◄ انتقاد شرکتهای ریلی از افزایش ۵.۵ برابری قیمت بانداژ
تولید انحصاری بانداژ توسط 2 شرکت و عدم وجود بازار رقابتی در داخل کشور، موجب شده شرکتهای مذکور قیمت این قطعه را بهصورت ماهیانه افزایش دهند.
انجمن صنفی شرکتهای نقل ریلی و خدمات وابسته در نامهای به وزارت صمت تاکید کرد که با بررسی انجامشده درباره افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز و در نظر گرفتن افزایش هزینههای نیروی انسانی، افزایش قیمت بانداژ تناسبی با اینگونه افزایشها نداشته و بسیار بیشتر از حد منطقی است.
به گزارش تین نیوز، در واگنهای باری یکی از قطعات یدکی و پرهزینه، که در اثر سایش بین چرخ واگنها و ریل خط راهآهن مصرف و نیاز به تعویض دارد بانداژ چرخ است که کلیه شرکتهای دارای واگنهای باری برای واگنهای خود نیاز به این قطعه دارند.
باوجوداینکه این قطعه تنها توسط 2 شرکت داخلی ساخته میشود، اما به دلیل انحصار در داخل قیمت این قطعه در چند وقت اخیر 5.5 برابر افزایش داشته است.
در نامه مدیر انجمن صنفی شرکتهای نقل ریلی و خدمات وابسته به وزارت صمت آمده است: در حال حاضر این قطعه تنها توسط 2 شرکت داخلی به نام شرکت ماشینسازی اراک و شرکت کفریز اصفهان تولید میشود که در سالهای اخیر برای حمایت از تولید داخل، اکثر شرکتهای حملونقل ریلی بانداژهای موردنیاز خود را از شرکتهای مذکور تأمین کردهاند.
اما به نظر میرسد تولید انحصاری این قطعه توسط این 2 شرکت و عدم وجود بازار رقابتی در داخل کشور، موجب شده شرکتهای مذکور قیمت این قطعه را بهصورت ماهیانه افزایش دهند بهگونهای که بر اساس خریدهای انجامشده در طی کمتر از سه سال گذشته، قیمت به حدود 5.5 برابر افزایش یافته است.
در ادامه این نامه تاکید شده است: در بررسی انجامشده در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز و در نظر گرفتن افزایش هزینههای نیروی انسانی، افزایش قیمت بانداژ تناسبی با اینگونه افزایشها نداشته و بسیار بیشتر از حد منطقی است.
همچنین انجمن در این نامه خواستار افزایش تعداد شرکتهای تولیدکننده این قطعه شده و تأکید کرده که شرکتهای زیرمجموعه انجمن اقدامات لازم را در این راستا انجام خواهند داد.