بازدید سایت : ۳۶۲۵۹

◄ کریدور هند امارات عربستان به مدیترانه؛ کریدوری که به بازار مصرف اروپا و آفریقا منتهی می شود

کریدور هند امارات عربستان و ... به مدیترانه تنها یک مسیر حمل و نقلی نیست بلکه کریدوری چند منظوره است که به بازار مصرف اروپا و آفریقا منتهی می شود.

کریدور هند امارات عربستان به مدیترانه؛ کریدوری که به بازار مصرف اروپا و آفریقا منتهی می شود
تین نیوز |

 کریدور هند امارات عربستان و ... به مدیترانه تنها یک مسیر حمل و نقلی نیست بلکه کریدوری چند منظوره است که به بازار مصرف اروپا و آفریقا منتهی می شود.

به گزارش تین نیوز، محمد اسماعیل علیخانی متخصص حوزه ترانزیت با بیان این مطلب، گفت: کریدور مذکور در شرق مختص به کشور هند نیست بلکه ژاپن، کره جنوبی، چین و…. همه از راه دریا به راحتی و به طور یکسان به آن دسترسی دارند.

علیخانی افزود: کشورهای عربی واقع در مسیر نیز برای تولید کنندگان انبوه،  بازار مصرف هم محسوب می شوند و تولید کنندکان در این کریدور با هم رقابت خواهند کرد.

وی عنوان کرد: اما سوال مهم این است که باتوجه به ارزان تر بودن فاحش هزینه حمل و نقل دریایی، این همه بارگیری و بار اندازی مکرر و تحمل هزینه بیشتر حمل زمینی و رفتن زیر انگ و مهر و کنترل کشورهای بزرگ و کوچک عربی برای چیست و چه هدفی دنبال می شود؟

علیخانی در پاسخ به این پرسش گفت:  به نظر من در این منطقه که یکی از بزرگترین مناطق انرژی جهان است، کشورهای مسیر همه ثروتمند هستند و جمعیت آنها اندک و سرزمین آنها وسیع است، می توان با کمک مالی خود این کشورها, بزرگترین صنایع جدید را در طول این کریدور مستقر نمود.

 او ادامه داد: همچنین چند رشته راه آهن تندرو و عادی بین شهری، چند رشته آزادراه و راه، چند شهر و شهرک، توسعه صنعت آب شیرین کن کنار دریا، بزرگترین نیروگاه های خورشیدی، نیروگاه های با سوخت فسیلی، خطوط لوله انتقال نفت و احتمالا گاز  و مهمتر از همه  پایه های برق به مدیترانه و اروپا و صادرات کالاهای تولیدی و……همه در این گستره قابل تحقق است.

 علیخانی تاکید کرد: ممکن است اروپایی ها با بزرگترین پروژه دریایی عبور از زیر مدیترانه  به استقبال این تبادل انرژی، کالا و خدمات بیایند و احداث شهرهای بزرگ جمعیت پذیر در زمین ارزان وسیع و هموار، می تواند از اهداف دیگر این کریدور باشد. 

وی گفت: کشورهایی مانند ایران و عراق هم  می توانند به صورت انشعاب با این شبکه مرتبط باشند و یا خودشان مستقلا کاری مشابه انجام و از شمال و یا از سوریه به  مدیترانه و اروپا متصل شوند.

 علیخانی با تاکید بر این که از نظر ایمنی نیز اطراف این منطقه بیشتر گستره آبی و‌ مرز زمینی با خارج در آنها حداقل است، اظهار کرد: پروژه تجاری /صنعتی است و  نقش حمل و نقل در آن  شاید  به ۵ در درصد  هم نرسد( لوله و کابل هوایی و یا زمینی و… )  سرمایه+ هوش مصنوعی یا فن آوری + انرژی+ تضمین امنیت آورده های طرف های مختلف خواهد بود.

 به گفته وی حمل و نقل ترکیبی در یک کریدور زمینی با چند رشته راه و راه آهن از مرز ۱۰۰ میلیون تن در سال نمی گذرد (حجم  کالای عبوری از کانال سوئز 1.4میلیارد تن در سال است).

علیخانی با بیان این که  مکان ها و مسیرهای منتخب در این کریدور همه درست مکان یابی شده و به دور از عوارض زمین و به نسبت هموار است ( از همه گزینه های دیگر و محتمل)، تاکید کرد: برای چندمین بار می گویم که ما نباید به همه تحولات منطقه  از روزنه کوچک حمل و نقل و باربری نگاه کنیم. پروژه می توانند ده ها هدف داشته که حمل نقل عشری از اعشار و یک از هزار آنست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.