◄ سهم ریل از حمل بار داخلی و خارجی چگونه افزایش می یابد؟
کریدور شمال جنوب ایران صرفا یک پل بین هند و روسیه نیست ریل منطقه ای است تاجایی که این کریدور را کریدور سوئز خشک نیز نامیده اند.
به باور برخی کارشناسان ریلی، به دلیل فاصله حدود 1500 کیلومتری شمال تا جنوب ایران چند خطه کردن ، ساخت و تکمیل خطوط ریلی و توسعه خطوط فرعی خصوصا به سمت چشمه های بار و توسعه بندری و ... به شدت مورد نیاز است.
به گزارش تین نیوز، کارشناسان تاکید می کنند در صورت توجه به این مهم، سهم ریل از حمل بار داخلی و خارجی می تواند چندین برابر بیش از میزانی باشد که هم اکنون وجود دارد.
کارشناسان تاکید می کنند همچنین کریدور شمال جنوب ایران صرفا یک پل بین هند و روسیه نیست ریل منطقه ای است تاجایی که این کریدور را کریدور سوئز خشک نیز نامیده اند.
به گفته کارشناسان، دلیل نامگذاری کریدور شنال جنوب به کریدور سوئز خشک آن است که باری که از شرق آسیا و هند به سمت دریای هند، خلیج عدن، تنگه باب المندب، دریای سرخ، کانال سوئز، مدیترانه ، جبل الطارق و دور اروپا در زمانی حداقل 40 روز دور دنیا را طی می کند و به مقصد می رسد از طریق این کریدور و با عبور از خاک ایران 14 روزه به مقصد می رسد و هزینه های حمل کالا از این مسیر ترانزیتی نیز هم به یک سوم و دو سوم کاهش پیدا می کند.
کارشناسان خاطرنشان می کنند مسیر کنونی خط اصلی ترانزیت جهانی با مشکلاتی همچون ناامنی مسیر باب المندب , مشکلات کانال سوئز و ....مواجه است. ضمن این که باید در نظر داشت کریدور شمال جنوب با گذر از ایران به شرق آسیا و خود اروپا هم دسترسی دارد و با توجه به این که هیچ جنگی ادامه نخواهد داشت و جنگ روسیه و اوکراین هم بالاخره پایان خواهد یافت حجم ترانزیت بار در این مسیر آنقدر است که کشورهایی همچون عراق ،ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس هم از آن منتفع می شوند و همین امر موجب ثبات و امنیت کل منطقه خواهد شد.