بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ جریمه رانندگان کامیون متخلف برای حمل بار بدون بارنامه بازدارنده نیست

مبلغ جریمه حمل بار بدون بارنامه که توسط پلیس راهور اعمال می شود ۴۰٫۰۰۰ تومان است.

تین نیوز |

جریمه حمل بار بدون بارنامه که توسط پلیس راهور اعمال می شود مبلغ ناچیزی است، که به هیچ عنوان بازدارنده نیست.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا با بیان این مطلب گفت: مبلغ جریمه حمل بار بدون بارنامه که توسط پلیس راهور اعمال می شود ۴۰٫۰۰۰ تومان است، که به هیچ عنوان بازدارنده نیست و اعمال آن نیز مشروط به کشف تخلف است.

این راننده کامیون عنوان کرد: در صورت معرفی متخلفان به ادارات کل استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کالا  نیز با اخذ یک تعهد نامه موضوع خاتمه می یابد.

این فعال صنفی در شبکه های اجتماعی افزود: سیستم تخصیص سوخت بر حسب پیمایش هم در این زمینه دقت کافی ندارد که اگر داشت، هیچ راننده ای اگر هم می خواست نمی‌توانست بدون بارنامه تردد کند.

به گفته خیرمند صدور بارنامه پلیس راهی توسط برخی شرکت ها به ویژه شرکت های خارج از حوزه بار از جمله عوامل موثر در تضییع حقوق رانندگان قانون‌ مدار و همچنین رفاه حال رانندگان قانون شکن است.

وی عنوان کرد: در شرایط فعلی و در سایه فقدان سالن یا سامانه های اعلام بار در برخی از شهرها و عدم تکلیف شرکت ها به صدور بارنامه پس از اخذ مجوز سالن های اعلام بار توسط رانندگان؛ شرایط برای راننده، شرکت و صاحبان کالای قانون شکن که پایبند به رعایت اصول اخلاقی، حقوق خود و دیگران نیستند فراهم است تا با توافقات خارج از عرف بار خود را خارج از نظام توزیع عادلانه بار دریافت و بعضا بدون بارنامه و یا با دریافت بارنامه پلیس راهی به مقصد حمل کنند.

این فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای کالا راهکار حل این مشکل را برشمرد و گفت:حذف بارنامه های پلیس راهی، اعمال دقیق نرخ تن کیلومتر بدون هرگونه تبعیض(حذف ضرایب تطبیق و اعمال ضریب یک در سراسر کشور)، استفاده از فن آوری های هوشمند جهت رصد ناوگان و کشف و اعمال قانون، تعیین مجازات های بازدارنده (مثلا تا ۳ برابر عوارض جابجایی قانونی برای آن مسیر) برای ترددهای بدون بارنامه، تغییر سیاست ارزیابی عملکرد بر مبنای تعداد صدور بارنامه در استان ها و جایگزینی رتبه بندی بر اساس کشف تردد بدون بارنامه و بارنامه های صوری از جمله راهکارهای حل این مشکل است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین پاسخ

    قانون الزام شرکتها به صدور بارنامه برای تخلف حمل کالا بدون بارنامه پیش بینی مجازات را کرده است و فقط در اجرا مشکل داریم .

    در قانون اصلاح پاره ای از مواد آن آمده است که

    سازمان مذکور پس از وصول سه فقره گزارش
    تخلف دفترچه کار (‌برگ فعالیت) راننده را ضبط و برای بار چهارم آن را
    لغو‌می‌نماید.
    ‌دفترچه کار (‌برگ فعالیت) در هر نوبت به مدت حداکثر شش ماه به تشخیص سازمان مذکور
    ضبط می‌شود. .

    این یعنی تا سه بار علاوه بر جریمه ای که فرمودید سازمان درهربار حداکثر شش ماه کارت هوشمند را قفل کند ودر بار چهارم آن را ابطال کند .
    به نظرشما آیا این جریمه سنگینی نیست ؟!

    • نوید خیرمند

      سلام

      با وجود ماده ۶ قانون الزام شرکتها به صدور بارنامه رویه فعلی در اکثر مواقع اخذ تعهد کتبی است.

      ضمن اینکه کسی که اقدام به اخذ بارنامه نمیکند، اساساً نیازی هم به برگ فعالیت( کارت هوشمند) ندارد !!

  • آرش جلیلی پاسخ

    سلام
    عرض ارادت کمافی السابق به نگارندگان این سطور.
    اگر چه نگارنده محترم از تحکیم جایگاه بارنامه پیگیر ارزشهای مقبول عمومی نظیر:
    ۱- عدالت در توزیع بار
    ۲- تحکیم جایگاه تن کیلومتر
    ۳- حدف ضرایب ظالمانه
    ۴- جلوگیری از زیرفروشی (ارزان فروشی ) خدمات حمل و نقل
    ۵- حذف مفتبری
    هستند
    لیکن متاسفانه باید بعرض برسانم بارنامه چه پلیسراهی چه صوری چه واقعی کارکرد واقعی خود را در حصول اهداف بالا ندارد.
    همین حالا هم بارنامه های واقعی زیر نرخ ، بدون نوبت ، با رانت خواری و هزاران کثافتکاری مشترک بین باربری و صاحب کالا و البته تحت نظارت سازمان صادر میشود.

  • کاوه عربانی پاسخ

    توروخدادست ازسر رانندهای سنگین بردارین به اندازه کافی گرفتاری دارن بابت کارت هوشمنده مزخرف و بدترازاون تمدیدش

  • ایرانی اصیل پاسخ

    اخه بی سوادهای کشور به دست گرفته ،اصلا بارنامه به پلیس چی همه چیزو ربط میدید به دستگاهای اجرایی ،بارنامه مستقیم با بیمه سرکار داره ،بارنامه نداشته باشی خیلی بدبختی ریشت میگیره باید اینو توضیح و فرهنگ سازی کنید،بیچارها،ن دست تو جیب مردم یه راننده بدبخت رنجکشیده

  • امین پاسخ

    البته به غیراز جریمه پلیس راه ،اداره راهداری هم به اندازه پیمایش بدون بارنامه جریمه ای جداگانه دارد

  • ناشناس پاسخ

    آخه گازوییل میدین که میگین باید بارنامه داشته باشن

  • ناشناس پاسخ

    حالا نیست که پول همین بارنامه ها رو خیلی خرج نگهداری وتعمیر روکش اسفالت راهها میکنید دنبال اون چارتا راننده که بار نامه نمیگیرند میگردید.چشم طمع شما سیری نداردچ

  • ناشناس پاسخ

    ندادن کد ملی صاحب بار ونداشتن کد پستی ثبت نشده در دارایی جز مشکلات رانندگان هست. و در مسیرهای کوتاه چه نیازی به بارنامه هست لذا باربری‌ها وقتی نصف کرایه را کمیسیون میگیرندچرا با آنها برخورد نمیکن.و فقط مقصر را راننده میدانید وچه بسا کسانی که شهری کار میکنند .چرا بایستی مسافت داشته باشند .چه کسی جوابگو هست.

  • سید پاسخ

    بیشتربدون بارنامه میروندجاهایی که اعلام باری شده نمی‌توانند بارنامه پلیس راهی بدهندچون بایدباربری اعلام بارکنه وهمین امر باعث میشه که پلیس راهی هم نتوانندبزنند

  • ناشناس پاسخ

    باز یک نفر برای رانندگان نظر داد

  • ناشناس پاسخ

    سلام: درد راننده نداشتن بارنامه نیست عمو درد. راننده کرایه اش باربری نصف نصف درد راننده نداشتن باره درد راننده خواهش التماس جایگاهای سوخت درد راننده با ۵۰۰کیلو باراضافه خواهش التماس به پلیس های فداکاری درد راننده نبودکوچکترین امکانات رفاهی جاده درد راننده دزدهای محترم جاده درد راننده هزاران و.............

  • عباس پاسخ

    آقای کارشناس اگه راست میگی یه فکری برا کمیسیون‌های دلخواه بکن که نصف مشکلت حل بشه

  • سعید پاسخ

    حالا همه چیز گل وبلبله فقط بارنامه راننده مونده بار بری ها کم به جیب راننده لیس میزنن مبلغ بارنامه اگه متعارف باشه همه میگیرن مگه دلدرد دارن بدون بارنامه تردد کنن حتما مبلغش زیاده که نمیگیرن

  • محسن پاپی پاسخ

    خانه از ستون ویران است ... یه نگاه به وضعیت جاده های کشور کنید واقعا جای تأسف داره فقط فکر خالی کردن جیب راننده اید

  • اشکان پارسایی پاسخ

    ایا برای صاحبان بار و باربریها در صورت اعلام کرایه زیر تعرفه حداقلی هم میتوان جریمه بازدارنده در نظر گرفته شود

  • محمد مهدی هراتی زاده پاسخ

    باسلام و احترام، همکار گرامی شما به نص صریح قانون توجه ندارید و مثل متولی حمل و نقل دارید از مقررات گزینش و ابداع می نمایید که وجاهت قانونی ندارد.
    اصولا بحث حمایت هدفمند یا رقابت سالم وجه رویکرد قانون گذار در توسعه حمل و نقل و قانون برنامه بیست ساله ۱۴۰۴ است یعنی تفکیک کالا و خدمات عمومی بعنوان بستر فعالیتهای حمل و نقلی اعم از اخذ عوارض ، نرخ بیمه نامه ها، جرایم ، مالیاتها ، فرسودگی ، یارانه های نقدی و غیر نقدی بویژه سوخت....و البته آمایش و بهینه سازی مصرف سوخت و توزیع خدمات با قرارداد و برند تجاری .
    متاسفانه سفره عام توزیع یارانه سوخت بین زیر مجموعه صمت و کشاورزی، عدم توازن و عدالت در رویکرد سرمایه گذاری ناوگان فرسوده و نو روز دنیا که منجر به راهکارهای جبرانی سوء از جمله حمل بار بدون بارنامه ، بارنامه صوری، بارنامه کاذب بدون بار و انجام سفر برای شارژ پیمایش سوخت ، تردد یکسر خالی ، خرید و فروش سوخت به مقصد نوار مرزی بویژه جنوب و شرق کشور، توزیع و تقسیم بار در فضای مجازی به منظور ایجاد مابه تفاوت و اخذ پورسانت ، رشوه ،کارت هدیه ، سهم درصدی و بهترین حالت وجوهات اداره نشده بدون ردیفهای دریافت و پرداخت حتی بخش دولتی و خصولتی و البته اختلاس و دزدی کالای معادن و شرکتهای بزرگ ... انگیزه های این خلاء قانونی است که در مصوبه شورایعالی هماهنگی گزینش گردیده که صاحب کالا می تواند کارگزار و دلال انتخاب نماید یا قراردادهای حمل ببندد است.
    از جاییکه در باب هشتم تجارت حق انتخاب متصدی حمل را به فرستنده فروشنده کالا داده است در حالیکه خریدار گیرنده کرایه حمل را تادیه می نماید، از اینجا که علاوه بر امتناع از تنظیم قرارداد و انجام تعهدات و حقوق مربوطه که لازمه مدیریت سرمایه و بهره وری و ثبات توجیه اقتصادی بعنوان جاذبه و رقابت سالم است به نظام توزیعی توجه دارد
    لذا کامیونداران با بدترین وضع رها شده بیایند در زنجیره توزیع و تقسم نرخ دستوری و نوبت اما صاحب کالا از باربری بجای پیمانکار دلال بسازد و سفارشات حمل را بعنوان کالای اطلاعات تجاری با سهم خواهی و رشوه بفروشد و هیچ مستند قانونی الزام آور محدود کننده نباشد چون خط قرمز حاکمیت همین است در حمایت و انحصار مافیای حمل و نقلی با پوشش بارنامه ها که بیست درصد محموله کشتی یکصد هزار تنی و محموله های چند،صد هزار و چند میلیون تنی را با همین کاغذ بدون اصالت جامع از نظارت سازمان بازرسی و دیوان محاسبات جدا می نماید است.
    چرا ؟ چون اصولا توجیه و استناد می کنند که هزینه حمل بعهده مصرف کننده و خریدار است و ما داریم بخشی از سهم حمل و نقل را که دیگری پرداخته است را به شرکت و مدیریت اقتصاد دولتی عودت می دهیم در حالیکه با قیمت تمام شده تجمیع می گردد و شما بجای درخواست تنظیم قراردادهای مشارکت و مباشرت حمل چند جانبه اصرار بر توزیع و تقسیم و تداوم فساد اداری دارید

  • م منصوری نژاد پاسخ

    سلام بنظر من الان دیگه بخاطر شارژ کارت سوخت هم که شده باشه بارنامه میگیرن مگر اینکه مسیرهای نزدیک که خود شرکت های حمل و نقل بارنامه صادر نمیکنن

  • Sh پاسخ

    این آقاچرا به فکر پر کردن جیب دولت افتاده چرا مشکلات حمل و نقل رو نمیبینه

  • بی نام پاسخ

    صاحبان بار کد ملی نامیدند
    کد پستی ثبت شده نیست
    کمیسیون بارنامه زیاد هست
    مسیرهای کوتاه نیاز نیست
    کسی که شهری کار می کنند مسافت نداره

  • اسماعیل آذری پاسخ

    سلام
    شما اگه دلسوز راننده گان هستی یه فکری بحال پایانه های حمل ونقل بکن که تقریبا کمیسیون دریافتی نصف کرایه راننده میباشد سازمان راه داری اینجا چکاره است فقط درصد خودش را بالا میبره وهیچ گونه خدماتی ارائه نمیده

  • محسن پاسخ

    امثال شما هستند که باعث شدن هر ننه قهر کرده ای بیاد وارد صنف رانندگان بشه،طرف صرفأ بخاطر اینکه پول داشته رفته ماشین خریده و اومده تو کار و لجن میزنه به همه چیز،وقتی عرضه بار از تقاضا کمتر باشه نتیجش میشه همین،طرف بیست ساله رانندست حالا باید چند روز چند روز واسه بار صبر کنه،بهتره از دولت بخواید اقتصادش رو درست کنه تا اینکه بخوای عرصه را بر رانندگان تنگ کنید

  • احسان مقامی پاسخ

    با سلام .وقتی که صاحب کالا نرخ کرایه را به دلیل تعداد زیاد ناوگان ۵۰ درصد زیر تعرفه تن کیلومتر اعمال می‌کنه و زمان بارگیری مبالغ سنگین از راننده می‌گیره چه جوری میشه بارنامه گرفت؟
    من در این رابطه چندین مرتبه با کارشناسان حمل و نقل و اداره راه و صنعت و معدن صحبت کردم اما به هیچ نتیجه‌ای نرسیدم.

  • احسان مقامی پاسخ

    در حال حاضر نرخ کرایه کامیون بر مبنای توافق بین فرستنده و گیرنده کالا تعیین می‌شود نه بر مبنای نرخ تن کیلومتر، و هیچ ارگان و سازمانی پیگیر این تخلف نیست، و صاحبان کالا به دلیل کمبود بار و تعداد زیاد کامیون از این موضوع شدیدا سوء استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که کامیونداران عزیز از بارهای دولتی با کرایه و بارنامه قانونی شدیداً استقبال می‌کنند.
    و اصلاً منطقی نیست که نرخ کرایه به صورت توافقی و مبلغ کمیسیون بارنامه به صورت قانونی و دولتی باشد

  • محمد پاسخ

    زمانی که بابری باراننده کرایه رانصف میکنه وبه شماره کارت غیر خود واریز می کنه ۲ بارنامه تن بر کیلومتر سوخت وکرایه محاسبه نمی شه ۳ چرابارنامه بعد ازرسیدن بار باطل میشه بدون اینکه راننده اطلاع داشته باشه رانند مجبوره باصاحب کالا کنار بیاد وباباربری رقابت کنه وسازمان حمل ونقل که همه حقوق ودارائیش ازجیب راننده تامین میشه چرا هیچ حمایتی نمیکنه فقط به فکر بالابرن جریمه وخون مردم رامکیدن نباشید

  • ایرانی پاسخ

    سلام
    از قدیم گفتن کرم خرما تو خود خرما هست تا زمانی سازمان پلیس راهور درست نشود هیچ کاری پیش نمی‌رود وقتی از راننده ای بدون مدرک رشوه میگرد دیگه چه توقعی میشه داشت
    قوانین رو میشه دور زد اما قانون رو نه

  • مختار خلیلی پاسخ

    یه سری به پایانه ها بزنید ببینید چقدر کمسیون از راننده ها میگیرند

  • ناشناس پاسخ

    دزدان همیشه در صحنه

  • ناشناس پاسخ

    سلام .
    این ازین بارنامه چه کسی سود میبره ؟باربریها یا رانندگان .

  • تو پاسخ

    سلام شما که زورتون به رانندگان میرسه میاین اسمشم اینجا خراب میکنید عرضه دارید برید راه وترابری وباربری ها تذکربدید جریمه کنید اینا که برابر کرایه ماکمیسیون میگیرن اره توام جزو اونایی وگرنه نمیایی گیربدی اسم رانندگانو خراب کنی

  • ناشناس پاسخ

    بخدا بنده ۲۴ ساعت تو پایانه مشهد بذارند همه بار بریها وواسته ها ودلار حذف میکنم اینها ازخودشان هست باربری به رییس هراست یا اداره راه یا جایی دیگر پپول میدهند بار ازصاحب بار ۱۰ میلیون میگیرند بعد بین ۴ تا دلار شماره میدهند بعد قیمت بار میشود ۶ میلیون یا ۷تومان

  • ابی پاسخ

    شما اول کرایه رو درست کنید وبعد هزینه بارنامه رو باید انداخت با صاحب بار و جلو این دلال بازی‌ای دفتر باربریا بگیری تا نمایم نصف کرایه بدیم فقط بار بری بعد تصمیم بگیرید

  • ناشناس پاسخ

    پس چر ا کسی نیست به این شرکت حمل و نقل جیرفت بگه که برای یک برنامه 4میلیون از راننده می گیره و کسی هم جواب گو نیست

  • ناشناس پاسخ

    بارنامه برای کمپرسی که سنگ و نمک و ...حمل می‌کنه نیازی به بارنامه ندارن اینا خرج اضافی روی دست راننده میزاره نباید الکی خرج اضافی روی دست راننده گذاشت با این استهلاکهای سرسام اور

  • علی پاسخ

    بارنامه هم که شده وسیله اخاذی شرکتها از رانندگان تحت عنوان کمیسیون و....

  • کیوان پاسخ

    خوب جریمه رو بکنین ۴۰۰هزارتومن

  • رضا پاسخ

    واقعا این قانون،است،دیگه کی جرعت میکنه اضاف بزنه .پس کی اجرا میشه ای کاش برنامه ابعادواوزان اجرابشه ازشراستحلاک راحت بشیم

  • حسین علی حسین پور پاسخ

    به جای پرداختن به راننده متخلف علت نگرفتن بارنامه پیگیری شود که نرخ بالا وبدون حساب باربری ها میباشد از تهران به هر شهری بار بخواهی ببری کرایه تقسیم میشود

  • حمید ابوالفتحی پاسخ

    اخه به توچه که فردا پلیس همه رو بخابونه یا ۱۰میلیون جریمه کنه که بازدارنده باشه چراهیچ شغلی مثل این صنف نیست اخه دیگه میخاچه بلای سرراننده بیارن بابا بس کنید حیاکنید

  • شهرام پاسخ

    تا یک متولی درست وحسابی برای حمل و نقل ایجاد نشه همینه نابسامانی باید یک سازمان بنام حمل و نقل زیر نظر ریاست محترم جمهور ایجاد بشه که بغیر از حمل و نقل کار دیگری نداشته باشه مانند سازمان محیط زیست اینطوری شاید بشود یک سامانی بگیرند

  • ناشناس پاسخ

    آخه حالیته یک مشت بی سواد مسول شدند وقانون می‌گذارند تو معدن بارنامه کجا هست. یا ۴۰کیلومتر. بارنامه بیشتر از کرایه در میاید

  • S gh پاسخ

    شما اول مشکلات که واسه راننده بدبخت چهل ساله هست رو اصلا کنین بعد برسین به پل بارنامه ایی چه میخواد بره تو جیب تون.نه راه درست حسابی دلالهای بی پر مادر بار‌.کمی سهمیه سوخت .راهزنان جاده که راننده جرات نداره واسه دست به آب ترمز کنه چی برسه بخوابه.نظافت پایانه ها هرچی پول و عوارض رو زیاد میکنن خدمات تون ضعیف تر میشه.عرضه دارین چند تا کامیون بعد ۴۵سال اسقاط کنین.فقط فکر زدن جیب راننده زحمت کش هستین

  • احمد پاسخ

    مردم بدبخت کردین

  • جلال الدین پاسخ

    بیچاره کامیون‌داران عزیز که هم کمیسیون باید بدن وهم هزار دردسر دیگه.چجوری کار میکنن با این وضع جاده های کشور.خداقوت باید گفت به عزیزان راننده

  • ناشناس پاسخ

    بابا ول کنید یقه این رانندگان بدبخت را امروز رفتم کارت سلامت ۵۶۰۰۰۰تومان کارت کشیده خیر سرمان بیمه هستیم ول کنید خدا راخوش نمیاد راننده ها هم خدایی دارند با این اوضاع زپرتی دیوار کوتاه تر از راننده پیدا نمیکنید

  • راننده کامیون ش پاسخ

    به نظر بنده بهتر است که کامیون آن راننده را بگیرد تا برود گدایی بهتراست برای در امد وزارت راه فکر دیگر باید کرد

  • ناشناس پاسخ

    هر راننده که ۵۰۰۰۰۰۰ حقوق باز نشستگی میگیر د بیا ین سرشو ببرین بارنامه نداین سوختشو قطع کننین وهزار بلای دیگر

  • روح الله پاسخ

    سلام من هم یک راننده ام آمریکا قانونی وضع بشه که هم راننده وهم شرکت‌ها ودفاترباربری وصاحبان کالا ازآن آگاهی داشته باشن بطورعادلانه همه به کارخودادامه بدهند،ولی حال حاضر خطرات جاده،مشکلات جاده وگرانی لوازم ماشین راننده رابه سطوح درآورده تنهاسود راشرکتهاودفاترباربریهامیبرن ،زیان اصلی راصاحبان کالاورانندهامتحمل میشوند

  • محمد پاسخ

    مگه بارنامه بگیری و کلاتو کج بذاری بری استرس و نگرانی نداشته باشی بد میشه
    اما قيمتش دادن نصف کرایت به باربریه

  • Ay پاسخ

    دیکه راهی دیکه ببین نماند به سره راننده بیاری ماکه هرچی کار کردیم جریمه مدیم باز چه خوابی برای راننده دیدی باربری سه دنک باکامیون داران شریکند بانصف کرایه بار مبریم یکی نمکه نصف کرایه دیگه بادوبار پول میکیرن بار دوم کارت ازراننده میگیرند هرسالن یک کارت خوان کذاشتن نصف کرایه کارت به کارت مکنن چرا آنجا بفکر راننده باشید فقط سلاخی کردن راننده بدبخت

  • محمود پاسخ

    برای یک بارنامه ،از کامیون دارن در بندر امیر اباد۶میلیون میگیرند .این چه پولیست از انها میگیرند ؟

  • حمید تواضعی پاسخ

    بیچاره راننده .....

  • جبرایل سلطانی پاسخ

    با سلام بنده رانند تریلی کفی هستم در تاریخ ۱۴۰۳.۴.۲۸بارنامه گرفتم البته گواهی نامه دارم بخاطر نداشتن سواد کافی هوشمند ندارم و بارنامه را به اسم یک نفر دیگر گرفتم خواستم بدونم مبلغ جریمه من تو سال ۱۴۰۳چقدر هست
    ممنون از برنامه خوبتان