◄ تغییر پارادایم سوخت؛ مقایسه دو گزینه سوخت به قیمت تمام شده و خودرو به قیمت رقابتی بین المللی
برای حذف یارانه سوخت و دیگر یارانه ها و تغییر پارادایم سوخت لازم است گزینه های مورد نظر برای انجام این مار با یکدیگر مقایسه و در نهایت گزینه مرجح به موقع اجرا در آید.
به اعتقاد برخی کارشناسان، لازم است سرانجام همه یارانه هایی که به کالاها و خدمات مختلف ارایه می گردد با هم قطع شود که یارانه خودرو و بنزین دو مورد از شاید صد مورد این یارانه ها است.
به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی با تاکید بر لزوم حذف همه سوبسیدهایی که در کشور وجود دارد، در مورد تغییر پارادیم سوخت گفت: برای تغییر پارادیم می توان مقایسه دو گزینه سوخت به قیمت تمام شده و خودرو به قیمت رقابتی بین المللی را مورد بررسی قرار داد.
وی در جمع متخصصان تین نیوز افزود: عرضه خودرو به قیمت عادلانه جهانی مزایایی دارد از جمله:
- خودروهای فرسوده و قدیمی بی ارزش و از چرخه خارج ، اسقاط می شود
- خودروهای نو چهره شهرها را عوض می کند
- مصرف سوخت بهینه می شود ( کاهش آلودگی)
- سوخت گران مانع سفرهای غیر ضروری درون شهری می شود که بازهم علاوه بر کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا نیز کاهش می یابد.
علیخانی تاکید کرد: اما همه اینها بک روی سکه است و روی دیگر سکه را نیز باید مورد توجه قرار داد که شامل این موارد است:
- در حال حاضر یک پراید مستعمل برای خانواده های کم درآمد، یک سرمایه است.
- بنزین ارزان خوراک این خودروهای مستعمل و موتور زندگی آن خانواده کم درآمد است
- گاهی همین پژو یا پراید مستعمل شب ها اتاق خواب راننده شهرستانی هم هست.
وی اظهار کرد: موارد بالا چند نمونه مطرح از ده ها مشکل تغییر رویکرد کنونی است، البته مهمترین های آنها هم هست.
علیخانی گفت: در بیشتر طول خطوط مرزی مرزنشینان به درآمد ولو مختصر قاچاق سوخت عادت کرده اند.
او تاکید کرد: در نهایت باید روزی همه سوبسید ها به یکباره باید قطع شود و خودرو و بنزین دو مورد از شاید صد مورد است که همه باید با هم حذف شود.
وی در پاسخ به این پرسش که حذف یارانه ها چگونه باید انجام شود، افزود: لازم است گزینه ها با یکدیگر مقایسه و در نهایت گزینه مرجح به موقع اجرا در آید.