بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

◄ بررسی ادعای یک تولید کننده/ تولید هر لیتر بنزین در کشور چقدر هزینه دارد؟

اگر بهای سوخت با ملاحظه قیمت های مرزی تعریف نشود، اختلاف بیش از 20 الی 30 درصد قاچاق را تداوم می بخشد.

بررسی ادعای یک تولید کننده/ تولید هر لیتر بنزین در کشور چقدر هزینه دارد؟
تین نیوز |

به دنبال ادعای یکی از تولید کنندگان بنزین در کشور که گفته است تولید هر لیتر بنزین ۳۰ هزار تومان هزینه دارد، برخی کارشناسان به بررسی این ادعا پرداخته اند.

به گزارش تین نیوز، محمد اسمعیل علیخانی در این زمینه در جمع متخصصان تین نیوز گفت:  برای محاسبه قیمت تمام شده سوخت بدون ملاحظه ارزش ذاتی آن لازم است هزینه هایی شامل:  الف: هزینه استخراج، ب: هزینه پالایش، ج: هزینه حمل به جایگاه و د:  هزینه جایگاه ، در نظر گرفته شود.

وی افزود: هزینه استخراج در ایران کمترین در جهان نیست و کمترین هزینه استخراج مربوط به کویت 8.5 پس از آن عربستان 9.9، عراق 10.70 و ایران 12.60 دلار در بشکه است.

علیخانی توضیح داد: هر بشکه نفت 159 لیتر است و بهای هر لیتر سوخت حدود هشت سنت است.

او تاکید کرد: به هزینه های فوق باید هزینه پالایش، هزینه حمل تا جایگاه و هزینه جایگاه را اضافه کرد.

علیخانی گفت: طبق اطلاع، جمع این هزینه ها بهای بنزین و گازوییل را به هرلیتر 11.2 هزار تومان می رساند.

وی خاطرنشان کرد: این رقم تقریبا معادل 18  سنت است و بدین ترتیب هزینه پالایش و حمل و پخش حدود 10 سنت است.

علیخانی تاکید کرد: در این قیمت ارزش  ذاتی برای مصرف داخلی لحاظ نشده است.

وی با بیان این که حذف همزمان کلیه یارانه ها  باید هدف نهایی و متقابلا اصلاح حقوق و دستمزد چاره همه مسایل است، گفت:  در آن صورت بهای انومبیل وارداتی ایمن هم نصف و کمتر از نصف می شود.

این کارشناس تاکید کرد: اگر بهای سوخت با ملاحظه قیمت های مرزی تعریف نشود، اختلاف بیش  از 20 الی  30 درصد قاچاق را  تداوم می بخشد.

وی اظهار کرد:  در وضع کنونی ارزیابی اینکه مردم و یا دولت در جمع هزینه سوخت  و بهای اتومبیل زیان یا سود می کنند قابل مطالعه است.

 علیخانی تاکید کرد: چهار برابر کردن یک باره بهای سوخت هم یک شوک بزرگ است. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی پاسخ

    با احترام برای مهندس علیخانی ، دوست بزرگوار لطفا هزینه سرسام آور خودرو و تعمیرات و نگهداری را در نظر بگیرید، در واقع حاکمیت هزینه بنزین را تا دهسال از پیش از خریدار خودرو ستانده است و عملا بنزین به نرخ روز ۲۷۰۰۰ تومان در لیتر است. جنابعالی باید تمام پارامترها را در معادله بگنجانید و سپس به عدد واقعی برسید.امیدوارم با متخصصین مرتبط مشورت کنید!

  • ابراهیمی پاسخ

    سلام ، متخصصان زحمتکش در حوزه نفت و گاز نیازی به این مدیران تشریفاتی و پر هزینه ندارند. این پست ها را حذف کنید تا هزینه های تولید کاهش پیدا کند.

  • اسدبیگی - اسداله پاسخ

    ادعای تولید هر لیتر بنزین به قیمت ۳۰ هزار تومان، موضوعی است که ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را در بر می‌گیرد. برای تحلیل دقیق‌تر این موضوع، باید به عوامل متعددی از جمله هزینه‌های تولید، قیمت‌گذاری، یارانه‌ها و تأثیرات آن بر اقتصاد و جامعه توجه کنیم.

    عوامل مؤثر بر هزینه تولید بنزین
    هزینه استخراج: هزینه استخراج نفت خام در ایران نسبت به برخی کشورهای دیگر بیشتر است، اما این تنها بخش کوچکی از هزینه تولید بنزین را تشکیل می‌دهد.
    هزینه پالایش: فرآیند پالایش نفت خام به بنزین هزینه‌های بسیار بالایی دارد، از جمله هزینه انرژی، مواد شیمیایی، نگهداری تجهیزات، نیروی انسانی و همچنین هزینه‌های زیست محیطی.
    هزینه حمل و نقل: هزینه حمل نفت خام از میدان‌های نفتی به پالایشگاه‌ها و سپس حمل فرآورده‌های نفتی به جایگاه‌ها نیز به هزینه تولید افزوده می‌شود.
    هزینه‌های جانبی: هزینه‌های جانبی مانند هزینه‌های زیست محیطی، هزینه‌های اجتماعی و هزینه‌های مربوط به یارانه‌ها نیز بر قیمت تمام شده بنزین تأثیرگذار هستند.
    دلایل اختلاف نظر در مورد هزینه تولید بنزین
    تعریف هزینه تولید: هزینه تولید بنزین می‌تواند به روش‌های مختلف محاسبه شود. برخی از هزینه‌ها مانند هزینه‌های زیست محیطی و اجتماعی ممکن است در محاسبات لحاظ نشوند.
    نوسانات قیمت جهانی نفت: قیمت جهانی نفت به طور مستقیم بر هزینه تولید بنزین تأثیر می‌گذارد.
    یارانه‌ها: وجود یارانه‌ها بر قیمت فروش بنزین تأثیرگذار است و باعث می‌شود که قیمت فروش بنزین کمتر از هزینه تمام شده آن باشد.
    ساختار هزینه‌های پالایشگاه‌ها: ساختار هزینه‌های پالایشگاه‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
    تغییرات نرخ ارز: با توجه به اینکه برخی از تجهیزات و مواد اولیه پالایشگاه‌ها وارداتی هستند، نوسانات نرخ ارز نیز بر هزینه تولید بنزین تأثیرگذار است.
    پیامدهای تعیین قیمت بنزین بر اساس هزینه تمام شده
    افزایش شدید قیمت بنزین: اگر قیمت بنزین بر اساس هزینه تمام شده تعیین شود، قیمت آن به شدت افزایش خواهد یافت که می‌تواند به تورم و کاهش قدرت خرید مردم منجر شود.
    افزایش قاچاق سوخت: اختلاف زیاد بین قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور می‌تواند باعث افزایش قاچاق سوخت شود.
    تغییرات در الگوی مصرف: افزایش قیمت بنزین می‌تواند باعث تغییر در الگوی مصرف سوخت و روی آوردن مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و حمل و نقل ریلی شود.
    تأثیر بر صنایع: افزایش قیمت بنزین می‌تواند بر هزینه‌های تولید صنایع مختلف تأثیر گذاشته و به افزایش قیمت کالاها و خدمات منجر شود.
    تبعات اجتماعی: افزایش قیمت بنزین می‌تواند به نارضایتی عمومی و اعتراضات اجتماعی منجر شود.
    اهمیت تعیین قیمت واقعی بنزین
    شفافیت در قیمت‌گذاری: تعیین قیمت واقعی بنزین به شفافیت بیشتر در بازار سوخت کمک می‌کند.
    کاهش فساد: تعیین قیمت واقعی بنزین می‌تواند به کاهش فساد در بخش سوخت کمک کند.
    افزایش بهره‌وری: تعیین قیمت واقعی بنزین می‌تواند به افزایش بهره‌وری در مصرف سوخت کمک کند.
    توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر: تعیین قیمت واقعی بنزین می‌تواند به توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر کمک کند.
    راهکارهای بهبود وضعیت سوخت در ایران
    اصلاح ساختار یارانه‌ای: اصلاح ساختار یارانه‌ای سوخت و هدفمند کردن آن می‌تواند به کاهش فشار بر بودجه دولت و افزایش کارایی در مصرف سوخت کمک کند.
    توسعه حمل و نقل عمومی: توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش وابستگی به خودروهای شخصی می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند.
    توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر: سرمایه‌گذاری در توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی کمک کند.
    مبارزه با قاچاق سوخت: مبارزه با قاچاق سوخت می‌تواند به کاهش زیان‌های اقتصادی ناشی از قاچاق و افزایش درآمدهای دولت کمک کند.
    بهبود بهره‌وری در پالایشگاه‌ها: بهبود بهره‌وری در پالایشگاه‌ها می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید بنزین کمک کند.
    توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی: توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی می‌تواند به افزایش ارزش افزوده نفت خام کمک کند.
    نتیجه‌گیری
    تعیین قیمت مناسب برای بنزین یک تصمیم پیچیده است که باید با در نظر گرفتن تمام جوانب مثبت و منفی آن اتخاذ شود. افزایش شفافیت در قیمت‌گذاری، اصلاح ساختار یارانه‌ای، توسعه حمل و نقل عمومی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر از جمله راهکارهایی هستند که می‌توانند به بهبود وضعیت سوخت در ایران کمک کنند.