افزایش جذابیت اقتصادی راه رهایی از پروژههای نیمهتمام
پروژههای نیمهتمام سالهاست، به عنوان جدیترین مانع رشد و توسعه عمرانی، اقتصادی و صنعتی در کشور نقش ایفا میکند. در این میان چند سال نخست که این پروژهها کلنگزنی میشدند، کارشناسان توجه چندانی به تاثیر این پروژهها نداشتند اما هر چه زمان بیشتر گذشت، آثار مخرب این پروژهها به پیکر اقتصاد ایران نیز بیشتر دیده میشد.
پروژههای نیمهتمام سالهاست، به عنوان جدیترین مانع رشد و توسعه عمرانی، اقتصادی و صنعتی در کشور نقش ایفا میکند. در این میان چند سال نخست که این پروژهها کلنگزنی میشدند، کارشناسان توجه چندانی به تاثیر این پروژهها نداشتند اما هر چه زمان بیشتر گذشت، آثار مخرب این پروژهها به پیکر اقتصاد ایران نیز بیشتر دیده میشد.
پس از دولت نهم و دهم که بیشترین سهم را در ایجاد پروژههای نیمهتمام داشتند، دولت یازدهم در آغاز سعی کرد شیوههای راهاندازی این پروژهها را تبیین کند.
این سیاست در آغاز مورد استقبال کارشناسان قرار گرفت. در برخی از موارد حتی بخش خصوصی با استفاده از شیوههای تبیین شده از طرف دولت حاضر به راهاندازی و سرمایهگذاری در برخی از این پروژهها شد.
اکنون پس از گذشت بیش از ۴ سال از آغاز کار دولت یازدهم، پروژههایی که برای بخش خصوصی جذابیت داشته به اتمام رسیده است. این پروژهها یا دیگر جذابیت خود را از دست داده یا در حال اجرا هستند.
بر این اساس، برای راهاندازی دیگر پروژههای نیمهتمام دولت دو راه پیش رو دارد؛ نخست اینکه پروژهها را به نوعی برای بخش خصوصی دچار جذابیت کند و دوم اینکه خودش با افزایش بودجه اقدام کند تا این پروژهها زودتر به پایان برسند.
در شرایط کنونی به دلیل مشکلاتی که در تامین مالی و بودجه وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، به نظر میرسد راهاندازی این پروژهها بهدست شرکتهای دولتی شدنی نیست.
بر این اساس، دولت تنها راهی که برای اجرای این پروژهها دارد، افزایش جذابیت اقتصادی برای بخش خصوصی است. دولت یازدهم در حد بودجهای که داشت موفق عمل کرد. در قانون بودجه سال ۹۶ اختیاراتی داده شد تا دولت بتواند مشوقهایی دهد و بخش خصوصی حاضر به سرمایهگذاری شود.
برای راهاندازی این پروژهها اما نیاز به مشوقهای بیشتری حس میشود. همچنین از سیاستهایی که باید درنظر داشت، افزایش سرعت در واگذاری است.
صدیف بدری - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی