباق  منابع و مصارف و تعیین تکلیف مانده وجوه مصرف نشده بیمه تکمیلی در آن به روشنی شفاف سازی شده باشد به تصویب برسد».

رانندگان و کامیونداران با بیان این که به دنبال احقاق حقوق حیف و میل مانده این وجوه که مصداق وجوه عمومی است، خواهند بود، تاکید کردند: تشکیل صندوق رفاه و ذخیره رانندگان کامیون کل کشور راهکاری است که می تواند تا مانع هرگونه فرصت طلبی تحت پوشش تشکلات صنفی باشد.

رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با رای شماره ۱۴۱۳، بند ۲ مصوبه شماره ۲۰۵ ـ ۱۳۹۷/۵/۲۱ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور را ابطال کرده است.

متن رای بدین شرح است:

«صرف نظر از آثار مناسب توسعه قراردادهای بیمه تکمیلی که در راستای گسترش بیشتر حمایت های بیمه ای منعقد می شود، انعقاد قراردادهای مزبور جنبه اجباری ندارد و هرچند براساس بند ۲۶ ماده ۵ اساسنامه کانون انجمن های صنفی کارفرمایی موسسات و شرکت های حمل و نقل داخلی کالای کشور مصوب ۱۳۹۲/۲/۱۰، «عقد هر نوع قرارداد در قالب انواع توافقات خصوصی و یا جمعی و عقود شرعی معین و غیرمعین اعم از خرید، فروش، صلح، اجاره و...» جزو وظایف و اختیارات کانون انجمن های صنفی کارفرمایان، موسسات و شرکت های حمل­ و نقل داخلی کالای کشور است، ولی وجود صلاحیت فوق مجوزی برای شورای عالی هماهنگی ترابری کشور ایجاد نمی کند تا در فرض انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان توسط تشکل های صنفی کشوری یا استانی شرکت های مذکور، شرکتها و موسسات حمل بار برون شهری را موظف به پرداخت سهم حق بیمه تکمیلی رانندگان نماید. بنا به مراتب فوق، اطلاق حکم مقرر در بند ۲ مصوبه شماره ۲۰۵ ـ ۱۳۹۷/۵/۲۱ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور در حدی که ناظر بر الزام شرکت های حمل و نقل به پرداخت حق بیمه تکمیلی رانندگان از محل منابع شرکت های مذکور است، خارج از حدود اختیار شورای عالی هماهنگی ترابری کشور بوده و در نتیجه رای شماره ۹۹۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۳۳۳ـ ۱۳۹۹/۱۱/۳۰ هیئت تخصصی بیمه، کار و تامین اجتماعی دیوان عدالت اداری که در مقام رد شکایت مطروحه به خواسته ابطال بند فوق صادر شده، مستند به بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ نقض می گردد و بر همین اساس اطلاق بند ۲ مصوبه شماره ۲۰۵ مورخ ۱۳۹۷/۵/۲۱ شورای عالی هماهنگی ترابری کشور مستند به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ ابطال می شود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ظفرعظیمی مهر پاسخ

    بزرگترین مشکل رانندگان طمع وحرص شرکتهای حمل ونقل است که کمیسیونهای نجومی ودلالی های نجومی میگیرند وبیخود مشکل بیمه وسایرمشکلات را امنیتی میکنند.کمیسیون ها قانونی باشد اعلام بار نوبتی باشد و گشت های مقابله با بار دزدی فعال باشد راننده با کم وکاستی ها مدارا میکند

  • قبادقائمی پاسخ

    من در همه شغلهاکارکردم به خدا قسم شغل رانندگی یک شغل پردردسروبی سروته و سرگردان در جاده واوارگی میباشدهیچ شغلی مثل رانندگی سخت وبی پس انداز وبی برنامه نیست هرکه کمک راننده کن بزرگترین ثواب کرده مافقط واسه لوازم فروش‌های پخش در تهران که ثانیه به ثانیه گرانی جنس هارابه شهرستانها منتقل می‌کنند به داد رانندگان برسیدچون همه بیسوادندلوازم فروش توشهرستان تابه نوفروشهای تهران زنگ نزن لوازم نمفروشندتاقیمت ثانیه جدیدنگیرندجنس بهت نمی دهند شما رابه خداماراازدست دلال‌های تهران نجات بدهیدچه بابری هاوچه لوازم پلاستیک فروشهاچراکرایه هرساعت یه نرخی داره چرانرخ آن لاین نداره چ راکرایه رکودمیکنه ولی اجناس ثانیه ای نرخ داره میره بالاکرایه بایدنرخ مسوب داشته باشه کرایه ثابت بمونه دلالی ازبین میره کرایه چراهردلالی یک نرخی داره چراکرایه بروزنیست کرایه همراه بااقتصادبایدباشه مایک مملکت بی صاحب داریم اگه حمل نقل رونق نگبره آینده همه رانندگان ایران بایدافغانی باشند اگه همین روندپیش بره قول شرف بهنام میدم ای رانندگان همه دهه شصت وپنجاه میباشندکه توان بدنی دارن دگه روبه اتمام هستند آینده باید راننده استخدام کنید