بازدید سایت : ۳۱۶۸۷

◄ مناظره کرسنت، خواست عمومی است

منافع ملی تعریف معین و با شاخص های قابل درکی دارد که هیچ فرد و گروهی نمی تواند آن را تفسیر به رای کند و با تعابیر شاذ و نامفهوم آن را بیالاید.

مناظره کرسنت، خواست عمومی است
تین نیوز

 

یکم: 

 چند روزی از آغاز دولت تازه می گذرد و تا معرفی کابینه و تشکیل هیئت دولت فرصت کمی باقی است مدت زیادی نیز از طرح ادعاهای گوناگون و مهم نامزدهای ریاست جمهوری درباره نقد شیوه حکمرانی یکدیگر نمی گذرد.

این نقدهای فصلی! بنا به ماهیت و فرصت طرح شان در انظار عمومی بعضاً به صورت بسیار ویژه ای ارزش پیگیری و استمرار نزد افکار عمومی را دارند.

البته فقط و فقط به خاطر منافع ملی.

دوم: 

یکی از این نقدهای مهم؛ ادعایی نزدیک به اتهام از سوی یکی از نامزدها در دور اول، درباره فینالیست بازنده ماراتن انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بود که خیلی شفاف، همه فهم و با جزییات کامل مطرح شد و از منظر عمق راهبردی!! نامزد مدعی، دلسوزان کشور و حامیان رئیس جمهور هرچه بیشتر کوشیدند تا دلیل این لجاجت زیانبار منافع ملی را جویا شوند کوچکترین تلاشی برای توضیح و توجیه این رفتار خسارت بار داده نشد. کار تا بدانجا پیش رفت که تلویزیون اینترنتی دانشگاه تهران نیز پادرمیانی کرد و با پیشنهاد طرح برگزاری مناظره در تلویزیون دانشگاه (برترین پایگاه علمی و تخصصی) پیش گام این مطالبه ملی شد اما باز هم یک طرف ماجرا به درخواست های جامعه دغدغه مند و متخصص کشور نیز وقعی ننهاد.

سوم:  

کرسنت؛ قرارداد فروش گاز ایران به امارات در دوره ای آغاز با لغو یک طرفه آن از سوی ایران و پرداخت خسارت بیش از 18 میلیارد دلاری به طرف اماراتی در دوره ای دیگر پایان یافت. 

گویی با حذف طرف اماراتی، ادامه این ماجراجویی نفتی به رویارویی دنباله داری بین دو طرف مسئول بست و گسست کرسنت تا به امروز تبدیل شده است. به ادعای هر دو طرف ماجرای این قرارداد ( عقد یا لغو آن)، این اقدامات به خاطر منافع ملی بوده است و به همین دلیل ( منافع ملی ) ، از طرح دعوی و پیگیری حقوقی آن در قوه قضاییه قریب به دو دهه می گذرد.

چهارم:  

منافع ملی تعریف معین و با شاخص های قابل درکی دارد که هیچ فرد و گروهی نمی تواند آن را تفسیر به رای کند و با تعابیر شاذ و نامفهوم آن را بیالاید. پس منافع ملی که اساس حکمرانی است در نزد مدیران بالادستی به یک معنی مستفاد می شود. برداشت دوگانه، آن هم تا این اندازه متضاد، خود بر ضد منافع ملی است و ناگفته پیداست که یکی از این دوطرف برخلاف منافع ملی تلاش کرده اند.

پایان:  

تجربه نشان داده است موج های مطالبه گری ایجاد شده در هر برهه ای، حتا اگر به صلاح عمومی و منافع ملی باشند نیز پس از مدت زمانی به فراموشی افکار عمومی دچار می شوند و طرح دوباره آن ها دشوارتر و موجب هزینه های گزاف خواهد شد. از این رو بر ماست که با رصد درست و در جهت منافع ملی ایران عزیز از این خسارات و صدمات عمدی به منابع و منافع ملی کشور در نگذریم و به حق تلاش کنیم تا اهلیت حکمرانان کلان را دریابیم و بی پرده پوشی بر نااهلان بشوریم بشود نااهلان را برانیم. بنابراین از همه عزیزانی که منافع ملی این سرزمین زخمی برای شان مهم است می خواهم که این مطالبه را با صدای بلند و رسا با همدیگر فریاد بزنیم و همرسانی کنیم.

نقدِ صوفی نه همه صافی بی غش باشد

ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد

صوفیِ ما که ز وِردِ سحری مست شدی

شامگاهش نگران باش که سرخوش باشد

خوش بوَد گر محَکِ تجربه آید به میان                   تا سیه روی شود هر که در او غش باشد

خَطِّ ساقی گر از این گونه زند نقش بر آب

ای بسا رُخ که به خونابه مُنقّش باشد

ناز پروردِ تنعُّم نبَرَد راه به دوست

عاشقی شیوهٔ رندانِ بلاکش باشد

غم دنیای دَنی چند خوری؟ باده بخور

حیف باشد دلِ دانا که مُشوَّش باشد

دلق و سجادهٔ حافظ ببَرَد باده فروش

گر شرابش ز کفِ ساقی مَه وَش باشد

حافظ شیرازی

 

#مناظره_کرسنت_مطالبه_ ملی

* دبیر و عضو هیئت مدیره انجمن صنایع ریلی ایران

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.