بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

◄ شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی

حداکثر تا 6 ماهه اول سال 1403 بخش عمده ای از صنایع ریلی به طور کامل تعطیل خواهند شد.

شرایط وخیم صنایع ریلی/ امکان تعطیلی کامل صنایع ریلی
تین نیوز

دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران خواستار چاره جویی برای شرایط وخیم صنایع ریلی کشور شد.

به گزارش تین نیوز، رحمت الله پوربابایی این درخواست را در نامه ای به تاریخ 10 خرداد به محمد مخبر کفیل ریاست جمهوری مطرح کرد.

وی در بخشی از این نامه نوشت: صنعت حمل و نقل ریلی از شاخص های توسعه در کشورهاست و با این که از جمله فعالیت های زیر بنایی رشد اقتصادی و لازمه تحول در جامعه محسـوب می شـود اما متاســفانه از بی توجهی مزمن در عمل به قوانین موضــوعه موجود در رنج اســت. انجمن صــنایع ریلی ایران به نمایندگی از سوی اعضای محترم، فعالان صنعت حمل و نقل ریلی کشور و مدیران شرکت های تولیدی لوکوموتیو، واگن های باری و مسافری و قطعات واگن های باری به استحضار می رساند که علی رغم سرمایه گذاری عظیم و ایجاد زیرساخت های تولیدی لازم مطابق با استانداردهای بین المللی و تلاش در راستای استفاده از دانش روز دنیا با بهره مندی و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بیش از 14 هزار نفر از نیروهای متخصص و مجرب، به دلیل فقدان سـفارش از سـوی شــرکت های حمل و نقل ریلی نیمه تعطیل، در صــورتی که اقدامی هوشــمندانه و راهکاری عملی اندیشیده نشود حداکثر تا 6 ماهه اول سال 1403 بخش عمده ای از این شرکت ها به طور کامل تعطیل خواهند شد.

دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران همچنین تاکید کرد: با بررسی های انجام شده این عدم ثبت سفارش تولید و درخواست خرید واگن از طرف شرکت های بهره بردار و فعال حمل و نقل ریلی (مسافری و باری) دلایل گوناگونی دارد که اختصارا به اهم دلایل این رویگردانی اشاره می شود:

1. تسهیلات مرتبط با ماده 12 پیش بینی شده در قانون رفع موانع تولید برای شرکت های سرمایه گذار در صنعت ریلی پرداخت نمی شود.

2 . نرخ بالای سود بانکی، درعمل توجیه برای سرمایه گذاری در این صنعت را مختل و غیراقتصادی کرده و فقدان وام های ترجیحی (تبصره18 و وجوه اداره شده) نیز مزید بر علت شده است.

3. محاسبات اولیه برای سرمایه گذاری خرید واگن بر مبنای سیر70 کیلومتر باردار و 70 کیلومتر خالی سنجیده شده است، این در حالی است که هم اکنون این روند به حدود سه کیلومتر بر ساعت رسیده است که اختلاف فاحش به وجود آمده و به هیچ وجه برای سرمایه گذار و ذینفع توجیه اقتصادی نداشته و باعث شده تا درآمد این صنعت به شدت کاهش یابد.

4. بیشتر واگن های مسافری در سیر، عمری بالای 30سال دارند و بیش از 7000واگن باری فرسوده و حادثه ساز با متوسط عمر بالای 55 سال با کاهش ایمنی و راندمان موجب تخریب زیرساخت ها شده که ضرورت جایگزینی و نوسازی آنها اجتناب ناپذیر است.

5. با اینکه نوسازی لوکوموتیو در ناوگان حمل و نقل ریلی از مهمترین شاخص های فنی ست، حدود 40  درصد لکوموتیوهای موجود در راه آهن از سیر خارج شده اند.

پوربابایی در بخش دیگری از این نامه خاطرنشان کرد: عمر صنعتی تعریف شده و استاندارد برای این وسایل و تجهیزات ریلی حداکثر 30 سال است. بنابراین باتوجه به یادآوری موارد بالا، خواهشمندیم در راستای راهبرد ترسیمی مقام معظم رهبری برای سال جاری با عنوان « جهش تولید با مشارکت مردم »، سیاست های دولت مردمی، ضرورت ارتقای شاخص های توسعه کشور، رونق تولید، پیشگیری از بیکاری خیل عظیم شاغلان این صنعت و تعطیلی واحدهای تولیدی، دستور فرمایید ضمن تشکیل جلسه اضطراری با حضور فعالان صنعت ریلی در جهت عملیاتی نمودن ماده12 قانون رفع موانع تولید و اعطای تسهیلات کم بهره به شرکت های تولیدی و بهره برداران این صنعت، نسبت به سفارش تولید واگن باری و مسافری توسط وزارتخانه های محترم راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت با قید فوریت اقدامات لازم معمول گردد.

تصویر نامه در ادامه آمده است:

نامه انجمن صنایع ریلی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی

    باسلام
    البته ایراداتی که آقای پوربابائی اشاره کرده اند صحیح می باشد لیکن همه این اشکالات متوجه مدیریت ارشد راه آهن نمی باشد وبخش کمی را شاید بتوان متوجه مدیریت فعلی دانست که آنهم به ابزار هائی بر می گردد که در اختیار ایشان است که مهمترین آن نیروی انسانی است در حال حاضر راه آه فاقد نیروی انسانی متبحر و مفید می باشد از سوس دیگر اجازه جذب نیروی خوب را هم ندارد و خود پایه ضعیف تر شدن سازمان را پدید می آوردضضمن اینکه در حوزه ماده 12 قدم های مثبت زیادی برداشته شده است حداقل اخبار چنین می گوید
    از سوی دیگر بخش عمده ای از اشکالات وارده به سالهای بسیار قبل وسیاست گذاری های اشتباه مدیران ارشد دولتی گذشته در حوزه خصوصی سازی بر می گردد که خود در حال حاضر در راس بیشتر این شرکت های خصوصی قرار دارند بعضا هم به اشتباهات خود اعتراف کرده اند.
    بخشی به مدیریت ناصحیح بخش های خصوصی بر می گردد که سعی نمی کنند تا خود را بی نیاز از کمک های دولتی تربیت کنند
    بطور مثال نوسازی ناوگان مسافری با خود بخش خصوصی است که در طول بیست سال گذشته در این حوزه برنامه ریزی مدونی نداشته وهمیشه به کمک دولت چشم دوخته است.
    ماده 12 که به آن اشاره شد هم مبحث جدیدی نیست وسالها است که مطرح است و گذشتگان هم خیلی در این حوزه زورشان به دولت نرسیده بود
    بطور کلی بخش خصوصی فعلی ما توسط مدیرانی اداره نمی شود که در حوزه کاری خود تبحر لازم داشته باشند و این خود یکی از معضلات صنعت ریلی است
    اما پیشنهاد ایشان برای تشکیل چلسه برای عبور از بحران درست وبجا است به شرطی که بخش خصوصی هم همکاری لازم را داشته باشد انشالله.

    • ناشناس

      چه نظراتی !!!
      آقای فرهودی اساسا شما هم با خصوصی سازی مخالفید فقط پیچ و تاب می دهید قضیه را که لو نروید !
      تا می توانید از میعاد صالحی دفاع می کنید ! چه ضرورتی دارد این قدر آسمان و ریسمان بافتن ؟

    • فرداد فرهودی

      دوست عزیز ناشناس در ابتدا عرض میکنم من طرفدار هیچ سمتی نیستم تنها یک منتقد هستم که تجربه31 سال کار در حوزه ریلی خودم را بیان می کنم
      بخصوصی سازی اصولی کاملا موافق هستم لیکن با خصوصی سازی انجام شده در راه اهن که در دهه های گذشته انجام شد و روش انجام آن کاملا مخالف هستم
      در خصوص دفاع از عملکر مدیر عامل فعلی راه آهن بایستی عرض کنم بطور معمول برای ارزیابی عملکرد افرادمی بایست کل عملکرد شخص را ارزیابی کرد از آنجائی که من در حال حاضر در متن راه آهن حضور ندارم چنین اجازه ای به خودم نمی دهم در متن انتقادی خود هم عرض کردم شنیده ها و به اخبار استناد کردم لیکن با صراحت عرض می کنم به عملکرد مدیران عامل قبلی در حوزه خصوصی سازی معترض و انتقاد دارم زیرا در آن زمان در متن کار حضور داشته ام.
      در انتها تاکید می کنم آسمان ریسمان هم بلد نیستم ببافم نظر خودم را صریح عرض کردم آن که باید متوجه شود قطعا برداشت صحیحی از نظرات من خواهد داشت.
      از نظر سن وسال و تجربه هم در شرایطی قرار دارم که نیازی به ناحق گفتن مانند برخی ندارم.
      مجددا تاکید می کنم بخش خصوصی ما متاسفانه سالها است ضعف مدیریتی خود را به دلیل ساختار غلط خود بر گردن دولت می اندازد و انتظار دارد دولت هزینه سوء مدیریت و انتخاب اشتباه ایشان را بپردازد.

  • رضا

    در کشور هند با آن جمعیت ، هیچ وقت شما بدون بلیط قطار نمی مانید. ولی در کشور ما از یک ماه قبل هیچ بلیطی پیدا نمی شود.

  • دنا

    شما که فقط شعار میدید که در دولت سیزدهم همه جا گل و بلبل شده ولی در عمل همه جا تعطیل

  • سعیدی

    بهترین حمل ونقل حمل و نقل ریلی است البته پیشرفته با مدیریت بارگیری و تخلیه سریع وباز به روز در کشورهای صنعتی بهترین است

  • محمد

    با سلام
    یک زمانی بخش مسافری راه آهن را ویترین صنعت ریلی بحساب می آوردند. با خصوصی سازی ناگهانی و بدون مطالعه این بخش را در حد انباری تقليل دادند