بازدید سایت : ۱۱۰۴۰۹

◄ ضررهای نادیده گرفتن ایران در کریدور زنگزور برای روسیه / نقشه های آمریکا برای کنترل قفقاز جنوبی

نوع کنترل زنگزور به وسیله آذری‌ها و به تبع آن ترکیه و ناتو و آمریکا، به معنی حضور و نزدیکی قطعی آمریکا در مرزهای روسیه و سپردن و هل دادن رایگان ارمنستان یا کل قفقاز جنوبی به دامان ناتو است.

ضررهای نادیده گرفتن ایران در کریدور زنگزور برای روسیه / نقشه های آمریکا برای کنترل قفقاز جنوبی
تین نیوز |

تضمین وجود و ایجاد یک زیرگذر یا روگذر جاده ای و راه آهنی باید جز لاینفک خواست ها، سیاست‌ ها و استراتژی های کلیدی مذاکره ای ایران در مورد زنگزور باشد.

به گزارش تین نیوز، پرویز باورصاد کارشناس مسایل ترانزیت با بیان این مطلب در جمع متخصصان تین نیوز،  در مورد ضررهایی که نادیده گرفتن ایران در زنگزور متوجه روسیه می کند، گفت: نوع کنترل زنگزور به وسیله آذری‌ها و به تبع آن ترکیه و ناتو و آمریکا، به معنی حضور و نزدیکی قطعی آمریکا در مرزهای روسیه و سپردن و هل دادن رایگان ارمنستان یا کل قفقاز جنوبی به دامان ناتو است.

وی افزود: این کار به معنای حضور سنگین آمریکا در دریای خزر غنی از نفت و گاز و جمهوری های داغستان روسیه و چچن و.. همچنین هم مرزی دریایی با قزاقستان اتمی و ثروتمند و کاملا متصل به روسیه و همسایگی با مرز اروقمی چین قزاقستان است که از طرح های درازمدت رقابتی خزری و قفقازی آمریکا با روسیه است.

به گفته باورصاد،  تمام اینها به معنی کیش مات کردن خرس سفید در خانه خود و در راستای تقسیم با عجله ای سطحی خزر بین کشورهای ساحلی در دهه 90شمسی است که حتی ترکیه می خواست برای آذربایجان بساط کشتی سازی راه اندازی کند اما روسیه تعهدات و توافقاتی را با همه کشورهای ساحلی مبنی بر عدم حضور ناتو از آنها گرفت که جامعه ایران هم بسیار نا راضی از سهم  سطحی و تاریخی خود بوده و هست!

وی تاکید کرد: حضور ناتو در خزر به مثابه تقسیم منافع و منابع اقتصادی دریایی آن با روسیه است که شاید سهم ساحلی خطی آن در خزر کمتر از حدود 500km ایران در کل جنوب خزر باشد مه باز به معنی در تنگنا قرار دادن روسیه و کنترل آبراه ولگا بالتیک - ازف حیاتی این کشور ابرقدرت اتمی و عظیم تقریبا محصور در خشکی  است که تنها بیش از 34 هزار کیلومتر نوار ساحلی عمدتا منجمد و یا در دریای چین و خاور دور فولادی وستک دارد در حالیکه بیش از دو سوم اقتصاد سیاسی اجتماعی صنعتی روسیه در حوزه اروپایی و خزری و منابع اولیه آن در دو سوم خاک پهناور 15 میلیون کیلومتری شرقی  است!.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.